Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

10 rad, jak si vybrat dovolenou

aktualizováno 
Stále platí: nabídka cestovních kanceláří i agentur v Česku podstatně převyšuje poptávku. Jak si vybrat zájezd, na co se ptát a jak v cestovce nenaletět?

1. Kdo má jasno, vyhrává
Pravidlo číslo jedna zní: Ujasněte si, kam chcete jet, jaké služby požadujete a kolik jste ochotni zaplatit. Vyhnete se impulzivnímu nákupu na první pohled výhodné dovolené, která vám nakonec nemusí vyhovovat.
 
2. Kancelář versus agentura
Pamatujte na to, že je rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou. Agentura se liší od kanceláře tím, že není pojištěna proti úpadku. Smí prodávat zájezdy jiných kanceláří, ale nesmí sama zájezdy organizovat. Agentura však může prodávat pod svým jménem jednotlivé služby: dopravu, ubytování. 

3. Organizátor musí mít koncesi
V momentě, kdy vstoupíte do cestovní kanceláře, začnete vybírat na jejích internetových stránkách či si půjdete koupit její zájezd do agentury, shánějte se po platné (!) koncesi pro provozování cestovní kanceláře.

Na co byste si měli dát pozor při výběru banky? Čtěte ZDE.

4. Jedna služba nedělá zájezd
Kancelář musí být pojištěna pro případ úpadku. Takto pojištěn je ovšem pouze zájezd, což je předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb nabízená za souhrnnou cenu. Zájezd musí přesahovat 24 hodin či zahrnovat ubytování přes noc. Pozor na vychytralé prodejce, obvykle na agentury, kteří vám prodají například ubytování a dopravu, ale zvlášť. Tedy jako jednotlivé služby. Ty proti úpadku pojištěny nejsou, byť by je prodávala cestovní kancelář.
 
5. Katalog je logickým základem
Katalog čtěte pozorně. Soustřeďte se na všechno, co vás ze začátku nudí, tedy drobné písmo, poznámky pod čarou, úvodní informace a zejména smluvní podmínky. Je dobré také porovnat několik katalogů mezi sebou. Ceny i služby se mohou lišit.
 
6. Smluvní podmínky nikdy nevynechejte
Nepřehlédněte smluvní podmínky! I když jsou mnohdy těžko stravitelné, obsahují důležité údaje. Všímejte si kapitoly o stornopoplatcích (pokud odstoupíte od smlouvy), reklamačního řádu i podmínek, za nichž může kancelář zvednout dohodnutou cenu.
 
7. Personál má mít informace
Máte-li pocit, že vám není něco jasné nebo že cestovka něco v katalogu zamlčela, zeptejte se. Nespokojte se však s obecnými odpověďmi. Pokud nejsou pracovníci schopni podat přesné informace, jděte o dům dále.
 
8. Doplatky, příplatky, pojištění
Ptejte se na detaily dopravy, ubytování, stravování. Zajímejte se o všechny doplatky či příplatky (pobytová taxa, mořská strana, parkovné a podobně), které budete muset, třeba na místě, k ceně zájezdu zaplatit. Nechte si vysvětlit, zda je v ceně zahrnuto cestovní pojištění a v jakém rozsahu. Vždy si důkladně prověřte, jaké služby jsou v ceně zájezdu.
 
9. Cestovní smlouva není ledasčím
Přečtěte si v klidu a řádně cestovní smlouvu. Především zkontrolujte, zda je v ní uvedeno vše, co tam má být: stornopodmínky, způsob reklamace, název cestovky, jména všech účastníků zájezdu, termín, přesné vymezení všech poskytovaných služeb, výše zálohy, celková cenu zájezdu. Co nestojí v cestovní smlouvě, k tomu cestovku nic nezavazuje. A pozor - cestovní smlouva musí být vždy vystavena jménem kanceláře, která zájezd organizuje.
 
10. Zlaté pravidlo cestovatele
Poslední pravidlo na závěr - nikdy nepodepisujte nic, co jste pořádně nepřečetli!

Jaké jsou ceny půjčovného u lyžařského vybavení? To se spolu s dalšími tipy dozvíte ZDE.


Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Víte, jak se liší platební karty ve vaší peněžence? Otestujte se

Ilustrační snímek

Ne každá platební karta se hodí pro každého a pro všechny operace s penězi. Rozdíl je kupříkladu v tom, zda si chcete...

Vyznáte se v reklamacích? Otestujte svoje znalosti

Ilustrační snímek

Pokud krátce po nákupu zjistíme, že náš nový fén, vysavač či rádio fungují s poruchami nebo nefungují vůbec, máme jako...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz