Počet platebních karet MasterCard a Maestro v České republice vzrostl na více než 2,5 milionu, což představuje meziroční nárůst 20 procent. Převážnou většinu, 1,82 milionu, přitom tvoří karty Maestro, zbývajících 716 tisíc pak karty MasterCard.
Visa za konkurentem mírně zaostává, vydala 2,2 milionu karet.
O nárůstu obliby platebních karet svědčí fakt, že neustále vzrůstá i počet transakcí prováděných kartami. Majitelé karet Maestro tak provedli za první tři měsíce letošního roku 8,3 milionu transakcí, což představuje meziroční nárůst téměř o čtvrtinu.
Kartami Maestro za stejné období klienti uskutečnili 7,4 milionu transakcí, což je nárůst téměř o polovinu. "Předpokládáme, že po spojení platebních systémů Europay International a MasterCard International, k němuž došlo v červenci tohoto roku, bude tento pozitivní trend neustále pokračovat," říká ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko Ján Čarný.
Speciální přílohu o kartách najdete ZDE |
Kromě tradičního využívání karet pro výběry z bankomatů v poslední době výrazně rostou především přímé platby u obchodníků. Počet těchto plateb vzrostl u Visy téměř o 89 procent a dosáhl 11,1 milionu. Nárůst objemu byl přitom jen dvoutřetinový a je tak zřetelný trend častějšího používání karet pro drobné každodenní nákupy.
"Síť obchodních míst, která přijímají platební karty, se v České republice neustále rozšiřuje a spotřebitelé na tuto skutečnost reagují častějším používáním karet jako pohodlnější a bezpečnější alternativy hotovosti," vysvětlil manažer Visy pro Česko a Slovensko Miloslav Kozler.
Strategie bank z posledních měsíců, kdy se snaží přimět klienty k většímu využívání karet a alternativních distribučních kanálů, jako telefon či internet, vedla rovněž k výraznému poklesu výběrů hotovosti u bankovních přepážek. Banky podobné výběry v poslední době výrazně zdražily, naopak snižují ceny za ostatní kanály.
Platebními kartami lze v Česku platit u více než 40 tisíc obchodníků a vybírat peníze z téměř dvou tisíc bankomatů. Budoucnost platebních karet je především v uvádění nových produktů, jako kreditních karet či co-brandovaných karet, tedy karet vydávaných s konkrétními komerčními partnery.