Projekt zapadá do celkových příprav vstupu České republiky do Evropské unie, protože otázka přizpůsobení odborné kvalifikace absolventů našich škol požadavkům evropského trhu práce je velmi naléhavá. "Kvalita a koncepce odborného vzdělávání totiž ovlivňuje nejen možnosti uplatnění pracovníků na trhu práce v Evropské unii, ale především celkovou konkurenční schopnost českých firem," uvádí Petr Viceník, český koordinátor projektu z Národního ústavu odborného vzdělávání.
Spolupráce zaměstnavatelů se školami
V České republice zatím není běžné, aby se sociální partneři, tedy zaměstnavatelé, odbory a další profesní instituce, zajímali o možnost ovlivnit cíle vzdělávacích programů. To by měl projekt, který uvádí podtitul Dialog pro vzdělávání a praxi, změnit. "Chceme využít nizozemských zkušeností z motivace firem a všech zástupců zaměstnavatelů a odborů k úzké spolupráci se školskou sférou při rozvoji vzdělávacího systému," vysvětluje hlavní koordinátorka projektu Mirjam de Jong z nizozemského Institutu odborného vzdělávání VaPro.
"Sociální partneři, kteří se do procesu odborné přípravy aktivně zapojí, mohou ovlivnit rozhodující moment odborné přípravy: totiž sladit cíle odborného vzdělávání, které školská sféra poskytuje, s požadavky, které budou klást na své potenciální zaměstnance," doplňuje Hans Hoekzema z nizozemské agentury EUFORMATION, rovněž zapojené do projektu. V zemích Evropské unie je spolupráce mezi zaměstnavateli a školami v odborném vzdělávání a přípravě na vysoké úrovni. Klíčovým prvkem tohoto partnerství je účast zaměstnavatelů a odborů při určování profesí a pracovních dovedností, které trh práce požaduje. Dalším krokem je hledání konkrétních forem a způsobu, jak lze požadované dovednosti odborným vzděláváním dosáhnout.
Elektrotechnika a informační technologie, potravinářství, obchod
Dvouletý projekt je řízen v rámci programu MATRA nizozemským sdružením institucí odpovědných za odbornou přípravu a za českou stranu ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy s účastí ministerstva práce a sociálních věcí. Projekt financuje z převážné části nizozemské ministerstvo zahraničních věcí a jeho koordinaci v České republice zajišťuje Národní ústav odborného vzdělávání.
Projekt využívá nizozemských zkušeností a prohloubí vědomosti i praktické dovednosti zúčastněných partnerů v součinnosti se vzdělávacími institucemi v oblasti odborného vzdělávání. Projekt bude v období let 2002 a 2003 realizován ve třech pilotních sektorech: elektrotechnika a informační technologie, potravinářství a obchod. Konečným cílem je uplatnit získané znalosti a zkušenosti i vdalších sektorech. Během úvodní fáze nizozemskočeského projektu navštívili Českou republiku holandští experti a společně s českým řídícím štábem zpracovali plány aktivit v jednotlivých pilotních sektorech to znamená rozvrh práce v národním a regionálním měřítku, který zahrnuje přípravu, školení a konkrétní činnosti pilotních skupin.
Nyní přechází projekt do své druhé fáze, která je již přímo zaměřena na výměnu poznatků. Na seminářích budou vybraní odborníci školit zástupce zaměstnavatelů a odborů a jimi navržených expertů v oborových skupinách. Ve třetí, závěrečné fázi projektu budou v pilotních skupinách zpracovány konkrétní podklady pro tvorbu vzdělávacích programů. Nedílnou součástí projektu je mezinárodní konference nazvaná Dialog pro vzdělávání a praxi, která odstartuje práci pilotních oborových skupin. Konference se bude konat 24. října 2002 v Praze.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání absolvuje v České republice převážná většina žáků a studentů prochází jím téměř 80 procent populace. Většina absolventů s odborným vzděláváním přitom odchází přímo na trh práce. Absolventi středních škol patří na trhu práce k rizikovým skupinám, protože jsou ohroženi nezaměstnaností ve vyšší míře.
Národní ústav odborného vzdělávání analyzuje a vyhodnocuje situaci na trhu práce a požadavky na kvalifikaci pracovníků a také ovlivňuje obsah, cíle a metodiku odborného vzdělávání, aby vytvořil absolventům co nejlepší předpoklady k pracovnímu uplatnění. Snaží se promítnout požadavky zaměstnavatelů do vzdělávacích programů. Kvůli nestabilitě pracovního trhu a rychlému rozvoji nových technologií navíc dochází k častým změnám požadavků na kvalifikaci a odbornost. Z toho důvodu se problém dalšího vzdělávání týká i těch, kteří mají školu již delší dobu za sebou.
Informace
Více informací o projektu MATRA naleznete na internetových stránkách Národního ústavu odborného vzdělávání: www.nuov.cz.