Platba předem u neověřeného prodejce může být značně riziková. Ilustrační snímek

Platba předem u neověřeného prodejce může být značně riziková. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Říkají si Virtuální lidé a reálně si na ně stěžují stovky zákazníků

  • 32
Slevový portál prodává vouchery na zboží, ale zboží dodává jiná firma. Na tom by nebylo nic divného. Divné ovšem je, když na zaplacené zboží marně čekají stovky zákazníků.

Příběh Martiny Drnovské z Frenštátu pod Radhoštěm začal loni v prosinci. Tehdy jí přišla e-mailem nabídka na koupi navigace s doživotní aktualizací map jen za 1 399 korun. Vypadalo to, že paní Drnovská narazila na ideální vánoční dárek.

„Stránky NewGo.cz působily věrohodně, byla uvedena infolinka i servis, tak jsem navigaci objednala,“ vypráví Martina Drnovská. E-shop neumožňoval jiný způsob úhrady než platbu předem. A tak zákaznice zaplatila. Potvrzení objednávky dorazilo obratem. Jenže NewGo.cz neposlalo zákaznici zboží, ale voucher, který měla uplatnit u portálu SALES 4 PORTAL. Ten potvrdil přijetí objednávky 20. prosince a termín doručení do 14 dnů.

E-shop neumožňoval jiný způsob úhrady než platbu předem. A tak zákaznice...

Když se ani po měsíci paní Drnovská zboží nedočkala, poslala firmě e-mail s dotazem. Pak poslala ještě několik dalších e-mailů, ale všechny zůstaly bez odpovědi. „Chtěla bych zjistit, zda je takto podvedených lidí více a jak navigaci získat. Poradíte?“ ptá se čtenářka.

Slevový portál prý o žádných problémech neví

Nakupujete v novém e-shopu?

  • Získejte co nejvíce informací, nejlépe z ověřených zdrojů – zkušenost v rámci rodiny, známých a přátel, internetová hodnocení atd.
  • Pečlivě prostudujte veškeré informace webu obchodu.
  • Důkladně si prostudujte obchodní podmínky.
  • Obchodníka kontaktujte telefonicky předem.
  • Platba předem u neověřeného prodejce může být značně riziková, proto raději plaťte až při dodání zboží.
  • Zboží při převzetí řádně zkontrolujte.

Zdroj: APEK

Na webových stránkách prodejce SALES 4 PORTAL je uvedena jediná e-mailová adresa, kam naše redakce zaslala jednoduchý dotaz: Kdy doručíte zboží paní Drnovské, nebo kdy vrátíte peníze?
Do doby redakční uzávěrky jsme se však nedočkali žádné odpovědi.

A tak naše redaktorky zkusily štěstí u slevového portálu NewGo.cz, který zaslal voucher paní Drnovské. Telefon uvedený na stránkách NewGo.cz ovšem jen suchým hlasem operátora oznámil: Je nám líto, ale s volaným číslem se nyní nelze spojit, je buď vypnuté, nebo nedostupné.

Nakonec slevový portál na naše dotazy odpověděl e-mailem, podepsaným jako zákaznická podpora NewGo.cz, Virtual People s.r.o. Citujeme: „Jsou prodejci, kteří mají delší dodací lhůty, tak je tomu i u prodejce SALES 4 PORTAL. Od Vámi uvedené zákaznice u nás neevidujeme žádnou informaci, že by na základě voucheru zakoupeného prostřednictvím našich stránek měla problém s poskytnutím zboží. Pokud kdy nějaký dotaz na nějakého prodejce byl, s prodejci tohle řešíme k nápravě (dodání zboží nebo zrušení objednávky na voucher). V současné době neevidujeme žádné nevydodané zboží od tohoto prodejce na základě našeho voucheru a ani žádnou nevyřešenou reklamaci nějakého zákazníka, který kdy prostřednictvím našich stránek voucher zakoupil a společnost SALES 4 PORTAL mu zboží dodala. Na internetu je mnoho diskuzí, ale do diskuzí často píší jen zákazníci, kteří byli nějak nespokojeni.“

Jak to (ne)funguje

Podle obchodních podmínek je slevový portál NewGo.cz skutečně pouze zprostředkovatelem uzavřené smlouvy, prodává totiž jen vouchery.

Úvodní část Všeobecných obchodních podmínek.

Kupní smlouva je uzavřená se společností SALES 4 PORTAL a jedině s tou může zákazník řešit případné reklamace či stížnosti. Ta jako kontaktní adresu uvádí poštovní přihrádku v Ostravě a sídlo v Londýně na Church Hill 103. Firma je registrovaná v obchodním rejstříku v Cardiffu ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska. Podle dostupných údajů se už ale z původní adresy stihla dvakrát přestěhovat, nejprve na 35a Astbury Road a pak na novou adresu na Ludgate Hill, kterou však na svých stránkách neuvádí. Zákazníci ji tak budou s případnými stížnostmi nebo reklamacemi shánět na staré adrese marně.

Stránky slevového portálu NewGo.cz, který prodává vouchery, provozuje společnost Virtual People s.r.o se sídlem v Londýně. Zajímavé je, že původně sídlila firma Virtual People na Church Hill 103 a následně se přestěhovala na 35a Astbury Road. Že by to byla náhoda, že obě firmy sídlí na dvou stejných adresách po sobě? Přinejmenším má provozovatel smysl po humor, když firmu nazve Virtuální lidé.

Majitelem SALES 4 PORTAL je pan J. C. s bydlištěm v České republice. Majitelem anglické Virtual People je také Čech, pan R. B. (celá jména má redakce k dipozici). Zajímavé je, že v jedné starší výroční zprávě anglické společnosti Virtual People zveřejněné v britském obchodním rejstříku, jsou jako shareholders, tedy držitelé podílů firmy, uvedeni oba pánové. Vypadá to, že dvě stejné londýnské adresy obou společností asi náhodou nebudou.

Marně čekáte na zboží? Podejte trestní oznámení

Paní Drnovská není jediná, která už několik měsíců marně čeká na své zboží. Za poslední rok a půl jen dTest eviduje na společnost SALES 4 PORTAL 309 stížností. A vždy jde o stejný scénář. Zákazník si na serveru NewGo.cz zakoupí voucher na zboží, který se bez úspěchu pokouší uplatnit u SALES 4 PORTAL.

„Společnost SALES 4 PORTAL na stížnosti nereaguje a ani s námi nekomunikuje, na společnost NewGo.cz neevidujeme žádnou stížnost, na náš dotaz odpověděla, ale od jednání Sales 4 Portal se zcela distancuje,“ uvádí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

„Zda se opravdu jedná o dobře zorganizovaný podvod, nebo ne, o tom můžeme jen spekulovat,“ podotýká Zelený.

Pokud jste také zákazníky SALES 4 PORTAL a marně čekáte na dodání zaplaceného zboží, neváhejte a podejte trestní oznámení. „Aby toto jednání mohlo být kvalifikováno jako trestný čin, musela by vzniklá škoda překročit hranici pěti tisíc korun, takže by bylo vhodné pokusit se kontaktovat i další poškozené a podat hromadné oznámení, neboť výše jednotlivých škod se pak sčítá,“ doporučuje Zelený.

A paní Drnovská? Zvažovala podání trestního oznámení. Minulý týden, po téměř sedmi měsících od zaplacení, jí navigace konečně byla doručena. „Zájem vaší redakce evidentně zabral, právě jsem si zásilku vyzvedla a moc děkuji. Doufám, že můj příběh bude aspoň varováním pro ostatní,“ shrnuje čtenářka.

, , pro iDNES.cz