Úsměv - profimedia.cz/corbis

Úsměv - profimedia.cz/corbis - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Začnou se k vám banky chovat lépe?

  • 17
Od 1. ledna 2006 vstoupí v platnost Kodex bankovních služeb České spořitelny určený pro drobné klienty. Co jim tento dokument přinese? Budou služby banky lepší? Jaký závazek kodex pro ČS vlastně představuje?

Česká bankovní asociace dokončuje přípravu Kodexu, který se bude zabývat otázkou vztahu bank a jejich retailových klientů. Stavebním kamenem Kodexu je zákazník, který zná svá práva a bankovním službám rozumí.

Kodex proto vysvětlí klientům, jaká mají ve vztahu k bankám práva a co mohou očekávat nad rámec těchto práv. V další části pak Kodex klientovi řekne, jaká práva má banka vůči němu. Třetí část poskytne návod, jak postupovat a co očekávat při řešení vzájemných sporů.

Dokument vysvětlí klientovi jeho práva před uzavřením smluvního vztahu, v době jeho trvání a při jeho ukončení. Klient má právo požadovat od své současné či budoucí banky informace a vysvětlení tak, aby v přiměřeném rozsahu produktům a službám porozuměl. Má právo na včasnou informaci o změnách obchodních podmínek - tak, aby mohl zvážit, zda a jak na ně bude reagovat.

To se týká i změny ceníků. Klient má právo na informaci o úplné ceně produktu/ služby, kterou hodlá od banky koupit, a to ještě před uzavřením příslušné smlouvy. V případě, že si klient není jist, zda informaci obsažené v ceníku zcela rozumí, má právo požadovat po bance vysvětlení uvedených pojmů a konkrétních položek.

Klient má právo na pravidelnou informaci o pohybech na svém účtu, přičemž volí z nabídky banky formu a interval této informace. Ještě před uzavřením smlouvy má právo na informaci o tom, jakým způsobem je možné smluvní vztah vypovědět, jaký bude postup a v jakém časovém horizontu lze očekávat vyřízení jeho výpovědi. Tolik tedy k obecnému dokumentu České bankovní asociace.

Karta pro vyvolené (c) profimedia.cz/corbis

Platební karty pro bohaté: stojí vám za to? Více čtěte ZDE.

Za začátku prosince však Česká spořitelna, banka s největším počtem retailových klientů, oznámila a představila veřejnosti svůj vlastní Kodex bankovních služeb pro drobné klienty. Jaký je? „V tomto dokumentu dobrovolně vyhlašujeme vlastní standardy bankovních služeb pro naše klienty z řad občanů. Naším záměrem je umožnit klientům, aby předem věděli, jaké obsluhy by se jim v České spořitelně mělo dostat; aby ještě lépe rozuměli základním bankovním službám a aby  mohli naše služby a produkty bezpečně používat ke své plné spokojenosti,“ konstatoval Martin Škopek, člen představenstva ČS.

Kodex se zabývá využíváním základních bankovních služeb a produktů, zejména základních typů běžných účtů, vkladových účtů, platebního styku, platebních karet a úvěrů (včetně kreditních karet). Nezabývá se však službami pro právnické osoby, protože tito klienti mají odlišné potřeby než retailová klientela, tedy občané.

Celé znění Kodexu ČS naleznete ZDE.

Právě díky diskusi s klienty a také se zájmovými organizacemi vznikl dokument, který sice nepřináší žádné převratné změny, ale jeho zásadním přínosem by mělo být to, že po konzultaci s klienty a s organizacemi na ochranu spotřebitelů deklaruje principy, podle kterých se bude banka chovat ke svým klientům v každodenním kontaktu.

Za pozornost pak určitě stojí závazek, že její pracovníci budou klientům vždy radit především s ohledem na jejich prospěch, bez ohledu na výhody či nevýhody, které bude mít z takové rady banka. Nikdy také nesmí podmínit prodej jedné služby nákupem dalších produktů a služeb, které s ní nesouvisejí.

HLASUJTE VE VELKÉM PRŮZKUMU
O BANKOVNÍCH POPLATCÍCH - ZDE

Líbí se vám kodex vypracovaný Českou spořitelnou? Myslíte, že opravdu zlepší vztahy mezi bankou a klienty, nebo jde jen o bezcenné fráze? Napište nám své názory.

reklama


KB Penzijní Fond
Uzavřete si ZDE smlouvu o penzijním připojištění
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.
.... více na www.pfkb.cz