Ztratil jsem kartu, co teď?

Není ani chvíle nazbyt. Ihned kontaktujte svou banku nebo mezinárodní kartové centrum, kde kartu zablokují, aby ji zloděj či nepoctivý nálezce nemohl zneužít. Třeba k nákupu u obchodníka v případě karet, u kterých stačí k zaplacení jen podpis. Nebo dokonce k výběru z bankomatu, když si majitel karty poznačí PIN přímo na ni či „fikaně“ do diáře, který bohužel byl také v ukradené kabelce.

Telefony, na kterých lze kartu zablokovat ze zahraničí, musí mít mezinárodní předvolbu. Žádná z našich bank bohužel nenabízí pro tento případ zelenou linku, která by byla zdarma. Volat musíte za peníze.

Ten, kdo peníze nemá, může telefonovat prostřednictvím telefonního operátora na účet volaného do mezinárodního centra své platební karty. Pozor však na to, že česky se nedomluvíte, komunikace probíhá v angličtině.

- Visa: +1 410 581 9994 nebo + 1 410 581 3836
- MasterCard: + 1 636 722 7111

Zablokování karty proběhne v mnoha případech ihned, alespoň co se týká výběrů z bankomatů. Platbu u obchodníka však mnozí blokují až od půlnoci dne, kdy ztrátu nahlásíte. Déle trvá takzvaná stoplistace embosované karty, na kterou má třeba eBanka čas do půlnoci následujícího dne.

I kartu můžete pojistit

Třeba vám v hotelu ukradnou kartu a vy si toho všimnete až za dva dny, až budete chtít vybírat z bankomatu. A možná již na účtu moc peněz nezbylo. Pro takový případ se můžete pojistit. Cena není vysoká <CF39>–</CF> například Česká spořitelna si za pojištění do výše škody 50 000 korun účtuje pojistné 480 korun ročně. V pojištění je navíc částečně zahrnuta i škoda, která vznikne odcizením hotovosti a ztrátou dokladů či klíčů.