Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

10 chyb, jež uškodí firmě

aktualizováno 
Jedním z nejčastějších prohřešků je nespolehlivost. Zejména malé firmy často nestíhají termíny, protože mají hodně zakázek.
Být úspěšným podnikatelem neznamená jen párkrát dobře prodat, je třeba se vyvarovat zbytečných chyb.

Být úspěšným podnikatelem neznamená jen párkrát dobře prodat, je třeba se vyvarovat zbytečných chyb. | foto: Profimedia.cz

Být úspěšným podnikatelem neznamená jen párkrát dobře prodat. Pro jednou se může obchod podařit zcela náhodně, ale aby byla firma úspěšná dlouhodobě, je třeba nedělat chyby a naučit se přijímat podmínky a rytmus trhu. Jak na to? Poradíme vám, kterým omylům se vyhnout a jaké vlastnosti vám při podnikání rozhodně nepomohou.

1. Neprůbojnost snižuje šance
Podnikatel potřebuje tvrdší lokty než ten, kdo na trh vstupuje jen jako zákazník. Ale pozor, neplést s neomaleností a "chůzí přes mrtvoly“. Musíte znát svou cenu, mít cíl, ke kterému směřujete, i pravidla, pomocí kterých k němu chcete dojít. Konkurence by vás neměla děsit, nýbrž motivovat k lepšímu výkonu. Neprůbojní a bázliví mají v dnešním konkurenčním prostředí menší šanci obstát.

2. Neochota učit se
Svět se vyvíjí a s ním i podmínky pro vaše podnikání. Jestliže ustrnete, protože vám vaše podnikání až dosud dobře šlo, někdo pružnější a ochotnější se učit vás předběhne a z trhu vytlačí. Naopak díky poznávání budete držet krok, nebo dokonce konkurenci předběhnete. Choďte na semináře, čtěte odbornou literaturu, komunikujte s lidmi, od kterých se můžete učit. A to nejen v rámci svého oboru, ale i obecných problémů, které se týkají podnikání.

3. Lenost vede ke krachům
Kdo se v podnikání zastaví nebo zleniví, je na nejlepší cestě zkrachovat nebo živořit. V každém čase je třeba mít přehled o tom, co se ve firmě děje, případně co ji ohrožuje nebo se jí nabízí. A je třeba vědět, kdy je nutné rychle zasáhnout. Ale pozor, neplést si takové chování s workoholismem. Správná volba je nebýt líný, umět pracovat, když je to nutné, i „do roztrhání těla“, ale zároveň pravidelně odpočívat. Protože vyvážená kombinace práce a odpočinku je v podnikání velmi důležitá.

4. Podrazy se nevyplatí
Podraz vůči obchodnímu partnerovi vám může přinést krátkodobý, a dokonce i ohromný zisk. Jenže můžete také navždy skončit s nálepkou podnikatele, kterému nelze věřit a který se neštítí kvůli zisku jakýchkoliv praktik. Nedivte se pak, když s vámi nebude chtít na trhu nikdo nic mít.

5. Nedodržené slovo a sliby
Slovo dělá muže/ženu… i podnikatele. Slib daný ústně i ústní dohoda bez "papírové“ smlouvy by měly být zavazující a zrušit ji nebo změnit by mělo být možné jen stejně jako písemnou smlouvu. Jsou země, kde stisk ruky skutečně znamená totéž, co ujednání opatřené podpisem a razítkem. Jestliže se ostatní nebudou moci spolehnout na vaše "slovo“, pověsti firmy to velmi uškodí.

6. Neúcta k zákazníkům
Zákazník je pán. A když se ocitne v nouzi třeba o víkendu a bude potřebovat vaši službu nebo výrobek, měli byste se vynasnažit mu vyjít vstříc. Například najít náhradní řešení, než budou vaše služby k dispozici. Zákazníky si musíte hýčkat a ke každému se chovat, jako by byl stálý a přinášel vám ročně statisíce zisku, byť si u vás koupí třeba jedinou tužku za pět korun.

7. Nekvalitní práce
Nebude nic platné, když se budete slušně chovat, držet slovo, nebudete lhát, podrážet nebo si vymýšlet, pokud vaše služby nebo výrobky budou nekvalitní. Možná se najde pár lidí, kteří je koupí "z charity“ k vám, ale nedělejte si iluze… s největší pravděpodobností o zákazníky přijdete.

8. Špatná reklama
Bez reklamy to nejde. Ale než špatná, to raději žádná, i když někdo může tvrdit i opak - "hlavně, že se o nás ví…“ Jestliže se o vás rozkřikne, že jste hulvát, co nedrží slovo a nabízí nekvalitní služby, budete se těžko takového cejchu zbavovat. Lépe řečeno bude vás to stát strašné úsilí.

9. Žádná reklama
Nečekejte, že u vás zákazníci jen tak náhodou zazvoní. Je na vás, kolik jich k sobě přivedete. Jestliže nejste zrovna mistři reklamy, poraďte se s odborníkem. Abyste nevyhazovali peníze zbytečně. Pokud opravujete v jedné vesnici a jejím okolí pračky, je nesmysl dávat si drahý inzerát do celostátních novin, dobrou službu udělají třeba letáčky roznesené do schránek. Naopak pro internetovou cestovní kancelář je vhodná reklama, která zasáhne co nejvíc lidí odkudkoli.

10. Špatně ocenění zaměstnanci
Když vytvoříte dobrý pracovní tým, půjde všechno snáz. Své zaměstnance a kolegy si hýčkejte. Odměňujte je, a to nejen platem. Myslete na ně například o Vánocích, zjistěte si, kdy mají narozeniny, svátek a popřejte jim. Vyjděte jim vstříc, když například potřebují volno. Vrátí vám to.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
Referent mezinárodních přeprav (pracoviště Modřice)

DHL Express (Czech Republic) s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.