Zástup za dovolenou – brigádníky ano, ale lepší je někdo z rodiny

  • 1
Pro vedení firem je léto svízelné období. Musí zajistit chod i přesto, že jim mnoho lidí odjede na dovolenou. Nejraději jsou, když na výpomoc přijde někdo z rodiny zaměstnanců, brigádníkům už pak důvěřují o něco méně.

Lze to vyřešit i většími prémiemi
Z velkého počtu inzerátů, které se už před létem i během něj objevují v tisku i na webech personálních agentur je patrné, že mnoha firmám nezbývá, než vyřešit zástupy za dovolené zaměstnanců brigádníky. V některých, spíše menších společnostech, si však pracovníci úkoly za rekreujícího se kolegu raději rozdělí mezi sebe. Najímat na dva tři týdny nového člověka by se jim nevyplatilo, tvrdí.

„Jelikož nám vedení firmy vždy za zvýšenou zátěž v době dovolených přidá na prémiích, práci ostatních bez problémů uděláme sami. Znamená to sice, být v kanceláři někdy déle nebo tam jít i o víkendu, ale pak zase máme na dovolené nějakou korunu k dobru. Zvykli jsme si,“ říká čtyřiatřicetiletá administrativní pracovnice Karolína. „Manžel má menší pekárnu a v době dovolených raději zaměstná děti na studiích z rodiny. S brigádníky má špatné zkušenosti. Předloni vzal na zástupy za dovolené dva a nejenže se mu ztratilo pár věcí, ale ani zadané úkoly nebyly v pořádku splněny.“

Zkušenosti – padesát na padesát
V bezpečnostních agenturách se také z hlediska obsazení pracovních míst na léto netěší. Na zástupy své kmenové pracovníky totiž využít nemohou a musí do práce povolat brigádníky. „Když je v místě ostrahy stanoveno, že je tam potřeba tří lidí, musíme to dodržet. Čili nejde, aby tam odpoledne po práci zaskočil někdo ze zaměstnanců a udělal si pár hodin přesčas.

Bohužel s brigádníky máme i špatné zkušenosti. Je to tak padesát na padesát. Dovolené jsou pro nás spíše noční můrou,“ uvádí vedoucí dispečinku firmy SWDC ostraha Tomáš Lvovský. „Neexistuje u nich žádná zodpovědnost, ráno klidně zavolají, že už do práce nepřijdou a nám nastanou komplikace. Že z toho máme sankce vůči klientům, neřeší. Vítáme proto, když někdo ze zaměstnanců přivede třeba blízkého z rodiny, který studuje. Na takové lidi se pak dá více spolehnout.“

Na místech bez kvalifikace není co pokazit
Hodně společností starosti s dovolenou vyřešilo tak, že zastaví celý provoz vždy v určitém období a rekreují se všichni najednou. Odpadá jim tak spousta problémů. Třeba textilní společnost Lanex  takto plánuje vždy čtrnáctidenní celozávodní dovolenou v průběhu prázdnin. Na složitou práci u textilních strojů, která vyžaduje velké zkušenosti a přesnost, by zaučovat brigádníky ani nemělo smysl.

Nejčastěji firmy poptávají v době dovolených výpomoc na úklid, v dělnických provozech, potravinářství, na stavbách nebo třeba v supermarketech. „Většina prací, kam brigádníky posíláme, se týká profesí bez kvalifikace. Během prázdnin je po nich až trojnásobná poptávka. Z toho usuzuji, že tak společnosti řeší náhradu za dovolenou. Do kanceláří si však najímají lidi spíše jen na rutinní a pomocné administrativní činnosti. Ale těchto případů nebývá mnoho, tak zhruba deset v roce, “ uvádí jednatel společnosti Job Centrum v Ostravě Pavel Burkovič.

Ideální je se pojistit
Tendenci, využívat studentů a jiných brigádníků v době prázdnin, potvrzuje i další personální agentura Grafton Recruitmnent. Její ředitel pro Českou republiku Milan Novák poznamenal, že většina brigádníků je najímána na takovou činnost, aby se udržel chod společnosti, čili provoz. „Můžou to být i call centra, nárazově i třeba pomocné účetní, pracovníci finančnictví.

Pokud firmy těmto lidem jasně stanoví kompetence a rozdělí úkoly, neměl by nastat žádný problém. Když však není jasně vymezena zodpovědnost, což se stává většinou tam, kde s brigádníky nemají zkušenosti, můžou se vyskytnout komplikace nebo dojít k nějakému pochybení ze strany brigádníka,“ říká Novák. „Každopádně i brigádník má určitou zodpovědnost danou zákonem, pak je tady smluvní vztah zaměstnavatel, zaměstnanec a agentura, kde jsou jistá pravidla a existuje i řada pojištění na odpovědnost za škody, což můžu jen doporučit.“

S tím souhlasí i dvacetiletá Ivana, která loni pracovala v létě supermarketu. „Nemyslím si, že by si na mě jako na brigádníka mohli stěžovat, ale jeden průšvih jsem nechtěně zavinila. Při přenášení zboží jsem zavadila o mikrovlnnou troubu. Spadla a hodně se poškodila. Naštěstí mám pojištění odpovědnosti proti škodám a firma měla pojištěnou práci brigádníků. Jinak bych tam svůj výdělek nechala,“ dodává Ivana.

,