Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zklamání z dovolené se dá předejít před odjezdem

aktualizováno 
Déšť v místě, kde prý dva roky nezapršelo, výhled na dvůr, pokoj nad hlučnou silnicí a k moři dva kilometry, to všechno může pořádně otrávit dovolenou. Za něco může počasí, z něčeho viní turista cestovní kancelář, řadu problémů si způsobí sám. Třeba tím, že nečte podmínky zájezdu, nepostará se o připojištění a předem málo komunikuje s organizátory zájezdu.

 

Cestovní kancelář se většinou snaží vyhovět, ale jenom místa u okna v autobuse zařídit nedokáže, podobně jako pohled na moře ze všech pokojů. Klient by měl sám chtít předem znát charakter ubytování, stravování i dopravy. Speciální přání musí vyslovit dřív, než bude na místě pobytu. A nespokojit se jen s mlhavými sliby.

 

V katalogu cestovních kanceláří se například dočtete, že klimatizace bude zapojena podle uvážení majitele hotelu. Realita? Vzhledem k tomu, že tuniský či řecký majitel hotelu, zvyklý na vysoké teploty, nebude pociťovat horko, ani když vy už budete lapat po vzduchu, asi se jí nedočkáte. Je proto lepší v létě vybrat hotel, kde zaručují klimatizaci bez ohledu na pocity majitele hotelu. Kdo vybírá dovolenou, musí se tázat. A od cestovní kanceláře, jejíž zástupci neumějí odpovědět nebo mlží, jděte raději dál. Platí totiž jen to, co je ve smlouvě a katalogu. Pokud podmínky zájezdu turista dobře pročte, nemůže být zaskočen, když hotel místo 200 metrů od moře leží o 700 metrů dál. Drobným písmem napsané Všeobecné podmínky takové změny některým cestovní kancelářím dovolují a klient, který podepíše smlouvu, s nimi předem souhlasí.

 

Informace o hotelech jsou často k mání také na internetu, komunikace v němčině či angličtině není problém, takže lze snadno zjistit podrobnosti o místě pobytu ještě před jeho definitivním výběrem.

 

Ubytování: co si nevyjednáte, nemáte

 

Jestliže máte nějaké zvláštní přání ohledně ubytování, je třeba ho vyslovit ještě před odjezdem. Může se týkat podlaží, ve kterém chcete bydlet, nebo vybavení pokojů či apartmánů. Někomu může vadit výtah a vyšší patro, jinému naopak přízemí. Přátelé často chtějí bydlet pohromadě, zástupci cestovní kanceláře však netuší, kdo patří do jedné party, a rozhodí je po celém hotelu.

 

I na touhu bydlet pohromadě je jejího zástupce nutno upozornit předem. Všechny požadavky si nechte písemně potvrdit do smlouvy.

Hledáte podrobné informace o běžných účtech? Pak určitě navštivte tuto SPECIÁLNÍ SEKCI.

  • cestovní kancelář nemůže stoprocentně zaručit přidělení pokojů na konkrétním místě v hotelu, připlatíte-li si však pohled na moře a nevidíte na ně, můžete chtít od cestovní kanceláře peníze zpět nebo náhradu jinou formou

Ptejte se na to, kdy dostanete pokoj

 

Nepříjemnosti, které se opakují každý rok. Znaveni několikahodinovou cestou stráví turisté ještě několik hodin vsedě na kufrech, než je pustí do pokoje. Je proto dobré se předem zajímat o to, kdy budou pokoje volné a kdy je naopak nutné je opustit. Podle zkušeností pracovníků cestovních kanceláří bývají Češi, ačkoliv jsou u moře již poněkolikáté, vždy překvapeni, že pokoje uvolňují předchozí hosté až okolo 10. hodiny dopoledne a chvíli trvá, než je pokojské uklidí. Ubytování lze proto očekávat nejdříve okolo 14. hodiny, někde dokonce po 17. hodině.

 

Hvězdičky napovědí

 

V katalogu je většinou uvedeno standardní ubytování vyjádřené hvězdičkami podle kategorie hotelu. Co je ve čtyřhvězdičkovém jistotou, dvouhvězdičkový nenabídne. Podle zkušeností průvodkyně, která doprovází turisty po Chorvatsku, jsou hotely s méně než dvěma hvězdičkami na úrovni ubytoven. Tři hvězdičky jsou i pro další středomořské země minimum, pokud nechcete mít problémy s kvalitou ubytování.

  • stejná kategorie může znamenat v různých zemích trochu jiný ubytovací komfort (příkladně televize bude určitě ve tříhvězdičkovém hotelu v Německu, ale ve Španělsku být může a nemusí)
  • apartmán například pro pět osob není v každé zemi stejně velký; zatímco třeba v Chorvatsku bude zpravidla prostorný a pohodlný, ve Francii či Itálii se v něm člověk často po vybalení věcí sotva otočí

Stravování: slibovali bohaté snídaně a já mám hlad

 

V nabídce cestovních kanceláří je nejčastěji možné se setkat s jídlem ve formě výběru z několika jídel, z jídelního lístku nebo stravování formou švédských stolů včetně snídaně. Pokud je deklarována kontinentální snídaně, lze od ní čekat jen velmi málo, a to obvykle máslo nebo margarín, marmeládu, pečivo, kávu, čaj či kakao. Při rozšířené kontinentální snídani je navíc podáván například sýr, salám nebo vajíčko. Strava, byť popsaná v katalogu u různých zemí stejně, shodná nemusí být. Zatímco švédský stůl ve Španělsku může přetékat, v Řecku si půjdete raději ještě po snídani něco sezobnout. Podle tajemníka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Vlastimila Světlíka lze říci, že čím víc má hotel hvězdiček, tím bohatší bude tabule. Pokud je výběr večeří ze tří jídel, jedno bývá vegetariánské. Nabízí-li hotel švédský stůl i k večeři, hladem trpět zřejmě nebudete.

 

Víte, jak se bránit proti vzrůstajícím poplatkům bank? Inspirujte se v tomto článku.

Už v cestovní kanceláři je dobré se přeptat na nápoje k večeři a snídani. V některých zemích je pití v restauracích tak drahé (Chorvatsko), že se vyplatí si připlatit za dražší hotel, kde je pití v ceně. Cestovní kancelář by měla podat podrobné informace o charakteru jídla, neměla by se vymlouvat na to, že neví, co se bude vařit. Většinou se dá v případě polopenze dokoupit oběd.

  • rozsah stravování v ceně zájezdu by měl souhlasit s údaji v katalogu
  • charakter stravy může odpovídat stravovacím zvyklostem navštívené země; to, že se na jídelníčku neobjeví ani jednou vepřo knedlo zelo, není ještě důvod k reklamaci 
  • od kontinentální snídaně může turista očekávat obvykle jen nápoj v podobě kávy, čaje či kakaa, pečivo, máslo a džem, v rozšířené variantě pak bývá ještě sýr, salám nebo jiná uzenina 
  • bufetová strava - švédské stoly nabízejí obvykle pestřejší výběr jídel včetně ovoce a zeleniny, než je výběr z menu  

Místo pobytu: Místo pohledu na moře koukám na dvůr

 

V katalogu jsou obvykle uvedeny ceny za takzvanou parkovou stranu. Za výhled na moře se u větších cestovních kanceláří většinou připlácí. Je potřeba číst v katalogu, co cena zájezdu obsahuje. Pokud si zákazník připlatí pohled na moře, je téměř jisté, že na něj bude koukat. Pokud si nepřiplatí, záleží na recepci, jaký pokoj přidělí. Nelze se pak divit, že soused z autobusu, ač nepřiplácel, má výhled na moře. Měl jen větší štěstí. Mimo hlavní turistickou sezónu je větší šance na dobrý pokoj, i když jste nepřipláceli.

 

Pozor na rozdíl mezi formulací pohled na moře a na mořskou stranu. Pohled na mořskou stranu není zárukou, že opravdu uvidíte moře. Stává se to u pokojů v nižších patrech, kde výhledu na moře brání například vzrostlé stromy.

 

Oáza klidu, těsně nad diskotékou

 

Pokud vám je lhostejná poloha hotelu, nebudete zaskočeni. Pokud však trváte na nehlučném prostředí, je třeba na to při nákupu zájezdu upozornit předem. Když se pak lidé kvůli hluku chtějí přestěhovat, je jen na vůli zástupců hotelu, zda jim vyhoví. V plné sezóně to bude obtížné. Pokud cestovní kancelář neslibovala v katalogu výhradně tiché místo, nelze požadovat za hlučné prostředí žádnou satisfakci. Informace o hotelech jsou často k mání na internetu.

  • pokud není uvedena v katalogu poloha hotelu, ptejte se na ni v cestovní kanceláři, kde dopředu vědí, jak daleko je hotel vzdálen od moře a zda je v tichém, nebo hlučném místě
  • vzdálenost k moři ještě nemusí znamenat vzdálenost k pláži, ale například jen k přístavu, kde byste se stejně nekoupali 

    Víte, jak vyzrát na jeden z bankovních poplatků? Nechte se inspirovat ZDE.

Doprava: posadili mě na kolo, i když je mi špatně

 

Je dobré se předem zeptat, zda jede do místa pobytu přímý autobus, nebo zastávkový, který bude klienty rozvážet po letovisku, v horší variantě po celé oblasti. V takovém případě je třeba se připravit na prodloužení cesty i o několik hodin.

 

Co je dobré vědět o dopravě  

  • pokud dopravu organizuje sama cestovní kancelář, konkrétní místo v autobuse obsazuje předem obvykle na základě věku účastníků, ale respektuje podle svých možností přání klientů; když ji má na starosti jiný dopravce, je potřeba se domluvit s ním
  • místa v letadle přiděluje příslušná letecká společnost, obvykle je možné se s jejím zástupcem při odbavení k odletu dohodnout 
  • doba dopravy se vždy počítá do délky pobytu; i když se odjíždí třeba dvacet minut před půlnocí, je už i tento den započítán do celkové délky pobytu
  • do ceny zájezdu někdy nejsou započítány letištní taxy, jejichž výši určuje správa letišť, a během roku se mohou měnit, jednotlivé cestovní kanceláře účtují na stejná místa různé taxy

 

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dluhy na nájemném a službách mohou být důvodem pro výpověď nájemce z nájmu...
Nájemníků, kteří jí dluží už přes sto tisíc, se zbaví po dvou letech

Paní Marie před pěti lety zdědila po rodičích starší rodinný domek v Olomouci. Sama se tam stěhovat nechtěla, ale dům ani nechtěla prodat pro případ, že by o...  celý článek

Ilustrační snímek
Vyznáte se v cestovním připojištění? Otestujte se

K základnímu cestovnímu pojištění si můžete vybrat celou řadu různých připojištění. Proč je dobré si je sjednat a s čím mohou na cestách pomoci, prozradí i náš...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v realitních pojmech?

Koupit nemovitost není jen tak. Spoustu času strávíte brouzdáním po internetu, hledáním nejlepších nabídek, vyřizováním byrokratických nezbytností a pak ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.