Zájezd nebyl v pořádku? Ohraďte se

I když odjedete na dovolenou "v poslední minutě", vše má být takové, jak vám při nákupu v cestovní kanceláři slibovali. Je-li ve smlouvě napsáno, že budete ubytováni v hotelu 50 metrů od pláže, má to tak být. Jinak je na místě reklamace.

Přečtěte si však předem dobře smlouvu i obchodní podmínky a nechte si vysvětlit věci, kterým nerozumíte, abyste jasně věděli, na co máte nárok a na co ne. Abyste se třeba nedožadovali služeb, které jste si vůbec nekoupili.

Jste-li přímo na dovolené s něčím nespokojeni, nečekejte s připomínkami až na návrat. Obraťte se na delegáta cestovní kanceláře a požádejte ho o nápravu. Může se stát, že zástupce není k sehnání, protože má na starosti více akcí a zrovna je na jiném místě. V tom případě své připomínky předneste v hotelu. Pokud s požadavky neuspějete, sepište reklamační protokol a nechte si jej potvrdit.

Reklamaci s požadavkem vrácení peněz je třeba cestovní kanceláři doručit co nejdříve po návratu, maximální možná doba jsou však tři měsíce po skončení zájezdu. Jestli jste zájezd koupili u agentury, předejte reklamaci jí, i když pobyt organizoval někdo jiný.

Co znamenají hvězdičky?

Velký test směnáren! Kdo je nejlevnější? Kdo nejdražší? Více ZDE.

Na dovolené v České republice můžete mít předem jasno o kvalitě ubytování. Tedy v případě, že majitel hotelu, ve kterém se chystáte pobývat, požádal odbornou komisi profesních sdružení a ministerstva pro místní rozvoj o přidělení patřičného počtu hvězdiček. V Česku totiž není certifikace povinná a je jen na rozhodnutí hoteliéra, zda chce, aby jeho zařízení neslo toto všeobecně známé označení kvality.

Kategorie ubytování se dělí do pěti tříd. Jedna hvězdička znamená turistický nocleh, ale i v něm by měl host mít šanci na teplou sprchu, i když jen na chodbě. Už ve dvouhvězdičkovém hotelu byste měli na pokoji poslouchat rádio a od tří hvězdiček je standardem vlastní sprchový kout. Luxusní ubytování očekávejte v kategoriích 4 a 5 hvězdiček. Noc v takovém hotelu však obvykle přijde na několik tisíc. Existují však výjimky, na internetu naleznete i nabídku ubytování za 950 korun i se snídaní. "Je pravda, že někteří hoteliéři i v této kategorii spadnou s cenou na tisícovku, prodávají však své služby pod cenou a nemají pak prostředky, které by věnovali na obnovu vybavení a zlepšování služeb," říká Václav Stárek z Národní federace hotelů a restaurací.

Jak můžete bydlet v hotelu

* turistické ubytování: cca 200 korun za noc
lůžko, lampička, židle, skříň, ručníky, mýdlo, umyvadlo s teplou a studenou vodou, WC a sprchový kout na chodbě...

** ekonomická třída: cca 500 korun za noc
navíc rozhlas nebo televize

*** standardní ubytování: cca 2500 korun za noc
navíc televize, telefon s provolbou, vlastní sprchový kout a WC...

**** prvotřídní ubytování: cca 4000 korun za noc
navíc velké zrcadlo, konferenční stolek a křeslo, přípojka na internet, psací potřeby, fén, šití, čištění a lžíce na boty, kartáč na šaty...

***** luxusní ubytování: cca 5500 korun za noc
navíc stojací lampa, minibar s ceníkem zboží, trezor, žehlička a žehlicí prkno, osuška, župan...

Zdroj: Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR, doporučená pro ubytovací zařízení a NFHR

Dvě hvězdičky: někdy luxus, jindy propadák

Kam se vyplatí vézt zásoby z domova a kde v zahraničí je levno? Čtěte ZDE.

I když jedete na dovolenou v poslední minutě, neměla by být nižší cena důvodem pro horší ubytování a služby, než jaké mají ostatní turisté. Maximálně se může stát, že váš pokoj nebude mít výhled přímo na moře, víc nevýhod však zájezdy v poslední chvíli nemají. To samozřejmě neznamená, že všichni turisté bydlí dvacet metrů od pláže, v klidném prostředí, světlém a krásně zařízeném pokoji.

Mnohé napoví označení hotelu hvězdičkami kvality. "Koupili jsme last minute za osm tisíc, letíme do Egypta a budeme bydlet ve tříhvězdičkovém hotelu, takže dovolená bude luxusní," myslí si turisté chystající se na dovolenou k moři. Podle tuzemských podmínek totiž počítají s tím, že budou mít kromě lůžka a křesla i pět ramínek ve skříni, televizi na pokoji, k dispozici sprchový kout a WC, mýdlo, osušku, šampon v pokoji... Ale skutečnost se může od představy dost lišit. Záchod může být zcela odpudivý a ručníky budou takové kvality, že si turisté raději půjdou koupit vlastní.

Hvězdičky totiž nejsou mezinárodně srovnatelným kritériem, každá země si pravidla pro jejich přidělování upravuje vlastními předpisy. "Rozdíly v klasifikaci jsou dány historickým vývojem turismu a kulturními zvyklostmi a tradicí v jednotlivých státech," vysvětluje Václav Stárek z Národní federace hotelů a restaurací. A zrovna sporná kategorie dvou až tří hvězdiček může být někdy pro turisty zklamáním, jindy naopak milým překvapením. "Vím o skvělém renovovaném rodinném hotelu v Chorvatsku na úrovni 4*, který má oficiální hodnocení 2* jenom proto, že mu chybějí doprovodné služby, třeba kadeřnictví," dává příklad Iva Mrakovčičová z kanceláře Adriatic Line.

Kvalitní hotely od kategorie tři


Ubytování střední kategorie s dobrým standardem služeb nabízejí tříhvězdičkové hotely - podle Ivy Mrakovčičové na této úrovni startuje až bohatší klientela z Česka, ale například Němci ubytování v levnějších hotelech vůbec nekupují. Hotely vyšší kategorie se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami se prodraží - noc v nich přijde od tisíce korun výše, a to je cena, kterou si každý nedovolí. I proto je v těchto kategoriích například v Chorvatsku pouze 22 hotelů.

Ten, kdo kupuje zahraniční zájezd, by se neměl řídit jen uvedeným počtem hvězdiček, ale měl by se zajímat o specifikaci služeb a vybavení konkrétního hotelu, v kterém chce být ubytován. "Informace mu podá cestovní kancelář nebo agentura, u které chce zájezd pořídit," doplňuje Václav Stárek.

Renata Vítková z cestovní kanceláře Reina Tour k tomu dodává: "Někdy se stane, že lidé, kteří málo cestují, mají představu, že každý hotel musí být luxusní, a diví se, že některé ubytování ve dvouhvězdičkovém hotelu nabízí jen základní služby. Důležité je, abychom jim vysvětlili předem, co mohou za své peníze čekat, aby nebyli na dovolené zklamáni."  

Na dovolenou se netěšíte jenom vy, ale také zloději.
O prázdninách stoupá počet vykradených bytů na sídlišti až o pětinu. Máte dobrou pojistku?
Více v našem aktuálním tématu.