Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ztráta karty potrápí majitele

  8:55aktualizováno  8:55
České banky se rozhodly, že většinu ztrát vzniklých po ukradení nebo zneužití platebních karet ponechají na bedrech svých klientů. Nebudou se tedy řídit doporučením České národní banky. Ta chtěla, aby klient v době, než nahlásí zcizení karty, nesl odpovědnost jen za ztrátu do výše 4500 korun. Zbytek by řešila banka.

Po nahlášení by už šly veškeré ztráty na vrub banky. V Česku je vydáno přes pět milionů karet. "Trh na taková pravidla ještě nedozrál," vysvětlil šéf Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán. Škody, které vzniknou do nahlášení ztráty, tedy ponesou nadále klienti v plné míře. Většina bank přebírá rizika až po půlnoci dne nahlášení.

Ztráta platební karty potrápí hlavně majitele

Při ztrátě či krádeži platební karty bude majitel nadále žít v obavě, aby nepřišel o veškeré peníze na účtu. Doporučení České národní banky, aby při ztrátě a zneužití platební karty nesl klient ztráty maximálně do částky 4500 korun, totiž banky odmítly přijmout. "Nejsou na to podmínky, právní úprava ani morálka lidí, kteří karty používají. Trh na takové podmínky zatím nedozrál," soudí šéf Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.V Česku je vydáno přes pět milionů bankovních karet se značkou Master Card, Maestro a VISA. Neoprávněných transakcí po jejich ztrátě či odcizení jsou desetitisíce ročně a do země pronikají modernější metody zneužívání a padělání. Před časem se u karet ČSOB objevil případ jejich kopírování, při kterém se zloději dostali i k číslu PIN, zřejmě instalací malé kamery u bankomatu.

Přestože si peněžní domy s Českou národní bankou v omezení odpovědnosti klientů "neplácly", částečný efekt v podobě lepšího přístupu bank se dostavil. Banky odmítly převzít škody nad částku 4500 korun, které by vznikly do doby ohlášení ztráty, a veškerá rizika ponechaly na klientovi.

V tomto ohledu doporučení centrální banky zcela ignorují. Jiná situace však je u požadavku, aby po nahlášení škody už klient za nic neručil. Zde se přístup bank liší a může se do budoucna stát i předmětem konkurenčního boje.

Odpovědnost za zneužití platební karty

Co doporučuje ČNB a co udělaly banky

Banky

Do doby nahlášení ručí za všechny ztráty klient. Po nahlášení ztráty mají banky různý přístup. Některé banky přebírají odpovědnost ihned, jiné až od půlnoci.

ČNB

Do doby nahlášení omezit odpovědnost klienta maximálně do 4500 korun. Po nahlášení by měly nést odpovědnost banky.

pramen: ČNB, Banky

Největší banky pro drobnou klientelu, Česká spořitelna a ČSOB, budou ručit za škody až po půlnoci dne, kdy klient ztrátu nahlásil. V případě spořitelny je novinkou, že po telefonickém hlášení již nebude muset klient jít na pobočku svou blokaci písemně potvrdit. ČSOB písemné potvrzení bude vyžadovat i nadále."Doporučení centrální banky jsme z velké části, kde nám to technologické možnosti dovolovaly, přijali. U omezení odpovědnosti klienta jsme po vyhodnocení všech rizik zůstali u dosavadní praxe," řekla mluvčí spořitelny Klára Gajdušková.

Zatímco spořitelna a ČSOB nedělá v pravidlech rozdíl mezi elektronickými a embossovanými kartami (karta s plasticky vyraženým číslem a jménem klienta použitelná i pro platby přes "žehličky"), jiné banky to rozlišují. "U elektronických karet bereme riziko na sebe hned po nahlášení, u embossovaných po půlnoci," řekl mluvčí GE Capital Bank Jan Hainz.

Komerční banka převezme podle dostupných informací riziko ztrát po nahlášení u všech typů karet, s výjimkou transakcí, u kterých není možné zjistit přesné datum provedení. Obecně pak platí, že je-li při transakci použit PIN, vždy ručí klient.

Banky svůj opatrný přístup obhajují tím, že ani finanční domy v zemích Evropské unie zcela neplní obdobná doporučení. Druhou věcí je strach ze zneužívání pravidel ze strany klientů. "Při limitované odpovědnosti do doby nahlášení by někdo mohl provést několik plateb, pak nahlásit ztrátu a chtít peníze zpět od banky," soudí bankovní expert.

Další problematickou oblastí jsou platby přes tzv. "žehličky", které nejsou v reálném čase. "U těchto transakcí se nezaznamenává přesný čas provedení platby, a to by šlo zneužít," uvedl Milan Zátka se Sdružení pro bankovní karty.

 

Autoři:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Podívejte se, jak se změnily platební karty

Platební karty se staly nedílnou součástí našeho života. S příchodem těch bezkontaktních se Češi v jejich používání dokonce dostali na evropskou špičku....  celý článek

Ilustrační snímek
Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že některé poplatky jsou absurdní a je...  celý článek

Ilustrační snímek
Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí účet má Sberbank a nejlépe hodnocený...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.