Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vyzrát na pět generací zaměstnanců a udržet je v týmu

Tradicionálové, Baby boomers, X, Y, Z. Pět generací na trhu práce. Někteří se snaží být loajální, věrní a ledacos svému šéfovi odpustí, další zaměstnanci jsou nestálí, kritičtí a nedělá jim problém změnit práci, jakmile se jim něco nelíbí. Jak zaujmout a udržet v týmu rozdílné generace? A jde to vůbec?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řada společností se v současnosti potýká s kritickým nedostatkem pracovních sil. Při hledání nových kolegů mají výhody ty firmy, které vědí, jak a čím zaujmout jednotlivé věkové generace. Je jich na pracovním trhu celkem pět. Věková rozmanitost je přičítána pozdějším odchodům do důchodu. 

V jednom týmu se tak mohou sejít Tradicionálové (nebo také Tichá generace, narozena před rokem 1946), Baby boomers (narození 1946 až 1964), generace X (narozená 1965 až 1979), generace Y, jejíž příslušníky označujeme jako Mileniály (narozeni 1980 až 1995) a také generace Z (narozená od roku 1996).

Nepřehlédněte

Podle ředitele personálně poradenské společnosti Hays Ladislava Kučery je rozmanitost obecně pro podnikání zásadní. „Konkrétně bez věkové rozmanitosti firmy pracují pouze s úzkým okruhem názorů od lidí, kteří obvykle mívají podobné zkušenosti a pohled na věc. A to není úplně dobré,“ říká Ladislav Kučera.

Zatímco Tradicionálové a Baby boomers mají tendenci být loajálními, dlouhodobými zaměstnanci, Generace X, Y a Z nehledají „zaměstnavatele pro život“ a jsou podstatně více ochotni měnit společnosti. Každá z těchto generací má jiné priority odlišná očekávání od svého budoucího zaměstnavatele. Jaké to jsou? 

Tradicionálové a Baby boomers: díky, že můžeme - jejich touhy na poli zaměstnání jsou hodně podobné. Patří k nejloajálnějším pracovníkům, do zaměstnání nastupovali v době, kdy nebylo běžné měnit často zaměstnání. Navíc teď, coby důchodci nebo těsně před důchodem se bojí, že by kvůli věku už další uplatnění nenašli, a tak v práci patří k tichým kolegům, kteří si nestěžují. 

Tito lidé hledají zejména jistotu trvalého zaměstnání a dobré interpersonální vztahy na pracovišti. Těm nejstarším záleží hodně na osobním setkání, telefonují, zvládnou i Skype, Baby boomers mailují a píšou SMS bez problémů, s novými technologie se ale seznamují neradi. 

Generace X: technické inovace - do této skupiny patří i někteří z nejvýznamnějších světových podnikatelů a technologických inovátorů - Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon Elon Musk, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla nebo Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google.

„Generace X byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a příchodem technologií a digitálních inovací. Hodně porovnávají a dokážou ocenit rozsah a dopad těchto inovací, proto upřednostňují organizace, které „myslí dopředu“ a sledují aktuální technologické trendy,“ vysvětluje Ladislav Kučera z Hays.

Důležitým rozhodovacím faktorem pro generaci X je také rovnováha mezi soukromým a pracovním životem - mají zodpovědnost za rodinu, děti. Tato generace je více než kterákoli jiná ochotna slevit ze svých mzdových nároků, jsou-li jí nabídnuty jiné výhody, jako je flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, zdravotní péče a možnost pracovat z domova.

Mileniálové: kariérní postup - ač jsou zde jisté regionální odlišnosti, v podstatě se jedná o generaci, která ustála ekonomickou recesi v letech 2007 až 2009, která je považována za nejhorší globální ekonomický úpadek od třicátých let minulého století. Je to ovšem také generace, která si užila kariérních příležitostí.

„Tato věková skupina je považována za zvlášť vytrvalou, ambiciózní, která se nebojí ve své kariéře trochu riskovat. Chce od svého zaměstnavatele slyšet konstruktivní zpětnou vazbu, očekává postup v rámci své role a společnosti,“ uvádí personalista Ladislav Kučera.

Mileniálové nechtějí být omezováni hranicemi. Jsou si vědomi svých příležitostí a chtějí cestovat a získávat zahraniční zkušenosti. Tato generace vyhledává motivační bonusy související s výkonem. Pokud se tedy příslušníci generace Y rozhodují o změně zaměstnavatele, upřednostňují kariérní postup, odměnu, vzdělávání a rozvoj či příležitost pracovat v zahraničí. 

Generace Z: silný brand - generace, která vyrostla v sociálních médiích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně on-line. Využívají současné technologické trendy pro řadu aktivit - od zábavy, přes práci až po socializaci. Více než jiné generace přikládají význam pověsti a jménu zaměstnavatele.

Podléhá výraznému rodičovskému vlivu, v rodině projednají potenciálního zaměstnavatele, roli, kterou nabízí, a mzdu. Pro mnohé z generace Z a jejich rodiče je značka zaměstnavatele často důležitější než samotná práce, kterou budou vykonávat. Proto vyhledávají společnosti, které jsou aktivní na sociálních sítích, v médiích, pracují s weby a dokážou obhájit, proč jsou leadery ve svém oboru.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...