Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Značkové výrobky jsou na vrcholu

Brand Management neboli strategické řízení značek s sebou přináší vyšší věrnost a důvěru zákazníků, menší zaměnitelnost s konkurenčními výrobky, úsporu marketingových nákladů a v neposlední řadě také vyšší ziskovost. Ve všech vyspělých zemích patří k nejvýznamnějším oblastem strategického řízení firem.
Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Značkové výrobky jsou neustále zdokonalovány

Posilování firemní značky
Pro 80. léta byla typická snaha o diferenciaci a firmy realizovaly svůj rozvoj hlavně díky strategii externího růstu, kdy se prostřednictvím fúzí a akvizic snažily podnikat na mnoha segmentech a získat tak co největší podíly na trhu. V oblasti značkové politiky byla důsledkem nutnost řízení širokého portfolia značek.

Firmy se snažily oslovovat různorodé segmenty specifickými značkami a firemní značka, tj. název firmy, stála spíše v pozadí anebo nefigurovala na výrobcích vůbec. V souvislosti s mezinárodním rozvojem a rostoucími riziky pro spotřebitele (např. u potravinářských výrobků v souvislosti s nemocí šílených krav, geneticky upravovanými potravinami či s tzv. ptačí chřipkou) došlo však od druhé poloviny 90. let u řady firem k záměrnému posilování úlohy firemních značek.

Spotřebitelé ve vyspělých zemích mají velkou kupní sílu a jsou ochotni investovat do výrobků, které omezují rizika, neboli jsou ochotni platit za značkové výrobky vyšší ceny. Hlavní úlohou firemních značek je posílit důvěryhodnost firemních produktů a omezit riziko výběru pro spotřebitele i firemní zákazníky.

Firemní značka by měla znamenat jistotu, měla by vyjádřit firemní sílu a zázemí, měla by být zárukou profesionality a podnikatelské etiky - navíc podporují věrnost zákazníků, vytvářejí vztah důvěry a v neposlední řadě umožňují zajistit kontinuitu v době, kdy se prudce zkracuje tržní životnost výrobků a firmy jsou nuceny uvádět na trh stále další inovace či úplně nové výrobky.

A co Česko?
Počátkem dubna zahájilo České sdružení  pro značkové výrobky (ČSZV) kampaň, která si chce získat českého spotřebitele pro rozhodnutí upřednostnit značkový výrobek před neznačkovým. Pomocí billboardů u nákupních center, inzerce na internetu či za pomoci výzkumů chce Sdružení upozorňovat na přednosti tradičních značkových výrobků. 

Značkové výrobky jsou totiž neustále zdokonalovány, a to nejen na základě moderních trendů, ale také podle přání spotřebitelů. Na výzkum a vývoj firmy proto vynaloží v průměru až 3 % obratu. Navíc díky celosvětovým úmluvám jsou například velcí vývozci kávy nebo čokolád navíc zavázáni část tržeb vracet do zemí původu surovin a pomáhat tak realizovat konkrétní projekty pro zlepšení kvality života místních obyvatel.

Nezaměnitelná kvalita
Průvodním a zastřešujícím sloganem celého projektu je sdělení: "Stojí za to věřit značkám!" Proč by spotřebitelé ale měli osvědčeným značkám věřit? Především proto, že jsou dlouhodobě kvalitní, bezpečné, odrážejí proměnlivé potřeby kupujících a jsou zároveň stále nezaměnitelnými originály. Tyto čtyři parametry charakterizují značkové výrobky a odlišují je od napodobenin a výrobků neznačkových.

A jak má člověk poznat značkový výrobek?
Vycházíme z toho, že dobrý výrobce se za svůj produkt nestydí. Tedy, buď si kupující jednoduše pamatuje tu kterou značku a ví, co má od ní očekávat, nebo se například může orientovat podle toho, zda je na obalu výrobku uvedeno jméno výrobce nebo firmy, která značku vlastní. U neznačkových produktů se často setkáváme s nic neříkajícím označením "vyrobeno v zemi XY" a adresou neznámé distribuční společnosti. 

„Odlišnost v kvalitě nemusí být vidět na první pohled“, říká ředitel ČSZV Jan Levora. Například u méně kvalitních pracích prášků se projeví až po delší době. Prádlo je po vyprání sice čisté, ale při delším používání se rychleji opotřebí. „Levný“, neznačkový přípravek je tak v konečném důsledku pro spotřebitele dražší. Ještě jasnějším příkladem je rozdíl mezi kvalitním sektem a lahví, která si na šampaňské pouze hraje. „Bublinky nedělají automaticky z vína sekt“, říká Levora. 

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Rozhodovat musí lékaři, AI má radit a kontrolovat, říká expert

24. dubna 2024

Téměř v každé práci dnes pomáhají moderní technologie a také umělá inteligence. Zdravotnictví není...

Daně 2023: Na elektronické podání růžového formuláře zbývá už jen pár dní

23. dubna 2024

Nejzazší termín, do něhož lze podat elektronické daňové přiznání, je čtvrtek 2. května. Kdo termín...

Jaké jsou výhody a nevýhody DIP a u jaké nabídky zvýšit ostražitost

23. dubna 2024

Od letošního roku stát nabídl zájemcům o spoření na penzi nový Dlouhodobý investiční produkt, tedy...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...