V současné době nabízí podnikatelům státní správa možnost podat přes internet hned několik formulářů z různých oblastí: například daňové přiznání, evidenční listy důchodového pojištění, nebo podat přihlášku zaměstnance k nemocenskému pojišťění. Zároveň lze na příslušných stránkách ale stáhnout i standardní formuláře k osobnímu podání na úřadě.
Státní správa k elektronickému podání dokumentů však od těch, kteří s ní chtějí komunikovat elektronicky vyžaduje elektronický podpis. Tento kvalifikovaný certifikát musí podnikatel získat dříve než s úřadem začne komutovat, bez něj se totiž rozhodně daleko nedostane. Kde tento certifikát získat?
Nejrozsáhlejší pobočkovou síť, kde lze kvalifikovaný certifikát pořídit, má Česká pošta. Dále pak firmy První certifikační autorita (I.CA) a eIdentity. Certifikát je platný jeden rok. Po skončení této lhůty je potřeba vygenerovat certifikát nový a potvrdit jej u vydavatele. Používání certifikátu není bezplatné. Naopak za vydání certifikátu s roční platností i za obnovu zaplatíte. Výraznou slevu však v tomto případě mohou získat klienti ČSOB, kteří používají elektronické bankovnictví s identifikací pomocí čipové karty. Banka totiž spolupracuje s I.CA, a tak zájemcům vydává rovnou kvalifikované certifikáty, které lze použít i v komunikaci se státní správou.
Společnost | Vydání certifikátu na 1 rok |
Česká pošta | 190 Kč |
První certifikační autorita | 752 Kč |
eIdentity | 702 Kč |
ČSOB | 100 Kč |
Zdroj: webové stránky společností
Jaké konkrétní formuláře lze tedy přes internet podávat? Díky Portálu veřejné správy (www.gov.cz) a a plikaci Elektronické podání lze volně zasílat České správě sociálního zabezpečení evidenční listy důchodového pojištění pro období od 1. 1. 2004. Jako druhou službu ČSSZ zprovoznila elektronické odesílání Přihlášek/Odhlášek zaměstnanců k nemocenskému pojišťění, a to od 1. 7. 2005.
Víte, jak postupovat při zřizování kvalifikovaného certifikátu? Více ZDE. |
Online lze podat i daňového přiznání prostřednictvím portálu daňové správy Ministerstva financí, který do praxe uvedlo v loňském roce. Aplikaci EPO lze nalézt přímo na stránkách ministerstva - www.mfcr.cz. Nečekejte však příliš jednoduché řešení. Bližší informace o aplikaci získáte v záložce Úvodním seznámení, které vás krok za krokem provede nastavením a používáním aplikace. Pro běžného uživatele počítače je nastavení všech systémových požadavků poměrně oříškem a vyžaduje trpělivost a dostatek času. Citelnou nevýhodou u daňových je však to, že přílohy k přiznání k dani z přidané hodnoty, k dani z příjmu fyzických a právnických osob musí být na finanční úřad zaslány v písemné podobě.
Online lze podávat, jako elektronická podání pro finanční úřady: |
- Daňové přiznání k silniční dani - Daňové přiznání k dani z nemovitostí - Daňové přiznání k dani z přidané hodnoty - Daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob - Daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob - Oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám dle § 34 odst. 5, 8, 9 a 14 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů - Hlášení platebního zprostředkovatele podle § 38fa zákona 586/1992 Sb. - Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků - Obecné písemnosti (např. žádosti, stížnosti apod. prostřednictvím obecného dokumentu pro daňovou správu) |
V každém případě, i když není „online nabídka“ úřadů státní správy příliš velká a zatím má svá omezení a chyby, rozhodně se rok od roku zlepšuje a snad se v brzké době dočkáme slibovaných rozšíření v podobě elektronického zápisu do obchodního rejstříku či výpisu z trestního rejstříku.
Elektronická značka: konec s obcházením úřadů! Více čtěte ZDE. |
Co si myslíte o komunikaci s úřady státní správy po internetu? Připadá vám tato možnost praktická? Využili byste ji? Napište nám své názory.