S vrácením vadného zboží by mělo díky změnám v občanském zákoníku méně komplikací

S vrácením vadného zboží by mělo díky změnám v občanském zákoníku méně komplikací | foto: Profimedia.cz

Reklamace budou jednodušší, spotřebitele ochrání občanský zákoník

  • 27
Vrácení vadného zboží bude snadnější než dřív. Připravovaná změna občanského zákoníku posiluje práva spotřebitelů a brání je před výmluvami a neochotou obchodníků. Pokud se porucha projeví do půl roku, bylo zboží podle zákoníku špatně vyrobené.

"Nově bude mít zákazník kromě slevy či bezplatné opravy nárok dokonce i na vrácení peněz," říká Blanka Tomančáková, spoluautorka nového znění zákona.

Právník Karel Carbol ze spotřebitelského sdružení změnu vítá. Kromě toho by ještě doporučil přidat pasáž, která pomůže člověku, jenž špatně smontuje nějakou věc, pokud byl chybný už návod.

Zákoník obsahuje i další paragrafy, které posilují práva spotřebitelů. Bude třeba snadnější odstoupit od kupní smlouvy uzavřené pod tlakem na různých předváděcích akcích. Nový zákoník by měl platit od ledna 2013, ale zrovna o "spotřebitelské paragrafy" se ještě ve vládě povede boj. Některé považuje za příliš tvrdé ministerstvo průmyslu.

Navržený občanský zákoník formuluje nově nejen záruky, ale nabízí i pomoc proti trikům prodejců.

Někteří obchodníci například lidem sami posílají zboží (třeba knihy), jež vůbec nechtěli a které přijde rovnou se složenkou na zaplacení. Už dříve platilo, že člověk zboží nemusel nijak aktivně vracet. Nyní je chráněn i v případě, že věc ztratí nebo vyhodí a někdo z firmy si pro ni pak přijde. "Spotřebitel nemusí škodu nahrazovat," vysvětluje Tomančáková.

Další změny v občanském zákoníku

Občanský zákoník také bude více chránit účastníky "nákupních zájezdů", kdy firmy vezmou zájemce na oběd a pak je přesvědčují, aby si něco koupili. Nově bude možné do dvou týdnů poslat oznámení o odstoupení od smlouvy. Firmy také musí zákazníky upozornit, pokud je při hovoru navýšená telefonní sazba. Zákon upravuje i fungování rozhodčího soudu, který řeší spory mezi zákazníkem a prodejcem či poskytovatelem služby.