Reklama

Odbornice: Startupy mění trh práce. Nabízejí svobodu za auto i kravatu

Jsou mladí, mají nápady, se kterými jsou odhodláni dobýt svět. Jejich startupové firmy mnohdy generují milionové zisky. Svým přístupem k zaměstnání mění český trh práce. Jak, vysvětluje headhunterka Markéta Švedová ze společnosti Recruit CZ.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle rozsáhlé studie Aspen Institute z roku 2016 se české startupové scéně vyloženě daří a její jasnou ambicí je stát se hnacím motorem české ekonomiky. Za startupy stojí především mladí lidé mezi dvaceti a čtyřiceti lety. Jejich přístup k práci ovlivňuje zaměstnávání a profesní vývoj této generace.

Většina startupů v České republice se věnuje vývoji softwaru a aplikací, některé už slaví obrovské úspěchy v podobě zahraničních investic v řádech stamilionů i miliard. Připomeňme například převzetí firmy Apiary světovým hráčem v oblasti vývoje softwaru, firmou Oracle. Nebo SocialBakers, kteří se díky investorům stali globálním hráčem na trhu analýz. Nebo brněnský vyhledávač Kiwi, dříve Skypicker, který začal jednat s fondy ze Silicon Valley.

Startupy v Česku

Průzkum Aspen Institute Prague přibližuje, jak vypadá česká startupová scéna.

  • 80 % lidí ve startupech je ve věku 20 až 40 let
  • 70 % má vysokoškolské vzdělání
  • V oboru je jen 19 % žen
  • Většina startupů se koncentruje ve velkých městech nebo v metropoli
  • Většina zaměstnává méně než 9 lidí
  • 45 % startupů v době růstu nevytváří stabilní a očekávané příjmy
  • České startupy se zabývají softwarovým řešením, webovými servisem, 63 % přichází s novinkami, zbytek vylepšuje již fungující produkty
  • 75 % chce uspět i v zahraničí, v Evropě a USA

Startupy přinášejí velkou změnu v zaměstnávání lidí. Fungují totiž hlavně tak, že si najímají externí spolupracovníky a zaměstnance, který vloží svou energii právě do projektu startupu. Samozřejmě jde o risk, ne každý startup je totiž úspěšný.

Reklama

Startupy jsou komunita. Lidé v těchto kruzích se vzájemně znají a hodně přechází jako freelanceři mezi různými projekty. Headhuntery, personalisty tyto společnosti potřebují omezeně.

Pokud už dostaneme zadání, pracujeme obvyklým způsobem - prostě hledáme lidi na míru. Jiné je to v tom, že pracujeme více s referencemi a s vlastní sítí kontaktů a oslovujeme prioritně kandidáty, o kterých víme, že chtějí radikální změnu. Chtějí ideálně odejít z korporace, nebojí se velké změny a chtějí riskovat. Kvalifikovaných profilů máme dostatek, ale těch, kteří chtějí opustit zaměstnanecké jistoty už je méně.

Zapomeňte na služební auto a privátního doktora

Technologické nebo IT pozice si lidé ze startupů většinou obsazují sami. Jsou obvykle napojeni na různé vývojářské společnosti nebo agentury. K nám přijdou, až když chtějí vyhledat profesionály z marketingu, financí či business developmentu.

Headhunterka Markéta Švedová

„Startup nabízím kandidátovi, o kterém vím, že se chce vydat podobným směrem, že chce ve svém životě velkou změnu,“ říká Markéta Švedová z Recruit CZ.

Přesun z korporátu do startupu s sebou nese pozitiva, ale i jistá rizika. Kandidát má možnost skutečně plně využít nabyté zkušenosti a životní rozhled, má možnost volnosti v rozhodování, ale jen za předpokladu, že za ně nese plně zodpovědnost. Sleduje, jak firma roste, podílí se na její rychlé cestě za slávou. Má možnost něco tvořit v mnohem méně svázaném prostředí, než v jakém dosud působil. Je svobodný.

Musí ale obětovat většinou velmi pohodlné podmínky ze stálého zaměstnání: obvykle klesne na základní mzdu, přijde o služební vůz, kafeterii, stravenky, privátní zdravotní službu... Startupy benefity nenabízejí. To ale kandidáta, který touží po změně, neodradí.

Může se hodit

Startupy motivují lidi volností a možností něco tvořit, něco piplat, sáhnout si na úspěch v podobě dodělaného díla. Jistý podíl na tom má určitě i pracovní prostředí, které je mnohem uvolněnější a o kravatu, nebo snad dokonce dress code, nezavadíte.

Zajímavých startupů na trhu přibývá. Naopak korporátní společnosti jsou nyní často ve fázi reorganizace, snižování nákladů včetně snižování stavu zaměstnanců i v řadách managementu. Trend přesunu lidí z korporátů do startupů poroste. A tím se bude postupně měnit pohled na zaměstnávání lidí na trhu práce. Lákat budou výzvy, ne peníze či benefity.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

20 příspěvků v diskusi

Reklama