Nespoléhejte se na to, že zástupce nového dodavatele energií vám bude zjišťovat, jaké jsou vaše závazky a jak máte nastavené smluvní podmínky. Ilustrační snímek

Nespoléhejte se na to, že zástupce nového dodavatele energií vám bude zjišťovat, jaké jsou vaše závazky a jak máte nastavené smluvní podmínky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Změnili dodavatele plynu a místo úspory zaplatili smluvní pokutu

  • 110
Manželé Kozákovi žijí na sídlišti v Příbrami už skoro padesát let. Po celou tu dobu měli stejného dodavatele elektřiny i plynu, ale před dvěma lety je navštívil obchodní zástupce Bohemia Energy s nabídkou levnější energie.

Pracovník společnosti ujišťoval, že důchodci výrazně ušetří a že přestup k novému dodavateli nebude spojen s žádným postihem. Kozákovi tedy smlouvu na dodávku elektřiny i plynu podepsali.

S převodem elektřiny problém nebyl. Horší to bylo s plynem. Původní dodavatel, firma RWE, naúčtovala smluvní pokutu dva tisíce korun a Kozákovi částku zaplatili. Báli se, že pokud nezaplatí, ještě se částka zvýší o úroky a nakonec přijde exekuce. Ale připadalo jim to nespravedlivé, vždyť přece byli ujištěni, že uspoří.

„Chtěla jsem v tom babičce pomoci, tak jsem volala na zákaznické linky obou firem. Tam si mě přehazovali jako horký brambor a jeden svaloval vinu na druhého, RWE odkazovalo na Bohemia Energy, Bohemia Energy mě odkazovala zpět na RWE,“ popisuje vnučka Kozákových Klára Pšeničková.

Pokutu reklamovali všude

Písemnou reklamaci poslali Kozákovi do obou firem. Odpověď přišla brzy. Bohemia Energy Kozákovým dva tisíce proplatila. „Já jsem to pochopila tak, že Bohemia Energy uznala svou chybu, proto babičce zaplacenou smluvní pokutu vrátila, takže jsem byla spokojená, jak se vše vyřešilo,“ říká Klára Pšeničková.

Jenže vyřešeno nebylo nic. I společnost RWE sice reklamaci brzy vyřídila, ovšem úplně jinak, než Kozákovi čekali. Poslala další fakturu. Smluvní pokuta prý byla špatně vypočtena, správná celková částka je 6 800 korun. Kozákovi tedy doplatili. Ale ani tím to neskončilo. I Bohemia Energy poslala fakturu a dva tisíce, které původně Kozákovým proplatila, chtěla vrátit.

„Místo slibované úspory je babička o 6 800 korun lehčí, a mám z toho jeden jediný pocit: obchodníci jen vydělávají na důvěřivosti seniorů,“ shrnuje problém vnučka Kozákových. „Spotřeba plynu je dvanáct stovek za celý rok, takže ta smluvní pokuta je plyn na pět let a navíc celý můj jeden důchod,“ stěžuje si Libuše Kozáková. „Bylo to nešťastné rozhodnutí, neušetřila jsem ani korunu, jen jsem prodělala,“ dodává nešťastně.

Obě firmy postupovaly podle obchodních podmínek

Kde se tedy stala chyba? Kozákovi přece byli ujištěni, že přechod k novému dodavateli nebude spojen s žádnou sankcí. A proč Bohemia Energy nejprve dva tisíce proplatila a pak je chtěla zpět?

„My jednáme preventivně, takže v této výjimečné situaci jsme se rozhodli nejprve poplatek proplatit, a poté důkladně prověřit situaci,“ vysvětluje mluvčí Bohemia Energy Alžběta Šťastná a dodává, že prověřením celého případu zjistili, že pochybení bylo na straně pana Kozáka.

Pan Kozák totiž uvedl, že u má svého stávajícího dodavatele plynu smlouvu na dobu neurčitou. Na základě této informace pak Bohemia Energy požádala společnost RWE o uvolnění odběrného místa a tuto informaci adresovala i na operátora trhu OTE. „RWE zákazníka uvolnilo a vůbec nás neinformovalo o tom, že zákazník má závazek na dobu určitou, a že mu hrozí sankční poplatek,“ upřesňuje mluvčí.

Na čí straně byla chyba?

Takže byla chyba na straně RWE? Proč neupozornili pana Kozáka, že mu v případě přechodu k jinému dodavateli hrozí vysoká pokuta? „V tomto případě jednala za pana Kozáka Bohemia Energy, protože jim podepsal plnou moc. Takže tím, kdo dával výpověď, byla Bohemia Energy a ta na tuto skutečnost byla upozorněna,“ uvádí mluvčí RWE Česká republika Linda Ešková.

„Informaci o tom, že má pan Kozák s námi fixovanou smlouvu, měla jak Bohemia Energy, tak i operátor trhu. Pokud nový dodavatel požádá o zákazníka, my jej musíme uvolnit. A to i přesto, že mu hrozí sankce,“ vysvětluje Linda Ešková.

Takže tvrzení proti tvrzení. O případ se začali zajímat reportéři Černých ovcí. A pracovníci Bohemia Energy jim umožnili nahlédnout do databáze operátora trhu OTE. V případě pana Kozáka je z databáze zřejmé, že RWE žádnou námitku nevzneslo a zákazníka uvolnilo.

Jak probíhá změna dodavatele

Požadavek na změnu dodavatele zasílá nový dodavatel poté, co se zákazníkem uzavře smlouvu o dodávce elektřiny či plynu, do systému operátora trhu OTE.

Původní dodavatel je o tomto požadavku informován a má možnost, nikoli však povinnost, vyjádřit nesouhlas s touto změnou dodavatele, například z důvodu neukončení smlouvy nebo proto, že zákazník písemně projevil vůli změnu dodavatele neprovést.

Pokud stávající dodavatel nesouhlas skutečně uplatní, nový dodavatel má možnost potvrdit v systému OTE podanou žádost o změnu dodavatele na základě písemného vyjádření zákazníka, ze kterého je zřejmé, že zákazník opravdu hodlá dodavatele změnit.

Pokud tedy nový dodavatel podá požadavek na změnu dodavatele a stávající dodavatel vyjádří nesouhlas, mohou nastat dvě situace:

  1. Nový dodavatel nepotvrdí žádost o změnu dodavatele. Pak je změna dodavatele zamítnuta a v dodávkách pokračuje stávající dodavatel.
  2. Nový dodavatel potvrdí žádost o změnu dodavatele na základě písemného vyjádření zákazníka. Pak je změna dodavatele schválena a ode dne zahájení účinnosti změny dodavatele dodává elektřinu/plyn zákazníkovi nový dodavatel. Stávající dodavatel v rámci tohoto požadavku na změnu dodavatele již nemá jinou možnost vyjádřit svůj nesouhlas.

Schovaná smluvní pokuta je neplatná

„Nemůžeme se spoléhat na to, že zástupce nového dodavatele energií nám bude zjišťovat, jaké jsou naše závazky a jak máme nastavené smluvní podmínky, nejvíce obezřetný musí být vždy spotřebitel,“ upozorňuje právník dTestu Lukáš Zelený. Při přechodu k novému dodavateli je vždy nutné pročíst si stávající smlouvu, zjistit si, jaké podmínky z této smlouvy vyplývají, a dodržet je.

Manželé Kozákovi už celou částku smluvní pokuty zaplatili, ale podle právníka mají ještě šanci, jak peníze získat zpět. Museli by ovšem podat žalobu k soudu.

„Smluvní pokuta byla v tomto případě schovaná v obchodních podmínkách a manželé Kozákovi by se u soudu mohli dovolávat její neplatnosti,“ doporučuje Zelený. Navíc podle právníka je pokuta vzhledem k ceně plynu nepřiměřeně vysoká.

Kozákovi ovšem nakonec k soudu nemusí. Po natáčení Černých ovcí RWE vrátilo Kozákovým čtyři tisíce korun.

Rady Spoléhejte sami na sebe

  • Nespoléhejte se na to, že zástupce nového dodavatele energií bude zjišťovat, jaké jsou vaše závazky vůči jiné společnosti a jak máte nastaveny smluvní podmínky. Stávající smlouvu si důkladně prostudujte sami.
  • V případě smlouvy na dobu neurčitou platí výpovědní lhůta. Ale pokud máte uzavřenou smlouvu na dobu určitou, za její nedodržení zpravidla hrozí smluvní pokuta.
  • Jestliže smluvní pokuta není součástí smlouvy, ale je „schována“ v obchodních podmínkách, podle rozhodnutí Nejvyššího soudu je tato smluvní pokuta neplatná.
  • Od smlouvy uzavřené při podomním prodeji můžete odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření, popřípadě až do pěti dnů před zahájením dodávek novým dodavatelem.
  • V případě problémů se můžete obrátit na Energetický regulační úřad. V některých případech ERÚ může rozhodovat spory mezi dodavateli a spotřebiteli.

Speciální nabídka pro čtenáře iDNES.cz

 Výhodné ceny plynu a elektřiny na Energie DNES.

, pro iDNES.cz