CELOU ZPRÁVU SI PROHLÉDNĚTE ZDE
Diskuse o poplatcích za standardní bankovní operce se táhla celým rokem 2005. Antimonopolní úřad dokonce prošetřoval, jestli finanční instituce neuzavřely kartelovou dohodu. Tu nakonec neprokázal. - více zde
Do hry se vložil i ministr financí, který chtěl bankám přitáhnout řetěz novým zákonem. - více zde
Nakonec se Sobotka s bankami dohodl i bez zákona. Peněžní ústavy se zavázaly hledat cesty ke zlepšení podmínek pro drobné klienty a k vytvoření bankovního kodexu, který by klientům zaručoval lepší zacházení. - více zde
Podle garanta studie Ivana Tomka ale za vysokými poplatky stojí něco jiného, než touha bank vyždímat ze zákazníka, co se dá. České banky totiž nemají příliš možností vydělat v Česku na jiných produktech, než jsou právě standardní služby s poplatky. V porovnání se zeměmi západní Evropy totiž Češi využívají méně pokročilých služeb, například poradenství, nebo pomoc osobního bankéře.
Kdyby tak měly české banky možnost vydělávat i na nadstandardních produktech, poplatky by mohly být nižší.
"Bude ještě trvat, než se u nás začnou prodávat poradenské služby. Takoví Belgičané, ti se to učí od malička - znají to z domova i ze školy," řekl generální ředitel ČSOB Pavel Kavánek.
Podle něj se ČSOB snaží nalákat své zákazníky na nadstandardní produkty tak, že je nabízí za výhodnou cenu. "Vztah s klientem je velmi křehký a proto radíme velmi levně a někdy i zadarmo," popisuje strategii ČSOB její šéf.
Do září 2005 zaplatili klienti ČSOB na poplatcích 4,3 miliardy. Zisk za celý rok 2005 se vyšplhal na 8,4 miliardy korun. Podobné částky vykazují i ostatní velké banky. - více zde
Češi mají rádi pohodlí a jistotu
Poplatky sice klientům pořádně hnuly žlučí, pořád ale nejsou tím hlavním, podle čeho se Češi při výběru banky rozhodují. Studie odhalila, že nejdůležitější je, jak to mají do banky blízko, jistota, že instituce nezkrachuje a pohodlí, s jakým mohou obsluhovat svůj účet.
"Ceny jsou vnímány jak jinak, než jako vysoké," řekl Kavánek. "Jsou neradostně tolerovány, ale nejsou klíčovým parametrem při rozhodování o výběru banky," uvedl Kavánek.
Naopak téměř nikdo se ve výzkumu nepřiznal k tomu, že by se řídil reklamou. Podle Ivana Tomka jde o typicky český jev. "Reklamy nikdo nesleduje a nikdo se jimi ani neřídí, pokud se ho na to zeptáte," naznačil Tomek českou averzi k reklamním spotům.