Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zajímavý benefit pro zaměstnance: nepřetržitá pomoc psychologa

aktualizováno 
Zdravotní potíže, partnerská krize, stres - to vše se negativně projeví i v práci. Proto některé firmy poskytují zaměstnancům zdarma službu Employee Assistance, tedy pomoc psychologa na nonstop lince. V Česku se s ní setkáte například u společností Sanofi-Aventis a Zentiva.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Pětina pracujících přiznává, že má problémy. Trápí je stres, konflikty na pracovišti, špatné partnerské vztahy, potíže s výchovou dětí, deprese, alkoholismus. Převedeno na produktivitu práce - ztrácí se přesně čtvrtina výkonu. Řešení nabízí program Employee Assistance, tedy bezplatná psychologická pomoc 24 hodin denně, 365 dnů v roce.

První kontakt telefonem či po e-mailu

V Česku takový pracovní benefit zaměstnancům nabízí zatím jen několik málo firem. Funguje to tak, že podnik platí za službu paušální měsíční poplatek a pracovníci dostanou kontakty na psychology, které mohou kdykoliv požádat o pomoc a radu.

"První kontakt probíhá nejčastěji tak, že se zaměstnanec obrátí na konzultanta telefonicky nebo e-mailem. Musí uvést své jméno, aby bylo možno ověřit, zda je do programu zařazen. Nastíní svůj problém a dostane rychlou pomoc na dálku," vysvětluje službu Katarína Čičáková ze společnosti Assessment Systems, která program Employee Assistance nabízí.

Poté může následovat jedno či více osobních setkání, záleží na typu a závažnosti problému. Zatímco telefonovat a psát může zaměstnanec bez omezení, osobních setkání s odborníkem má k dispozici pět ročně.

fakta

• 18 procent pracujících lidí sužují osobní problémy, ztrácí se tím 25 procent jejich pracovního výkonu.

• 65 až 80 procent výpovědí z práce je kvůli osobním problémům nebo špatným pracovním vztahům.

"V mnoha případech je účinnou pomocí i poskytnutí relevantních informací po telefonu - tedy nějaké vysvětlení a rada, jak problém řešit," popisuje Katarína Čičáková. "Někdy také zprostředkujeme další konzultace například s právníkem, lékařem nebo zajistíme finanční poradenství. Záleží na druhu problému."

A zájemců o službu je hodně. "Celkem často se setkáváme i s problémy s alkoholem. Podle jedné americké studie je téměř 60 procent alkoholiků zaměstnáno na plný pracovní úvazek. Z toho je 26 procent řazeno dokonce do kategorie těžký alkoholik," uvádí Katarína Čičáková.

Každému zaměstnanci, který program využije, je garantováno, že jeho tajemství zůstane zachováno. "Nemusí se obávat toho, že zaměstnavateli jeho problémy sdělíme. Neříkáme ani jména pracovníků, kteří služby využili," dodává Čičáková.

V Americe službu využívá skoro 70 procent firem

Emoční problémy prakticky vždy přerůstají do pracovní sféry. Jsou příčinou až 60 procent případů pracovní neschopnosti. Firmy tak přicházejí o spoustu peněz.

Americká poradenská společnost CCH vypočítala, že náklady na pracovní neschopnosti vázané na osobní a rodinné problémy a na obtíže spojené se stresem dosahují 800 dolarů na jednoho zaměstnance ročně, v přepočtu je to necelých 17 tisíc korun.

Právě Spojené státy jsou kolébkou programu Employee Assistance. Využívá ho tam skoro 70 procent všech společností. Vypočítaly si totiž, že každý dolar investovaný do tohoto benefitu představuje úsporu pět až 16 dolarů, a to v redukci nákladů a prokazatelném nárůstu produktivity práce a výkonnosti celé organizace.

jaké problémy zaměstnance trápí nejčastěji?

• Stres spojený s významnými změnami v životě
• Konflikty s lidmi
• Partnerské a vztahové problémy
• Potíže při výchově dětí
• Psychické problémy (deprese, úzkosti...)
• Problémy s alkoholem a jinými psychoaktivními látkami
• Traumata a krize
• Stres kvůli onemocnění v rodině

Zdroj: Assessment Systems

Záchranný člun pro případ bouře

V Česku se služba platí formou měsíčního poplatku za každého zaměstnance zařazeného do programu. Pokud má tedy firma 20 až 50 zaměstnanců, zaplatí za každého 70 korun. Pokud má od 51 do 200 lidí, platí o pět korun méně. A v případě 201 až 500 zaměstnanců stojí měsíční poplatek za každého z nich 60 korun. Firma s více než 500 zaměstnanci platí 55 korun.

Program Employee Assistance poskytují třeba firmy Sanofi-Aventis a Zentiva. "Službu využila čtyři procenta našich zaměstnanců, to odpovídá statistice v USA, kde s tím mají letité zkušenosti, a podle které na linku volá maximálně pět procent zaměstnanců," říká Martin Perun, personální ředitel Sanofi-Aventis a Zentiva. "Naši pracovníci, kteří program využili, potvrdili, že komunikovali s kvalitními odborníky, kteří dovedou o problému mluvit a mohou včas ovlivnit chování člověka, aby v náhlém afektu neudělal něco neuváženého," dodává.

Tato společnost vidí pozitiva služby především v tom, že vymizely dlouhodobé absence zaměstnanců a nevyskytují se žádné fatální případy, které by vedení muselo řešit. Zaměstnanci jsou s tímto benefitem seznámeni již při svém nástupu, jdou na první pohovor s psychologem, aby poznali možnosti programu. "Vědí, že v komplikovaných životních situacích mohou využít odbornou a diskrétní pomoc, protože na zdraví záleží především a nám záleží na našich lidech," dodává Martin Perun.

I pro rodinné příslušníky

Společnost Assessment Systems nyní poskytuje službu Employee Assistance pro více než deset tisíc zaměstnanců z různých odvětví. "Pro některé společnosti jsme připravili speciální doplňkové služby. Třeba bankám zajišťujeme při ozbrojených přepadeních jejich poboček krizovou pomoc psychologa na místě," uvádí příklad psycholožka Čičáková. "Speciální verzi programu poskytují naši psychologové také českým expertům pracujícím v Afghánistánu."

Některé společnosti využívají službu Employee Assistance nejen pro své zaměstnance, ale i pro jejich rodinné příslušníky.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.