Peněženka je fuč! A s ní i karta. Co teď? Kontaktujte klientskou linku své banky a ztrátu nahlaste. Zloději zpravidla zkusí kartu použít hned po krádeži, proto jednejte rychle. Banka kartu zablokuje a vydá vám k účtu novou. To trvá zhruba pět dnů, některé banky si berou i dva týdny. Za vydání nové karty platíte většinou poplatek, a to od 100 do 350 korun, někde je tato služba zadarmo. Ovšem jen v České republice.
Srovnání kreditních karet |
Postup při ztrátě karty se výrazně komplikuje v zahraničí. Proto se připravte už před cestou. Především si na cestu do zahraničí vezměte karty dvě a každou si uschovejte na jiné místo. Někteří odborníci také doporučují si před cestou upravit, respektive snížit, limity na kartě. „V případě jejího zneužití vás tak útočníci nepřipraví o veškeré peníze na účtu. A pokud navíc rádi nakupujete, předejdete impulzivním a zbytečně drahým nákupům, kterých byste třeba později litovali. Limit si můžete nastavit zvlášť pro hotovostní transakce a transakce na internetu,“ upozorňuje Petr Plocek z UniCredit Bank.
Důležité je uložit si před cestou do mobilního telefonu číslo na klientskou linku banky, samozřejmě včetně mezinárodní předvolby. Tu budete při ztrátě karty kontaktovat. Klientské linky fungují 24 hodin denně. Hrajete o čas. Pokud se vám nepodaří dovolat se do své banky v České republice, navštivte nebo volejte některou z členských bank Visa a MasterCard v zemi, kde se nacházíte. Je také dobré informovat lokální policii.
Držitelům embosovaných platebních karet poskytují asociace Visa nebo MasterCard při ztrátě či odcizení karty v zahraničí pomoc v nouzi, takzvaný Emergency service.
Čísla na Visa a MasterCard
|
„Tato služba klientovi umožní zablokovat kartu, požádat o emergency kartu nebo o jednorázovou finanční hotovost, která klientovi pomůže při zaplacení nejnutnějších nákladů a k úhradě nákladů na návrat domů. Náhradní hotovost nebo kartu má klient k dispozici maximálně do 3 pracovních dnů, podle typu karty a regionu,“ říká Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny.
Za takovou službu ovšem zaplatíte několik tisíc korun. Výhodnější tak je nechat si poslat náhradní kartu přímo od vaší banky, pokud takovou službu nabízí, a to na zahraniční adresu, kterou uvedete. Například do hotelu.
Řešením je také služba Western Union, přes kterou je možné poslat a přijmout peníze po celém světě bez použití bankovních účtů. Transakce trvají pouze několik minut. Někdo z rodiny dojde na pobočku této společnosti v Čechách a pošle vám peníze do místa, kde se zdržujete, nebo na nejbližší možné místo v okolí.
Předejít vysokým platbám za náhradní kartu můžete i pojištěním, které většina bank nabízí. Vyjde na desítky korun.
Banka | Kam nahlásit ztrátu karty | Cena za vydání v ČR | Doba | Cena z poslání karty do ciziny |
---|---|---|---|---|
Air Bank | Na linku: +420 547 134 134 | Zdarma | Do týdne | Posílá za cenu poštovného |
Česká spořitelna | Přes internetové bankovnictví nebo na linku: +420 956 777 901 | Zdarma | Několik dnů | Vydání Emergency karty od Visa a MasterCard 3 000 Kč |
ČSOB | Na linku: +420 495 800 111 | 250 Kč | Do 5 dnů | Poslání hotovosti přes Emergency Visa a MC 4 000 Kč, karta 3 000 Kč (v případě pojištění obě transakce zdarma) |
Era | Na linku: +420 495 800 121 | 350 Kč | Do 5 dnů | Poslání hotovosti 4 000 Kč, karta 3 000 Kč (v případě pojištění obě transakce zdarma) |
Equa bank | Přes internetové bankovnictví nebo linku: +420 222 010 222 | 99 Kč | Do 7 dnů | Standardně kartu do zahraničí neposílá |
Expobank | Na linku: +420 272 771 111, zákaznická linka: 233 233 233 (po-pá, 8 - 19 h) | 200 Kč | Do 5 dnů | Do zahraničí karty neposílá |
Fio banka | Na linku: +420 224 346 777 | 99 Kč | Do 15 dnů | Nouzová karta 5 000 Kč |
GE Money bank | Na linku: +420 224 443 636 | 150 Kč | Do 3 pracovních dnů | 1150 Kč |
Komerční banka | Na linku: +420 955 512 230 | 200 Kč | Do 48 hodin | 200 Kč + náklady na poštovné Emergency karta 4 000 Kč, hotovost 3 500 Kč |
mBank | Na linku: +420 246 017 777, volba č. 3 | Debetní karta 100 Kč, kreditní 150 Kč | Do týdne, max. do 15 dnů | Do zahraničí karty neposílá |
Raiffeisenbank | Na linku: 800 900 900 | Zdarma | Zhruba do 5 dnů | 200 Kč zásilka + náklady na doručení do zahraničí |
Sberbank | Na linku: +420 495 800 111 | Zdarma | Zhruba 5 dnů | Standardní karta je na adresu, kterou klient uvede, poslána zdarma |
UniCredit Bank | Na linku: 800 140 014 (od 7 do 20 hodin v pracovní dny), jinak +420 221 210 012 | Prémiové karty zdarma, standardní karty 200 Kč | Na pobočce k vyzvednutí do 6 dnů | Peněžitá pomoc 1 000 Kč, náhradní karta 3 000 Kč |
Zuno | E-mailem nebo na linku: +420 245 699 999 | 80 Kč | Do 5 dnů | Standardně kartu do zahraničí neposílá |