Čeho se vyvarovat v managementu?

Čeho se vyvarovat v managementu? | foto: Profimedia.cz

5 pastí managementu rychle rostoucích firem

  • 4
Existují oblasti, které musí každý management dobře znát a ovládat, jinak ho jeho vlastní aktivity mohou přivést do krachu. Kde jsou nebezpečná místa? Podívejme se, jak se vyvarovat základních chyb.

1. past

Cash Flow Management, základy a rizika nedostatku hotovosti

Při budování plánů rozvoje firmy máme častokrát velké oči. Chceme, aby se naše sny zrealizovali co nejrychleji a toužíme, aby se vše, co dokážeme udělat, dostalo na trh okamžitě. Jistě vznešený cíl i touha. Vše je ale zapotřebí ladit s množstvím hotovosti na našich účtech. Mít přesný finanční plán a připravit toky hotovosti v jednotlivých měsících.

Je dobré nezapomenout i na možné neplatiče, či lhůty splatnosti finančních úřadů. Díky přesnému finančnímu plánování se vyhnete nedostatku hotovosti, který vám může přinést mnoho bezesných nocí, ztrátu kreditu, odchod dobrých zaměstnanců a ve finále krach.

2. past

Customer relations management, způsoby řízení zákazníků

Pokud je firma malá, každý se stará o všechno. Jakmile ale rosteme, zákazníků přibývá a je nutné sledovat jejich požadavky a péči systematicky. K tomu dnes slouží mnoho specializovaných programů, které vám pomohou od sledování dat na papírech. Špatnou péčí o zákazníka se nám může velmi rychle stát, že vložené prostředky do rozvoje firmy propadnou do nenávratna a budete muset o zákazníky bojovat znova. Navíc vám systém sledování poskytne souhrnné údaje o vaší klientele a jejich nejčastějších potřebách. 

popisekMINORITY:
jak s nimi jednat?  

3. past

Management firemní kultury, základní oblasti a nastavení

Jakmile firma roste, bude potřebovat nejen dobrý marketingový plán na uspokojování potřeb svých zákazníků, ale i stejný plán na uspokojování potřeb zaměstnanců. Mnozí ředitelé toto podceňují a stále se starají pouze o svoji klientelu. Své zaměstnance, kteří jsou zlatem firmy, ignorují. Nezajímají se o jejich potřeby a nevytvářejí pro ně příjemné pracovní prostředí. Tak se stává, že dobří pracovníci odcházejí jinam, kde předpokládají, že se budou cítit lépe.

4. past

Účetnictví a reporting

Neustále se během své praxe setkávám s neskutečným nepořádkem v účetnictví. Vedení firem tuto skutečnost podceňuje a dostatečně nedbá na přesnost vedení čísel. V konečném důsledku tak riskují nejen postihy od finančních úřadů, ale i vlastní nedostatek přesného měření svých aktivit. Dobré účetnictví je dále podkladem pro reporting. Z něj potřebujeme dostávat přesná čísla. Můžete mít úžasně vypadající reporty, ale když máte nepřesná čísla, jsou k ničemu. Pak tedy bude vedení firmy dělat rozhodnutí na základě špatných podkladů.

5. past

Nedostatek vize a leadershipu

Když už všechny výše jmenované body fungují, existuje ještě jedna past, která může pomalu ale jistě poslat vaši firmu na pohřebiště. Ve vašem vedení nemáte přirozeně vůdčí typy a vaše firemní strategie nemá dlouhodobou vizi.

Lidé dnes neopouštějí firmy, ale lidi. Zoufalí zaměstnanci jsou frustrování svým šéfem natolik, že raději volí exit. Tak ale můžete přijít o velmi kvalitní a dlouhodobě školený personál. Stejně tak, když nebudete mít dlouhodobý plán rozvoje, může se vám stát, že vaši strategičtí zaměstnanci odejdou ke konkurenci anebo vás konkurence za několik let předstihne.