Ukázal to průzkum agentury Datank, který je součástí výzkumů Nejlepší banka 2014 a Nejlepší pojišťovna 2014.
"Zajímalo nás, jak obtížné je pro klienta zrušit běžný účet. Obeslali jsme tak e-mailem dvacet bank působících v České republice, které nabízí běžný účet pro retailovou klientelu," říká analytička agentury Datank Radka Krůtová. Zjišťovali, jakým způsobem mohou klienti účet zrušit, jestli se v bance zajímají o to, proč klient účet ruší a také zda se snaží nabídnout nějaké lepší služby, osobní schůzku a podobně.
Nejčastěji na pobočku
Zrušit účet na pobočce můžete u 18 bank, v 10 však jinou možnost nenabízejí. Většinou je potřeba přinést s sebou doklad totožnosti a platební kartu. U Raiffeisenbank či Sberbank musíte ještě odevzdat i elektronický klíč k internetovému bankovnictví.
Šest z 18 bank umožňuje také zrušení účtu poštou. V některých případech se však cestě na úřad nevyhnete. Rušící dopis totiž musíte doplnit úředně ověřeným podpisem. Z domova můžete zrušit účet pouze u čtyř bank (Air Bank, Equa, Wüstenrot hypoteční banka a Zuno).
Banka | Internetové bankovnictví | Infolinka, e-mail | Korespondenčně | Pobočka |
---|---|---|---|---|
Air Bank | x | x | x | |
Citibank | x | x | ||
Česká spořitelna | x | |||
ČSOB | x * | x | ||
Equa bank | x | x | x | |
Evropsko-ruská banka | x | |||
Fio banka | x * | x | ||
GE Money Bank | x | |||
Komerční banka | x | |||
LBBW | x | |||
mBank | x * | x | ||
Oberbank | x | |||
Poštovní spořitelna | x | |||
Raiffeisenbank | x | |||
Raiffeisenbank im Stiftland | x | |||
Sberbank | x * | x | ||
UniCredit Bank | x | |||
Wüstenrot | x | x * | ||
Waldviertler Sparkasse | x * | x | ||
Zuno | x | x | ||
Poznámka: * s úředně ověřeným podpisem |
"Ve většině případů je limitujícím faktorem služeb jejich technická stránka, často se jedná také o procesní omezení. A to platí nejen v bankovnictví, ale také v mnoha jiných odvětvích," komentuje výsledky Roman Mentlík ze společnosti IBM Česká republika, která bankám dodává IT řešení.
Udržet si klienta se banky příliš nesnaží
Pouze v sedmi odpovědích z 20 vyjádřila banka lítost, nebo se snažila zjistit důvody rušení účtu, případně nabídla klientovi nějaké jiné řešení (ČS, ČSOB, KB, RB, Air Bank, Poštovní spořitelna, WSPK).
Srovnání účtůVyberte si vhodný běžný nebo spořicí účet na Finmarket.cz. |
"Elektronizace bankovnictví bude postupně poskytovat větší komfort klientům ve více a více oblastech, rušení účtu se to nevyhne. V každém případě by se ale banky měly snažit zjistit nespokojeného klienta dříve než při jeho odchodu. Je smutné zjištění, že podle výsledků průzkumu se tak mnohdy neděje ani v těchto případech," uvádí Zdeněk Tůma ze společnosti KPMG Česká republika.
I když to není všemocné, přece jen nějakou práci s rušením účtu ušetří takzvaný kodex mobility. Banka, ke které přecházíte, za vás mnohé vyřídí sama. Nevyhnete se však zatím alespoň jedné návštěvě pobočky, sami musíte informovat společnosti, u kterých máte nastavené inkaso. Jak funguje kodex mobility, čtěte zde.