Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaměstnanci na některá pracovní místa se inzerátem nehledají

aktualizováno 
- Zazvoní telefon a neznámý hlas nabídne schůzku, na které chce projednat zajímavou pracovní nabídku. Tak může vypadat první kontakt s konzultantem persoruílní firmy kterým se někdy ne příliš hezky říká podle anglického označení headhunters lovci hlav Reakce na nabídku může být pouze dvojí - odmítnutí a lovec nemá šanci nebo souhlas a osobní setkání.
Ohromné změny, které s sebou ve všech směrech uplynulých deset let přineslo, se nevyhnuly ani personální práci. Změnily se i způsoby hledání pracovníků. Na významná manažerská místa mají zaměstnavatelé tak vysoké a specifické nároky, že hledat správného člověka pomocí inzerátu by nemuselo mít žádný efekt. Přicházejí na řadu konzultační firmy, které se přímým hledáním vhodných pracovníků na objednávku zabývají. Takový způsob je v zemích západní Evropy a Americe dávno zcela běžný, normálním se pomalu stává i v tuzemsku. "Před několika lety byl telefonát s nabídkou práce pro oslovené doslova šokem, dnes je na vyšších pozicích hodně používaným způsobem výběru a kandidáti si už zvykli," říká Alice Hamidová z personální agentury Mercury group.

Na každého nabídka nečeká

I když se hledání vhodných pracovníků přímým výběrem rozmáhá čím dál víc, stále je v celém spektru možností hledání a nalézání zaměstnání spíše jen okrajovou záležitostí. "Týká se pracovníků na vyšších místech, s potřebným vzděláním a hlavně praxí, pro hledání lidí na nižší pozice by byl tento způsob příliš drahý," uvádí Alice Hamidová. "Zcela běžně se používá u specialistů, kterých je v daném městě třeba jen pár, a nová firma právě takového člověka potřebuje," dodává. První setkání s nabídkou headhuntera může vyvolat v osloveném etické zábrany, zda by měl přijmout nabídku třeba konkurenční firmy. Přijetí pozvání na nezávazné setkání však ještě neznamená, že s určitostí dojde ke změně zaměstnání. Je to jen jeden krok k hledání případného dalšího uplatnění. "Vyrůstala jsem v Kanadě, tam je headhunting zcela normální, nezdálo se mi proto zvláštní, když mě po návratu sem oslovila headhunterská firma a nabízela mi jiné místo," říká Jana Kuevová, výkonná ředitelka v reklamní agentuře Satchi and Satchi. Agentura obvykle nekontaktuje jednoho kandidáta, ale několik. Místo získá jen jeden. Pro osloveného člověka může být taková nabídka příležitostí k zamyšlení nad jeho dosavadní pracovní kariérou, nad tím, jestli už ve stávajícím zaměstnání nepociťuje takzvanou provozní slepotu a neztrácí nadhled. Nabídka headhuntera je ze všeho nejvíc možností volby, pracovníka ke změně místa v žádném případě nikdo nenutí. "Oslovení může přijít v době, kdy člověk o změně místa vůbec neuvažuje nebo naopak mu může pomoci vyřešit složitou životní situaci," říká Michaela Krčmová z personální agentury Wrighston Urquhart. Minimálně je schůzka dobrou příležitostí pro zamyšlení nad dalším profesionálním růstem a zjištěním, za jakých podmínek se pracuje jinde. Ani původní zaměstnavatel by neměl dlouho skřípat zuby, když mu někdo "přetáhne" klíčového pracovníka. "Pokud mu záleží na jeho vlastních zaměstnancích, měl by se zamyslet nad tím, zda jím poskytované pracovní podmínky jsou optimální. Pokud to tak není, tak to, co udělá headhunter, dřív nebo později klidně dokáže kamarád," dodává Michaela Krčmová.

Oslovený neplatí nic

Lidé, které headhunterská firma osloví, neplatí za kontakt ani případné zprostředkování práce nic. Mohou se dokonce u takových firem bezplatně zapsat do databáze, i když v dané době pro ně právě vhodnou nabídku nemají. Doba, než dojde u úspěšného kandidáta ke změně zaměstnání, není krátká. Předchází jí ještě pilná práce agentury, která vytipovává vhodné uchazeče. Někdy přitom využívá i pomoci i odborníků na danou problematiku. Od prvního kontaktu do podpisu smlouvy může uběhnout i několik měsíců. Konzultant se s kandidátem několikrát osobně setká, aby projednali detailně podmínky obou stran." Konzultanti prověřují pracovní reference klienta a jsou s ním v neustálém kontaktu, průběžně ho informují o stavu přijímacího řízení. Postupně se průměrně desetičlenný tým kandidátů zúží na posledních pár. Konečné slovo má zákazník - ten si vybere toho pravého pracovníka sám.

Záruku poskytuje konzultační firma

Najít vhodného kandidáta, který splňuje všechny podmínky firmy není snadné a společnosti, které těchto služeb využívají, za tuto službu platí podstatně víc než personálním agenturám za běžný výběr inzerovaných pozic. Odměna konzultační firmě může vyšplhat až na třetinu ročního platu přijatého kandidáta. Za vybraného kandidáta nese konzultační společnost záruku - pokud se neosvědčí, najde za něj firma bezplatně jiného pracovníka.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Absurdní výpovědi: řízl jsem se moukou a nebaví mě sedět na židli

Zaměstnanec může dát v práci výpověď kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu. A proto se občas personalisté setkávají s kuriózními argumenty.  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.