Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Práci hledáme více na sociálních sítích. Ale děláme školácké chyby

aktualizováno 
Češi hledají novou práci nejčastěji na pracovních portálech a s pomocí personálních agentur. Jak se ale shodují průzkumy personálních agentur, významně roste role sociálních sítí. V prezentacích na síti ale Češi stále dělají chyby, které je mohou stát zajímavé místo.

Téměř čtvrtinu uchazečů o práci kontaktují personalisté přes sociální sítě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Inzerci na pracovních portálech využívá, stejně jako loni, téměř 95 % uchazečů o práci. O 20 procent si polepšily sociální sítě, které podle průzkumu společnosti Grafton Recruitment nyní využívá přes 50 procent uchazečů. O 4 procentní body posílily také personální agentury, dostaly se tak nad 50 procent. Naopak o 10 procentních bodů si meziročně pohoršila inzerce v tisku, bledě jsou na tom i informace z úřadů práce - zajímají už jen desetinu lidí.

Sociální sítě tak v hledání práce nabírají na síle. „Přes Facebook se hledají kandidáti pro téměř všechny profese, ale dominují pracovníci do výroby a administrativy. LindkedIn je stálicí při hledání lidí do IT a dalších, jako jsou finance, marketing a inženýring,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.

Aktuálně má na Facebooku svůj profil 56 % všech českých uživatelů internetu, tedy 4,5 milionu. Celých 51 % Čechů na Facebooku má vysokoškolské a 43 % středoškolské vzdělání. Na LinkedIn má svůj profil zhruba 600 tisíc Čechů. Zatímco dříve na této síti byli nejčastěji registrování IT profesionálové a marketéři, dnes síť využívá celá řada dalších oborů a profesí. Nejčastěji s ní pracují lidé ve věku od 25 do 44 let.

Fakta z průzkumu

  • 55 % náboru probíhá on-line
  • 23 % uchazečů o práci je kontaktováno personalistou prostřednictvím sociální sítě (62 % z nich na LinkedIn, 36 % na Facebooku)
  • 28 % personalistů přiznává (v regionu střední a východní Evropy dokonce 34 %), že odmítli minimálně jednoho uchazeče kvůli informacím a obsahu, které o něm našli na sociálních sítích. Nejčastějšími důvody odmítnutí byly:
  1. rozpor v informacích zjištěných online a uvedených v CV (54 %)
  2. zjištěné osobnostní rysy (49 %)
  3. publikování nevhodných fotografií a názorů (46 %)

Zdroj Adecco: Do mezinárodního průzkumu se zapojilo 31 793 uchazečů o práci a 4 168 personalistů z 26 zemí.

Pozor na radikální názory a nevhodné fotky

Téměř čtvrtina uchazečů o práci je kontaktována personalistou už rovnou prostřednictvím některé sociální sítě. Mají ale lidé vhodné profily k případnému získání pracovní nabídky?

Podle mezinárodního průzkumu personální agentury Adecco zhruba třetina personalistů již odmítla minimálně jednoho uchazeče o práci kvůli informacím nebo obsahu, který o něm našla na sociálních sítích.

„Nejčastějším důvodem pro odmítnutí uchazeče je rozpor mezi informacemi, které o něm byly zjištěny na sociálních sítích, a údaji, které o sobě kandidát uvedl v životopise. Dále může jeho šance negativně ovlivnit publikování nepatřičných fotografií nebo obsahu, který poukazuje na nevhodné osobnostní rysy,“ uvádí Ondřej Wysoglad, ředitel Adecco ČR. Typickým příkladem může být publikování nebo sdílení rasistických či jinak diskriminačních názorů nebo obsahu, který otevřeně prezentuje či vyzývá k násilí.

Problematické informace o uchazečích se objevují nejčastěji na Facebooku, který uživatelé používají zejména k osobním účelům, aniž by si uvědomovali možné důsledky pro pracovní uplatnění.

Daně 2017

Průvodce formulářem daňového přiznání a tipy jak ušetřit: SPECIÁL NA TÉMA DANĚ

Jak správně vyplnit daňové přiznání a kde zjistit, jaká daňová zvýhodnění můžete uplatnit? VYPLNIT FORMULÁŘ ON-LINE

„Je na rozhodnutí každého uchazeče, co a v jakém rozsahu o sobě zpřístupní na veřejných sítích. Ale musí počítat s tím, že takové informace budou některé potenciální zaměstnavatele zajímat, když už jsou veřejně sdílené a dostupné. Zjišťování veřejně dostupných informací o uchazeči rozhodně nelze považovat za nezákonné či diskriminační,“ upozorňuje advokát Petr Glogar z advokátní kanceláře PwC Legal.

A jaká jsou základní pravidla pro prezentaci uchazečů na sociálních sítích? Vyjmenovává je personalista Ondřej Wysoglad:

  1. Uvádějte o sobě pravdivé informace. Odpovídající informace prezentujte i ve svém životopise.
  2. Nastavte si správně soukromí svých profilů. Při publikování obsahu myslete na to, komu je určen a kdo ho uvidí.
  3. Nepublikujte obsah, který by potenciálním zaměstnavatelem mohl být vyhodnocen jako závadný. A to i přesto, že vám v danou chvíli může připadat vtipný, zábavný či jinak zajímavý. Méně někdy znamená více.
  4. Na sociální síti LinkedIn naopak publikujte a pravidelně aktualizujte maximum informací o svých znalostech, dovednostech a pracovních úspěších. Vyplňte veškeré informace o dosaženém vzdělání a pracovních zkušenostech, a to včetně dobrovolnických, a pracujte na pozitivních referencích i rozšiřování uživatelské sítě. Čím více relevantních informací a propojení, přes která vás personalista může najít, tím větší šance na nabídku nové pracovní pozice.


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel  Moravec
Šéf IT Nestlé: Večer to všechno vypněte a zůstaňte off-line

Je mu 34, ale s dlouhými vlasy a mladistvým výrazem vypadá o deset let mladší. O to víc vás překvapí, když se představí: Pavel Moravec, člen představenstva a...  celý článek

Tomáš Ervín Dombrovský
Změnit práci je jako se rozvést. Řada lidí to nezvládne, říká odborník

Na českém trhu práce to teď skřípe. Máme spoustu volných pracovních míst, ovšem minimum nezaměstnaných. Firmy lamentují, že nemají lidi. Ale je tu početná...  celý článek

Ilustrační snímek - nemocenská
Poradna: Víte, kdo a kdy vás může kontrolovat na nemocenské?

Být doma a dodržovat povolené vycházky. Tak by se daly zjednodušeně popsat povinnosti zaměstnance na nemocenské. Z toho, proč máte na sobě montérky nebo si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.