Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy cílí na mladé talenty přes Instagram. Fotí práci i zaměstnance

  • 8
Firmám chybějí zaměstnanci, a tak hledají talenty kde se dá. Při náboru stále více využívají sociální sítě. Vedle Facebooku a LinkedIn nyní objevují i Instagram. Jak může síť postavená především na prezentaci fotek firmám pomoci?

Na Instagramu je přes milion Čechů, nejaktivnější je skupina 18 až 24 let. To pro ujasnění, ke komu se fotky ze zaměstnání případně dostanou. Výhodou je, že je na něm aktivních zatím jen málo firem. „Takže je možné být originální a zaujmout. Celkově má tato sociální síť třetinovou sledovanost oproti Facebooku, ale u určitých cílových skupin může velmi dobře fungovat,“ říká zakladatel blogu Lovec hlav a odborník na lidské zdroje Matěj Matolín.

Firmy, které už svůj profil na Instagramu mají, ho většinou pojaly jako prezentaci firemní kultury a tedy budování značky mezi takzvanými mileniány, kteří na trh práce právě přicházejí. Ti tak mohou nahlédnout do firem, jak to u nich „chodí“. Podle průzkumu společnosti CBRE 78 % mladých lidí vnímá kvalitu pracoviště a firemní kulturu jako zásadní faktor při výběru zaměstnavatele.

„Vybíráme především obsah týkající se firemní kultury, našich akcí, společenské odpovědnosti nebo zajímavých momentek z pracovního života našich zaměstnanců. Instagram používáme především k budování pozitivní image značky. Nedávno jsme změnili název účtu ze Skodautocareer na WeAreSkoda, jelikož se chceme našim fanouškům ještě více prezentovat jako přátelská firma,“ říká Tomáš Kubík z tiskového oddělení škodovky a dodává: „Stejně jako u jiných sociálních sítí zde sledujeme dosah příspěvků, růst základny fanoušků a jejich zapojení, tedy takzvaný engagement.“

Podle Matěje Matolína klade Instagram velké nároky na kvalitu fotek a zároveň mu nesedne reklamní obsah: bannery, texty ve fotkách. „To hned na první pohled vypadá uměle. Důležitá je autenticita,“ dodává personalista.

Zaměstnanci u nás nejsou pouhým číslem

Na Instagramu se prezentuje i firma Etnetera. „Necílíme jen na potenciální zaměstnance. Nicméně uchazeče může zaujmout naše HR kampaň s hashtagem #spojovatrozdilne. V té představujeme zaměstnance a jejich příběhy, které zachycují paralelu mezi jejich náplní práce a volnočasovými aktivitami. Tím firmu děláme méně anonymní a dáváme zájemcům o práci najevo, že u nás ve firmě nebudou pouhým číslem, zakládáme si na osobních vztazích a rodinně atmosféře,“ říká Kristýna Pilná, marketingová manažerka v Etneteře.

Tato společnost zkouší na Instagramu nabídnou i konkrétní volné pozice. „Jde o další komunikační kanál, v mixu s inzerátem na webových portálech, našimi webovými stránkami, Facebookem, LinkedInem i Twitterem,“ dodává Kristýna Pilná. Pochvaluje si, že síť ještě není zahlcená reklamními sděleními, není na ní velká konkurence a firma jejím prostřednictvím může dosáhnout dobrých výsledků i bez placené reklamy.

Může se hodit

Buďte úspěšní! Nastartujte svoji kariéru na jobDNES.cz. Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek.

„Nejlépe funguje autentický obsah, kromě klasických příspěvků lze využít i InstaStories, tedy fotky, které za 24 hodin zmizí nebo možnosti živého vysílání. Uchazeči snadno nahlédnout do zákulisí firmy, která je zajímá, což je s rostoucím zájmem uchazečů o firemní kulturu cenné,“ dodává manažerka.

Přes Instagram komunikujeme také firma KPMG, a to zejména se studenty a absolventy, kteří se buď na trhu práce teprve rozkoukávají a mapují terén, nebo už konkrétně zvažují nabídky práce. „Na náš účet máme pozitivní ohlasy od studentů i našich kolegů. Ukazuje nás totiž takové, jací doopravdy jsme a můžeme se na něm také kreativněji vyřádit. Nedokážeme říci přesné číslo životopisů, které díky Instagramu přišly. Věříme ale, že při rozhodování, kam ten svůj poslat, kanál určitě svou roli sehraje,“ říká Jana Samšuková, specialistka na sociální sítě a jejich využití náboru zaměstnanců v KPMG .

Společnost Avast profil na Instagramu pojala jako neformální prezentaci firmy. “K hledání nových kolegů a kolegyň primárně síť určena není, na druhou stranu podporuje povědomí o nás jako o zaměstnavateli v České republice. Málokdo ví, že Avast je česká firma, která zaměstnává v Praze a v Brně lidi z více než 30 různých kultur světa,“ říká Dominika Kalašová z Avastu. Podle ní Instagram dobře slouží i stávajícím zaměstnancům. “Bereme ho jako takový archiv našich firemních vzpomínek, ke kterým se zaměstnanci rádi vrací.“

Pokud zvažujete vytvoření profilu na Instagramu, pamatujte na rady zkušenějších kolegů:

  • Nejdříve je nutné pořádně se zamyslet nad tím, jak a k čemu budete Instagram využívat. Díky tomu můžete dát svému obsahu jasnou linku, která mu dá smysl a konzistentnost.
  • Pokud jsou cílovkou vaší komunikace mileniáni, máte nápady na obsah a kapacity na jeho tvorbu, jděte do toho. Klíčem k úspěchu je využívání autentických fotografií, které jsou však zároveň kvalitní a vizuálně přitažlivé. Ty potom opatřit relevantními hashtagy, které fotky dostanou k lidem, které chceme zaujmout. Nehodí se fotky z fotobank nebo tmavé fotky kolegů zezadu před přesvětleným promítacím plátnem v korporátním stylu. Takový obsah na Instagram nepatří.
  • Důležité je být aktivní v komunikaci s fanoušky, dát prostor k diskusi. Když se tohle všechno poruší, nikdo vás ani ve svém feedu neuvidí.
  • Pokud má firma interního zaměstnance, který se péčí o instagramový profil může zabývat pravidelně každý den, nebo dostatek peněz na agenturu, pak má využití této sociální sítě smysl. Pokud dostatek času, peněz či nápadů nemáte, pak je možná lepší start odložit.
  • Instagram je král mobilních telefonů. Pokud z něj uživatele chcete vést na svůj web, musí být responzivní, tedy přizpůsobit se velikosti zařízení. Jediným místem, kam lze umístit funkční link, je takzvané bio v profilu uživatele (nikoliv do každého postu, jak je tomu třeba na Facebooku). Rozmyslete si, co do něj dáte. Není dobré ho měnit denně.
  • Pokud jste digitální agentura, jste v zajímavém prostředí, máte plno atraktivních fotek, zaměstnáváte městské mladé kreativce, bude pro vás Instagram ideální. Supermarket, call-centrum nebo fabrika nemá čím své kandidáty na této síti oslovit a oni tam hlavně ani nejsou.