Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušeli jsme, jak funguje kodex mobility u bankovního účtu

aktualizováno 
Už několikrát jsme psali o tom, jak změnit banku, a při té příležitosti zmiňovali využití kodexu mobility, tedy možnosti, že za vás převod vyřídí nová banka. Vždy to však byly informace získané od bank. Nyní jsem si přechod vyzkoušela na vlastní kůži.
Nechat vyřídit převod účtu z jedné banky do druhé pomocí Kodexu mobility funguje dobře. Neznamená to však, že nemusíte dělat vůbec nic. Ilustrační snímek

Nechat vyřídit převod účtu z jedné banky do druhé pomocí Kodexu mobility funguje dobře. Neznamená to však, že nemusíte dělat vůbec nic. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Měla jsem svoji banku ráda. Účet mi vyhovoval, vedení a dva výběry z bankomatu zdarma, přehledné internetové bankovnictví i mobilní aplikace. Jen za pohyb na účtu jsem platila pár korun, ty mi však téměř každý měsíc vyvážil pravidelný bonus. Ale to vše jen do chvíle, kdy mi banka oznámila, že veškeré výhody na mém účtu ruší a že buď přejdu na jeden ze dvou nových účtů, nebo budu platit jak mourovatá. Za vedení, za pohyb na účtu, za výběr z bankomatu, za kartu.

Kodex mobility

  • Princip této služby spočívá v tom, že nová banka provede přestup za klienta sama.
  • Jakmile se rozhodnete pro změnu banky, stačí u nové založit účet a vyplnit formulář Žádost o změnu banky. S jeho pomocí můžete u původní banky zrušit trvalé příkazy a inkasa a nechat jejich seznam poslat do nové banky.
  • Zároveň dojde k výpovědi smlouvy o běžném účtu a zřízení všech příkazů a inkas ze seznamu u nové banky.
  • Nová banka však za vás nemůže změnit inkasa, společnosti budete muset s novým číslem účtu kontaktovat sami.
  • Celý proces změny banky trvá minimálně 15 pracovních dnů (lepší je počítat s měsíční lhůtou).
  • Proces přestupu od jedné banky ke druhé s využitím Kodexu mobility je zdarma.

A protože mě ani jeden z nabízených balíčků nenadchnul, rozhodla jsem se pro změnu. A také, že nechám co nejvíc zařizování na nové bance. Volba padla na malou banku, u které budu mít vše, co využívám, zadarmo. 

Kodex mobility funguje, ale na pobočku musíte

Založit si běžný účet u nové banky trvalo pár minut, vše jsem zvládla v neděli večer přes internet. Měla jsem už u banky spořicí účet, proto nebyly potřeba doklady ani podpis. Pár okamžiků mi zabralo vyplnění žádosti, aby za mě nová banka zrušila starý účet a převedla platby.

Od návštěvy pobočky mě to však neuchránilo. Podle pravidel Kodexu mobility není možné provést změnu banky korespondenčním způsobem, žádost musí být podána osobně. To byla první drobná komplikace, ale na pobočce probíhalo vše rychle, návštěva trvala přibližně pět minut.

Nepřehlédněte

Najděte si sami nejvýhodnější běžný účet na finmarket.idnes.cz.

Druhý zásah do převodu byl nutný u inkasa. Nová banka mi sice založí stejné platby, inkasujícím společnostem však musím změnu účtu ohlásit sama. Tím by ovšem moje aktivita měla skončit. Pak už zbývalo jen čekat, až si banky vymění informace a uplyne výpovědní lhůta.

PostřehyČím překvapila stará banka

  • Podle zkušeností známých jsem asi trochu naivně čekala, že se mi moje původní banka ozve s nabídkou. Třeba dá na čas nový účet bez poplatků, aby nepřišla o dlouholetého klienta. Nestalo se. Ozvali se sice třikrát, ale vždy kvůli něčemu jinému.
  • Poprvé mi přišel doporučený dopis (další komplikace, musela jsem na poštu), ve kterém byl vložen papír s přehledem trvalých příkazů a inkas. Bez jakéhokoli oslovení či vyjádření lítosti, že odcházím. Zkrátka jen tabulka s razítkem a podpisem. 
  • Podruhé mi volal pracovník banky a nabízel přechod z mého původního účtu na nový balíček. Vůbec netušil, že jsem před časem požádala o zrušení účtu, že mi už nefunguje internetové bankovnictví a jsem ve výpovědní lhůtě. Když jsem mu to oznámila, zklamaně konstatoval, že už mi tedy nemůže nabídnout nic.
  • Potřetí přišel z banky dopis, datovaný přibližně tři týdny po podání žádosti,  nicméně ještě před vypršením výpovědní lhůty, s informacemi o změnách od nového roku. Další zbytečné náklady na tiskárnu i poštu.
  • Po převedení trvalých příkazů, inkas a zablokování karty pro on-line transakce mi banka na nový účet poslala částku nazvanou převod nadlimitního zůstatku. To je v pořádku. Ovšem překvapilo mě, že si banka nechala pět tisíc korun. Prý na případné splátky úvěrů (žádné jsem neměla), nezapočtené výběry z bankomatu či off-line transakce kartou. I když už jsem kromě pravidelných plateb neměla měsíc na účtu žádný pohyb, chápu, že se banka brání. Ale blokovat mi další měsíc pět tisíc korun mi přijde dost.

PostřehyČím překvapila nová banka

  • Přibližně dva týdny před datem, které jsem v žádosti uvedla jako den přechodu, volala pracovnice banky a informovala mě, že dostali od staré banky přehled trvalých příkazů a inkas. Po telefonu jsme spolu zkontrolovaly všechny platby, aby mi je mohli u nového účtu založit. 
  • Ještě týž den mi všechny tyto informace přišly e-mailem, navíc podrobný návod, co všechno udělat, jak oslovit společnosti, kterým musím oznámit změnu u inkasních plateb. V příloze e-mailu byla předvyplněná oznámení o změně účtu včetně adres, stačilo jen vytisknout, podepsat a poslat. Stejně tak poslali předvyplněné oznámení pro zaměstnavatele, aby mi poslal výplatu na správné místo.
  • Přestože jsem nakonec všechny tyto oznamovací povinnosti zvládla sama přes počítač, přišlo mi jednání nové banky milé. Je vidět, že se snaží novým klientům přechod usnadnit co nejvíce.
  • A ještě jedna vstřícnost navíc. Banka mi nabídla, že jestli si ta moje původní naúčtuje nějaké poplatky spojené s přechodem, tak mi je nová do výše sta korun uhradí. Poslední výpis ze staré banky ještě nemám, tak uvidíme, zda bude šance proplacení poplatku využít. 

Na české podmínky to šlape dobře

Kdo pospíchá, ať si raději vše vyřídí sám. Bude mít nad vším kontrolu a pravděpodobně vše proběhne rychleji. Čekají ho však dvě návštěvy bank a zadávání příkazů a inkas. Kdo nechce moc zařizovat a nepospíchá, klidně se může spolehnout na Kodex mobility. V praxi funguje dobře, podle mých zkušeností i lépe než "na papíře". Jen na vyspělé země zatím nemáme. Učit bychom se mohli například od Británie, kde od září platí nová pravidla pro změnu běžného účtu.

Přenositelnost bankovních účtů

Komplikovaný převod účtů do jiné banky vnímá jako velkou překážku pro konkurenční prostředí v bankovnictví i Evropská komise, která zvažuje zavést přenositelnost čísel bankovních účtů obdobně, jako to funguje u mobilních telefonních čísel. Přenositelnost bankovních účtů propaguje také evropská organizace na ochranu spotřebitelů BEUC.

"Podle nich klient svěří veškerou administrativu bance, k níž chce svůj účet převést, a ta do sedmi dnů vše zařídí (případně k jakémukoli pozdějšímu datu, které klient určí). Platby, které budou docházet do původní banky, budou hladce přesměrovány, odchozí platby přepnou přesně k danému termínu, původní platební karty skončí a nové začnou platit koordinovaně apod. Nová banka dokonce uvědomí o změně účtu zaměstnavatele svého nového zákazníka. Počítá se i s možností převodu účtu s čerpaným kontokorentním úvěrem," vypočítává právní poradce sdružení dTest Miloš Borovička.

Na přesných pravidlech, která řeší i jak nahradit škodu, kterou by způsobila chybně neodeslaná platba, se domluvila skupina sedmnácti bank na britském bankovním trhu, včetně pětice největších bank, jež drží tři čtvrtiny trhu běžných účtů. Další banky již oznámily, že k dohodě o převodu účtu přistoupí v příštím roce.

Uvítali byste, kdyby převod běžného účtu v Česku fungoval podobně jako v Británii?

celkem hlasů: 1551

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. listopadu 2013. Anketa je uzavřena.

Ano 1358
Je mi to jedno 164
Ne 29


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČSOB včetně Poštovní spořitelny má mobilní peněženku (Na Nákupy), kterou...
Revoluce v placení: Chytrým mobilem platí v obchodech už tisíce Čechů

Placení mobilem se v Česku stává hitem podobně jako placení pípacími kartami. Mobilní peněženku už využívá přes 15 tisíc Čechů a počty uživatelů každým dnem...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že některé poplatky jsou absurdní a je...  celý článek

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.