Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Odbornice: Startupy mění trh práce. Nabízejí svobodu za auto i kravatu

aktualizováno 
Jsou mladí, mají nápady, se kterými jsou odhodláni dobýt svět. Jejich startupové firmy mnohdy generují milionové zisky. Svým přístupem k zaměstnání mění český trh práce. Jak, vysvětluje headhunterka Markéta Švedová ze společnosti Recruit CZ.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle rozsáhlé studie Aspen Institute z roku 2016 se české startupové scéně vyloženě daří a její jasnou ambicí je stát se hnacím motorem české ekonomiky. Za startupy stojí především mladí lidé mezi dvaceti a čtyřiceti lety. Jejich přístup k práci ovlivňuje zaměstnávání a profesní vývoj této generace.

Většina startupů v České republice se věnuje vývoji softwaru a aplikací, některé už slaví obrovské úspěchy v podobě zahraničních investic v řádech stamilionů i miliard. Připomeňme například převzetí firmy Apiary světovým hráčem v oblasti vývoje softwaru, firmou Oracle. Nebo SocialBakers, kteří se díky investorům stali globálním hráčem na trhu analýz. Nebo brněnský vyhledávač Kiwi, dříve Skypicker, který začal jednat s fondy ze Silicon Valley.

Startupy v Česku

Průzkum Aspen Institute Prague přibližuje, jak vypadá česká startupová scéna.

  • 80 % lidí ve startupech je ve věku 20 až 40 let
  • 70 % má vysokoškolské vzdělání
  • V oboru je jen 19 % žen
  • Většina startupů se koncentruje ve velkých městech nebo v metropoli
  • Většina zaměstnává méně než 9 lidí
  • 45 % startupů v době růstu nevytváří stabilní a očekávané příjmy
  • České startupy se zabývají softwarovým řešením, webovými servisem, 63 % přichází s novinkami, zbytek vylepšuje již fungující produkty
  • 75 % chce uspět i v zahraničí, v Evropě a USA

Startupy přinášejí velkou změnu v zaměstnávání lidí. Fungují totiž hlavně tak, že si najímají externí spolupracovníky a zaměstnance, který vloží svou energii právě do projektu startupu. Samozřejmě jde o risk, ne každý startup je totiž úspěšný.

Startupy jsou komunita. Lidé v těchto kruzích se vzájemně znají a hodně přechází jako freelanceři mezi různými projekty. Headhuntery, personalisty tyto společnosti potřebují omezeně.

Pokud už dostaneme zadání, pracujeme obvyklým způsobem - prostě hledáme lidi na míru. Jiné je to v tom, že pracujeme více s referencemi a s vlastní sítí kontaktů a oslovujeme prioritně kandidáty, o kterých víme, že chtějí radikální změnu. Chtějí ideálně odejít z korporace, nebojí se velké změny a chtějí riskovat. Kvalifikovaných profilů máme dostatek, ale těch, kteří chtějí opustit zaměstnanecké jistoty už je méně.

Zapomeňte na služební auto a privátního doktora

Technologické nebo IT pozice si lidé ze startupů většinou obsazují sami. Jsou obvykle napojeni na různé vývojářské společnosti nebo agentury. K nám přijdou, až když chtějí vyhledat profesionály z marketingu, financí či business developmentu.

„Startup nabízím kandidátovi, o kterém vím, že se chce vydat podobným směrem, že chce ve svém životě velkou změnu,“ říká Markéta Švedová z Recruit CZ.

Headhunterka Markéta Švedová

Přesun z korporátu do startupu s sebou nese pozitiva, ale i jistá rizika. Kandidát má možnost skutečně plně využít nabyté zkušenosti a životní rozhled, má možnost volnosti v rozhodování, ale jen za předpokladu, že za ně nese plně zodpovědnost. Sleduje, jak firma roste, podílí se na její rychlé cestě za slávou. Má možnost něco tvořit v mnohem méně svázaném prostředí, než v jakém dosud působil. Je svobodný.

Musí ale obětovat většinou velmi pohodlné podmínky ze stálého zaměstnání: obvykle klesne na základní mzdu, přijde o služební vůz, kafeterii, stravenky, privátní zdravotní službu... Startupy benefity nenabízejí. To ale kandidáta, který touží po změně, neodradí.

Může se hodit

Startupy motivují lidi volností a možností něco tvořit, něco piplat, sáhnout si na úspěch v podobě dodělaného díla. Jistý podíl na tom má určitě i pracovní prostředí, které je mnohem uvolněnější a o kravatu, nebo snad dokonce dress code, nezavadíte.

Zajímavých startupů na trhu přibývá. Naopak korporátní společnosti jsou nyní často ve fázi reorganizace, snižování nákladů včetně snižování stavu zaměstnanců i v řadách managementu. Trend přesunu lidí z korporátů do startupů poroste. A tím se bude postupně měnit pohled na zaměstnávání lidí na trhu práce. Lákat budou výzvy, ne peníze či benefity.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.