Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Změnit banku je od listopadu snadnější

  • 43
Spousta klientů sice plánuje změnu banky, nakonec to však raději neuskuteční. Vidí totiž, jak časově náročný proces to je a kolik papírování je s ním spojeno. Letošní listopad je však i v tomto ohledu přelomový a přechod k jiné bance je jednodušší. Díky kodexu mobility klientů České bankovní asociace. Prozatím však jen u 12 bank.

Vše od 1. listopadu trvá jen pracovních patnáct dnů a jednotlivé finanční domy si potřebné dokumenty předávají zcela automaticky. Příjemné je, že pro klienta zcela zdarma. Stačí, když si zajdete do své nové banky, zřídíte účet a podepíšete žádost o změnu. Tím pro vás povinnosti končí, bankám naopak začínají. Jenže i to má své limity.

V prvé řadě mají snazší postup u změny banky od listopadu pouze fyzické osoby. Kodex se tedy netýká podnikatelských účtů. Dalším, poměrně významným omezením je, že se principy uvedené v kodexu vztahují pouze na případy, kdy klient převádí všechny své trvalé příkazy k úhradě a souhlasy s inkasem z banky původní do nové. Třetím omezením je nutnost podat žádost o změnu banky osobně. Nelze ji tedy provést korespondenční cestou, jako v případě kupříkladu samotného zrušení účtu.

postup při změně banky

1. Navštívit pobočku nové banky a zřídit si u ní účet;
2. vyplnit a podepsat žádost o změnu banky (obvykle v trojím
    vyhotovení);
3. nová banka zasílá původní žádost o převod trvalých platebních
    dispozic, případně o zrušení účtu;
4. nová i původní banka informují o rozdělení činností mezi bankami,
    časovém rozvrhu a uplatňovaných poplatcích v souvislosti s celým
    procesem;
5. na závěr ruší původní banka účet (na běh výpovědních lhůt nemá
    kodex mobility klientů vliv).

Zdroj: TZ České bankovní asociace

Ke kodexu v listopadu přistoupil tucet bank

Samotný kodex, jehož cílem je usnadnit klientům tuzemských bank změnu peněžního domu, vstoupil v platnost 1. listopadu. K témuž dni bylo pod ním podepsáno 12 velkých i menších bankovních domů, které se dobrovolně zavázaly jeho ustanoveními řídit. Postupně by ale měly přibývat další.

Některé banky, například Raiffeisenbank nebo LBBW, se v nejbližší době přistoupit chystají "Ke kodexu přistoupíme v následujících týdnech. Chceme zajistit maximálně hladký průběh celé změny účtu, proto potřebujeme ještě doladit určité vnitřní procesy v bance," vysvětluje zpoždění Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.

Technické důvody jsou příčinou pozdějšího, leč rovněž chystaného přistoupení LBBW. Na rozdíl od konkurence například internetová mBank situaci teprve vyhodnocuje. Až později definitivně rozhodne, zda se k němu vůbec přidá.

Jenže na bankovním trhu se pohybuje celkem 37 hráčů, z nichž 33 je členem České bankovní asociace. Kodexem se tedy v tuto chvíli řídí zhruba třetina finančních domů.

jak se banky dělí o stanovené lhůty

- 5 bankovních pracovních dnů má původní banka na předání
  informací o trvalých platbách a inkasech bance nové;

- do 5 bankovních pracovních dnů původní banka zruší všechny trvalé
  platby a inkasa od obdržení žádosti;

- nová banka zřídí všechny trvalé platby a inkasa a kde klient požádá o
  součinnost, poskytne informace i příjemce inkasních plateb o změně
  účtu klienta - do 3 bankovních pracovních dnů.

- banky nesmí proces změny banky bez závažných důvodů prodlužovat
  a nejbližší možný termín pro zřízení trvalých dispozic na novém účtu
  je po uplynutí 15 bankovních pracovních dnů.

Zdroj: Kodex ČBA - Mobilita klientů

GE Money Bank klientům už se změnou banky pomáhala

Od roku 2007 nabízela GE Money Bank svým klientům pomoc se změnou banky, ovšem jednostranně. Počínaje letošním 1. listopadem je to ale proces, v němž spolupracují vždy dva finanční domy, a to nový i ten původní. V tomto ohledu je možná překvapením, že právě GE Money Bank chybí v seznamu bank, které ke kodexu České bankovní asociace Mobilita klientů přistoupily.

"Ke kodexu jsme přistoupili a budeme postupovat v souladu s ním, což jsme oznámili České bankovní asociaci. Formální podpis představenstva proběhne na jeho nejbližším jednání," objasňuje Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank.

ke kodexu k 1.11.2009 přistoupily:

- Banco Popolare ČR, a.s.
- Citibank Europe plc, organizační složka
- Česká spořitelna, a.s.
- Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s.
- Československá obchodní banka, a.s.
- HSBC Bank plc-pobočka Praha
- J&T Banka, a.s.
- Komerční banka, a.s.
- PPF Banka, a.s.
- UniCredit Bank Czech Republic, a.s.
- Volksbank CZ, a.s.
- Waldviertler Sparkasse von 1842

Zdroj: www.czech-ba.cz

Nárůst počtu sporů finanční arbitr neočekává

Přestože všechny oslovené banky kodex jednoznačně vítají, je v některých jeho ustanoveních prostor pro vznik případných sporů, a to i mezi bankou a klientem. Kupříkladu v okamžiku, kdy se kvůli chybě některého z článků řetězce nezaplatí nové příkazy. Pochopitelně za plnění závazků (třeba leasing, daňové či jiné odvody) je odpovědný sám klient. Třetí stranu důvody chybějící platby ale nejspíš zajímat nebudou.

Podle bank v takovém případě nese jednoznačně vinu klientova nová banka, na kterou se může poškozený obrátit v rámci standardního reklamačního řízení.

"Případné škody a spory by mohly vést až k arbitrovi, ačkoliv podněty k prošetřování dodržování tohoto kodexu by měla řešit nejdříve Česká bankovní asociace," potvrzuje František Klufa, finanční arbitr České republiky. Přesto se zvýšeného počtu podnětů neobává. "Jsem přesvědčen že kodex je vyhotoven tak, aby jeho využití negenerovalo zvýšený počet sporů. Nicméně jsem zvědav na skutečnou součinnost obou bank, té takzvané nové i té původní," doplnil Klufa.