Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K reklamaci vadného zboží nemusíte mít záruční list. Svědek vám stačí

aktualizováno 
Potvrzený záruční list pro mnoho lidí představuje pojistku pro případnou reklamaci zboží. Jeho vystavení ale není automatické. Musíte o něj prodejce požádat. Pak je jeho povinností vám záruční list písemně potvrdit.
K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Ilustrační snímek

K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ukládá mu to totiž zákon o ochraně spotřebitele. Podle Miloslavy Fléglové, tiskové mluvčí České obchodní inspekce není vystavení záručního listu prodávajícímu nezbytné, pokud o něj kupující sám nepožádá. 

Prodávající potvrzuje záruční list v případě, poskytuje-li záruční lhůtu na výrobek i některou jeho část či funkci na dobu delší než dva roky. V takovém případě musí určit podmínky a rozsah prodloužené záruky.

Záruční list k reklamaci nepotřebujete

Nicméně vystavený záruční list není pro reklamaci vždy nutný.

Může se hodit

"K uplatnění reklamace stačí zákazníkovi jen prokázat, že u určitého prodávajícího určitý výrobek pořídil v určitý den. Kupující tedy nepotřebuje záruční list k uplatnění reklamace, ale postačí mu účtenka, tedy doklad o koupi, nebo výpis z bankovního účtu prokazující nákup či jen svědecká výpověď," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTest.

Záruční list musí obsahovat zákonem předepsané údaje

Zákon jasně říká, jak má správně vystavený záruční list vypadat. Musí obsahovat:

  • jméno a příjmení, název nebo obchodní firmu prodávajícího
  • identifikační číslo prodávajícího
  • sídlo, jde-li o právnickou osobu, nebo bydliště, jde-li o fyzickou osobu

Pokud je to s ohledem na poskytovanou záruku potřeba, musí prodávající v záručním listě také srozumitelně vysvětlit i obsah poskytované záruky, uvést její rozsah, podmínky, dobu platnosti a způsob, jakým může člověk uplatnit své nároky.

Další povinností prodávajícího je vydat na vyžádání doklad o zakoupení výrobku. I ten musí obsahovat povinné údaje:

  • datum prodeje
  • popis výrobku
  • za jakou cenu byl pořízen
  • identifikační údaje prodávajícího

"Všechny povinně poskytované písemné informace, tedy návod, záruční list i doklad o koupi, je prodávající povinen dát kupujícímu v českém jazyce," upřesňuje Zelený.



Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Není na místě hodnotit penzijní společnosti pouze na základě výsledků za jeden...
Není „penzijko“ jako „penzijko“. Jak se zabezpečit na důchod

Přemýšlíte o zajištění na důchod? Podle expertů je „penzijko“ stále nejlepším finančním produktem pro spoření na penzi. Jaké jsou rozdíly mezi penzijním...  celý článek

Tablety Easy slim u Helvetia Apotheke běžně stojí 579 korun, první vyzkoušení...
Objednávku tablet na hubnutí zrušila, přesto firma vyhrožuje exekucí

Pozor, u kterého e-shopu nakupujete. Bdělí byste měli být zejména u prodejců potravinových doplňků. Abyste nedopadli jako paní Monika, která se těšila, že díky...  celý článek

Platba předem u neověřeného prodejce může být značně riziková. Ilustrační snímek
Říkají si Virtuální lidé a reálně si na ně stěžují stovky zákazníků

Slevový portál prodává vouchery na zboží, ale zboží dodává jiná firma. Na tom by nebylo nic divného. Divné ovšem je, když na zaplacené zboží marně čekají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.