Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak nejlépe využít rozhlasovou reklamu

Rozhlasová reklama rozhodně není na chvostu všech možností, jak zpropagovat firmu. Aby vám však přinesla, co od ní žádáte, je třeba o ní vědět co nejvíce. Jak získat z reklamy na rádiu maximum?
Rádio, radiopřijímač

Rádio, radiopřijímač | foto: Profimedia.cz

Rádio je nejrychlejší médium, je stále slyšet a má oproti televizi možnost oslovit během dne více lidí. Posluchač z rádia přijímá informaci, aniž si to uvědomuje. Je všude dosažitelné a má větší možnost se vyjadřovat zkratkovitě. Tato skutečnost je velkou příležitostí pro zadavatele reklamy, kteří prostřednictvím tohoto média mohou klienty rychle, pohotově a v poměrně širokém zásahu informovat o svých výrobcích a službách.

Rozhlasová reklama i pro malé firmy

Skutečnost, že je rozhlasová reklama využívána velkými i nadnárodními firmami, nebrání tomu, aby i malé podniky využívaly toto jistě zajímavé médium. V případě, že malá firma působí v určitém regionu, je vhodné, aby reklamní spoty umístila v regionálním, případně i celostátním rádiu. Posluchači v regionu zaměřují svoji pozornost na informace o dění ve svém kraji, a proto je vhodné reklamu včlenit právě do jejich oblíbeného rádia.

Je také důležité, pro jakou cílovou skupinu je reklama určena. Tak například, chceme-li oslovit populaci ve věku 12–20 let, je dobré zvolit rádio, které je určeno pro tuto věkovou skupinu. Zřetel je třeba brát také na oblíbenost jednotlivých rádiových stanic u posluchače. V případě, že se mu program líbí, zůstává u něho i nadále. 

Jak dlouhé rozhlasové spoty zvolit

Cílem zadavatelů rozhlasové reklamy je dosáhnout co největší efektivity spotů. Jakou stopáž zvolit? Předností delších – minutových reklam je jejich schopnost lépe upoutat pozornost posluchače. Podle výzkumů je zapamatovatelnost minutového spotu u 63,6 % posluchačů, zatímco u čtvrtminutového to je 45,5 %.

U delší reklamy stoupá schopnost posluchače si zapamatovat důležitá kvalitativní kritéria uvedená v reklamě. Tyto spoty jsou vhodné zejména pro produktovou reklamu. Další výhodou delší reklamy je, že se v bloku výrazně odlišují od ostatních, kratších. Úskalí delšího spotu spočívá v tom, že je třeba udržet pozornost posluchače dostatkem kvalitních informací. V opačném případě může dojít k negativním reakcím.

Podle výsledků výzkumu mají delší reklamní spoty ohlas zejména u mladší populace, která je kladně hodnotí, jsou podle ní důvěryhodnější. Poskytují také více prostoru pro dramatizaci. Kratší reklamy zase snadněji udrží koncentraci posluchačů.

Druhy rozhlasových reklamních spotů

Kromě volby délky spotů je velmi důležité jejich zpracování. V zásadě existují dvě varianty, a to buď zvolit prezentaci výrobku či služeb prostřednictvím emocí, nebo zvolit styl informativní. Ukazuje se, že vhodnější je emotivní styl. Záleží ovšem na jeho zpracování.

V případě, že je příběh, obsažený ve spotu, důvěryhodný, zůstává v paměti posluchačů, vyvolá pozornost a dokonce i sympatie. Je však třeba dát pozor na to, aby emotivní obsah spotů nepřevyšoval poselství reklamy. Informativní reklamy jsou zase výhodné pro produktovou reklamu. Posluchači ji považují za dobrý zdroj informací o výrobku a jeho užitných vlastnostech.

Cena rozhlasových spotů

Záleží na několika okolnostech. A to jedná-li se o regionální rádia nebo ta s celostátní působností. Důležitá při určení ceny je délka spotů a volba reklamních časů. Pochopitelně, stejně jako je tomu u televizní reklamy, je nasazení spotu v hlavním vysílacím čase, nebo v průběhu zajímavého pořadu finančně náročnější. Je dobré si vyhledat prostřednictvím internetu rádia, která máte v úmyslu oslovit, a porovnat ceny jednotlivých stanic. Při opakovaných spotech je zpravidla účtována množstevní sleva. 

popisekINVESTUJTE DO VZDĚLÁNÍ
Vyděláte si pak mnohem více

Jak na realizaci spotu

Nabízejí se dvě možnosti. Jednak realizovat spot vlastními silami, nebo tuto práci přenechat specializované agentuře. Určitě je vhodnější tvorbu reklamního sdělení svěřit agentuře, která má v této oblasti dlouhodobé zkušenosti. Vynaložené prostředky se díky kreativnímu zpracování zadavateli mnohonásobně vrátí.

Na závěr zmiňme ještě radu zkušeného reklamního velikána Davida Ogilviho, kterou uvádí ve své knize O reklamě :

  1. Představte svou značku hned na začátku reklamního spotu.
  2. Zmiňujte ji často.
  3. Představte posluchači výhody svého výrobku hned na začátku spotu.
  4. Často je opakujte.

Roman Peterka


KOMERČNÍ PREZENTACE


  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Pojišťovnu vybírejte chytře. Poradce jako přítel i pomocník

7. května 2024

Advertorial Potřebujete pomoct s pojištěním, investicemi, penzijním spořením nebo hypotékou? Vybírejte chytře...

Ani moc levná, ani příliš drahá. Jak nastavit prodejní cenu nemovitosti

7. května 2024

Premium Běžný člověk prodává nemovitost možná jednou, maximálně párkrát za život. A často je to ten...

Uvěřila nabídce na zhodnocení peněz. Nakonec kvůli dluhům skončila v exekuci

7. května 2024

Bez peněz, často navíc s dluhy, bez naděje. Tak dnes a denně končí lidé, kteří podlehli nabídkám...

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...