Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zorganizujte si čas, vyplatí se vám to

aktualizováno 
Pro každého podnikatele je pro jeho práci jednou z nejdůležitějších věcí správná organice času. Často trávíme v práci daleko více času, než je potřeba. Někdy je to z důvodu delší porady nebo nečekané pracovní schůzky. Často to ale bývá špatnou organizací času.

Sluneční hodiny | foto: Profimedia.cz

Někdy je to nutnost, která nás rozhodí, např. delší porada nebo nečekaná pracovní schůzka. Často to ale bývá špatná organizace času. Dobrou organizací práce můžeme ušetřit mnoho času nejen sobě, ale i ostatním.

Úspěch spočívá ve vnitřní sebekázni, sebekontrole a správnému načasování veškerých úkolů. Proto, abychom zvládli během dne všechny  pracovní činnosti, žijeme neustále ve stresu. K němu dochází ve chvíli, kdy zjišťujeme, že nemáme všechny úkoly splněné.

Abychom se tomuto stavu vyhnuli, je dobré si hned po ránu v klidu v hlavě roztřídit všechny svoje denní povinnosti. Tedy v době, kdy ještě nejsme obklopeni zaměstnanci nebo nás nehoní telefony a ostatní pracovní aktivity.

Prvním krokem k tomu, abychom docílili správného využití času a získali tak čas „navíc“, je třeba provést analýzu času stávajícího a budoucí aktivity dobře naplánovat.  Nejprve zvážíme důležitost - prioritu úkolů a ty méně důležité vyřadíme.

Buďto je sami splníme v čase volnějším nebo je převedeme tzv. delegujeme na někoho jiného. K úkolům připíšeme, kdo je má plnit, a to podle kvalifikace nebo pracovního zaměření jednotlivých zaměstnanců. V případě nutnosti musíme započítat také čas, ve kterém úkoly dalších zaměstnanců musíme zkontrolovat. Trvejme na jasném stanovení konkrétních úkolů s časovým limitem od nadřízených a od podřízených vyžadujme jasné závěry zadané práce.

Ke všem daným úkolům bychom si měli napsat jejich časovou náročnost a podle denního plánu je tak zařadit. Začínejme úkolem nejsnadnějším. Všechny naše denní aktivity zapisujme do diáře, nenosme úkoly v hlavě a postupně odškrtávejme. Budeme tak mít přehled, co vše jsme již stačili vyřídit.

 

Jak pracovat s časem prakticky?

V praxi jsou to např. telefonické hovory, které by měly být jasné, stručné, konkrétní. Důležité je, si vždy napsat body, o kterých chceme hovořit a těch se držet. Slušností je se také volajícího na začátku hovoru zeptat, má-li 5 minut času a tento čas potom opravdu dodržet. Je lepší nějakou minutu rovnou přidat resp. přiznat, než pak telefon protahovat. Na konci hovoru je dobré shrnout všechny body, na kterých jste se domluvili a vyhnout se dalšímu telefonování, které by již působilo neprofesionálně.

Rovněž na pracovní schůzku je třeba se předem dobře připravit, dát dohromady jasný seznam bodů, které je potřeba projednat a těch se držet. Stanovíme-li si časový limit na tuto schůzku a pár minut nám ještě zbude, můžeme se pak okrajově věnovat věcem méně důležitým. V žádném případě nesmíme přijít pozdě. Za prvé je to neslušné, za druhé to svědčí o naší špatné organizaci. 

Je dobré mít vždy rezervovaný čas na neočekávané činnosti

Správně zorganizovaný čas by měli mít nejen vrcholoví manageři, ale i ostatní zaměstnanci. Například ve službách (kadeřnictví, kosmetika atd.), pokud nemáme recepci, není zdvořilé odbíhat od zákazníka k telefonům, už vůbec ne k soukromým. Proto bychom měli mít jasně stanovené hodiny, ve kterých se mohou klienti objednávat a my se tak můžeme nerušeně věnovat své práci.

Zdržovat od práce ať už svými osobními problémy nebo nedobrou organizací práce nejen sebe, ale i ostatní, patří nejen k neprofesionalitě, ale i netaktnosti a neúctě k druhým.

 
popisekPENÍZE NA NEMOVITOST?
sáhněte do kapsy EU

Pouze sdělení obchodní

Čas vyčleněný na odpočinek, uvolnění, koníčky je nezbytnou součástí relaxace.
Svůj čas však neplánujeme jen podle vlastních potřeb, ale i s ohledem na okolí ať už v zaměstnání či v rodině.

Abychom dosáhli opravdu efektivní organizace času, můžeme oslovit některou ze vzdělávacích agentur, které se tématu Organizace času - tzv. Timemanagementu věnují velmi podrobně. Nejen teoreticky, ale i různými modelovými situacemi vás mohou naučit správně šetřit časem naším i druhých.

Budeme-li pány svého času, jedině tak můžeme uniknout časové pasti. Ne nadarmo se říká time is money (čas jsou peníze).


 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vojtěch Lanna mladší
Syn pracovitého pantáty, který peníze z rodinných firem dával do umění

Vojtěch Lanna mladší byl synem takzvaného vltavského admirála. A byť byl jeho otec mimořádně schopný podnikatel, rozhodně nestál v jeho stínu. Rodinné firmy...  celý článek

Ilustrační snímek
Budget, draft, deal. Výrazy, bez kterých se v práci neobejdete

V českém pracovním prostředí se stále častěji zabydlují nové výrazy přejaté z angličtiny. „Přílišné používání těchto nových anglických výrazů působí někdy až...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.