Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájem o mediální trénink v krizi neklesl, říká Štěpánka Duchková

  10:01aktualizováno  10:01
Mediální trénink a moderování kulturních a společenských akcí je profese, kterou zatím krize obchází. Tvrdí to dlouholetá moderátorka politických debat a televizních zpráv na Primě Štěpánka Duchková.

Štěpánka Duchková | foto: Archiv Štěpánky Duchkové

Štěpánka Duchková v posledních letech učí manažery a tiskové mluvčí, jak se chovat před kamerou a jednat s médii, kromě toho i moderuje. Diář má nabitý půl roku dopředu, a to se jí v květnu mají narodit dvojčata. Proto teď ještě hledá spolehlivou pomoc, zkušenou paní k dětem.

Někdy musím být přísná

"Na méně práce si nemůžu stěžovat. Mediální tréninky si firmy objednávají pořád. Je ale poznat, že šetří. Místo minimálně šestihodinového školení, které je k zvládnutí krizových situací nutné, se snaží naučit sebejistě vystupovat před kamerou a pohotově odpovídat na mnohdy nepříjemné otázky novinářů za polovinu. To ale většinou nestačí, takže doobjednávají pokračování a nic neušetří," konstatuje Štěpánka, kterou příprava na jednotlivé tréninky stojí mnoho hodin.

Mediální trénink probíhá přímo v televizním studiu, vše vypadá autenticky a přesně jako ve vysílání. Rozhovory natáčí profesionální kameraman, záznamy se přehrávají a opakují, dokud se nepodaří odstranit chyby. "Někdy musím být hodně přísná a nepříjemná. Záleží na zadání a požadavcích klientů. Tisková mluvčí známé potravinářské firmy se nám dokonce při konfrontačním rozhovoru rozplakala. Určitě je ale lepší, když se rozpláče při tréninku nanečisto než ve skutečném vysílání. Pokud je třeba, máme na klienty nachystané i přepadové akce. Číháme na ně například s kamerou tam, kde nás opravdu nečekají. Musí se totiž naučit reagovat bleskově a pohotově. Novináři na ně mohou také čekat třeba ráno před domem," popisuje.

Práce ale nijak neubývá i proto, že mnoho firem chystá omezování výroby a propuštění a tuto situaci potřebují zvládnout i mediálně. Jak dobře a se ctí obstát před médii, když musíte propustit desítky lidí, to je úkol pro trenérku manažerů na nejbližší měsíce.

Vizitka Štěpánky Duchkové

Je svobodná, žije s přítelem v Praze v rodinném domě. Vystudovala ekonomii a filozofii, v médiích pracuje více než 16 let.

Problém: přepracovanost
Pět let vlastní agenturu zabývající se mediálním tréninkem, kde sama působí jako lektorka. Má hodně zakázek a v květnu se jí mají narodit dvojčata, proto teď hledá paní na hlídání.

"Mateřství není pracovní handicap, ale je nutné se na novou situaci velmi dobře připravit," radí Tomáš Vašák, psycholog IDM.

Připravte se na zátěž

Psycholog Tomáš Vašák soudí, že zvýšená poptávka po mediálním tréninku bude možná paní Duchkovou stavět do náročných organizačních situací. "Umím si představit, že se na ni budou někteří manažeři obracet na poslední chvíli a budou se snažit získat co možná nejbližší termín. A protože paní Duchková podle všeho patří k lidem, kteří svoji práci dělají naplno, mohla by se snadno přetížit. Většinou to začíná nenápadně. Tu něco vypadne, tak to zaplním, sem ještě něco vmáčknu... a riziko přepracovanosti vzroste. Důležité je umět říkat ne," varuje.

Díky své praxi kouče také mohl být několikrát u toho, když manažerky nastupovaly po porodu do práce téměř hned. "Vím, že to funguje a dá se to zvládnout," říká. Doporučuje ale připravit pro krizové varianty za sebe záskok. Domluvit se předem s klienty, že termín si napevno potvrdíte až krátce před tréninkem, a podobně. "Osobně nemám rád, když někdo mateřství prezentuje jako pracovní handicap. Na druhou stranu je třeba počítat s reálnou větší zátěží a předem se na ni připravit," uzavírá.

Příště čtěte v mf dnes

7. 3. Fixovat hypotéku na rok, nebo na delší dobu?
9. 3. Kde při nákupu ušetříte?
10. 3. Chci si přivydělat pronájmem



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.