V posledních letech došlo ke skutečnému boomu na trhu s uměním, zejména díky rozvoji na nových trzích, jako jsou Indie (momentálně asi nejrychleji rostoucí trh s uměním) a Čína (která se po New Yorku a Londýně stává třetím nedůležitějším trhem na světě).
Probíhající krize ve světě se na umění zatím nijak neprojevila a příliv nových peněz od nových investorů se projevuje na cenách, za které se umělecké předměty prodávají. Kromě obrazů se investuje také do plastik, kreseb, grafik, akvarelů, fotografií a jiných předmětů.
Investice a emoce
I když lze umění často považovat za investici, od klasických investičních nástrojů, jako jsou akcie, dluhopisy s různé nástroje od nich odvozené, se přeci jen v lecčems liší. Snad největším rozdílem oproti běžným nástrojům je citová stránka spojená s vlastnictvím uměleckého předmětu, kterou u cenných papírů budeme hledat těžko.
Právě nákupy ovlivněné emocemi a sběratelstvím stojí za drtivou většinou nákupů umění, které ovlivňují cenu. Investice s cílem zhodnocení v umění hraje stále pouze doplňkovou roli.
Křištálová lupaMezi tzv. emotivním nákupem a investicí do umění existuje několik rozdílů. U investice do umění jde o zachování hodnoty a cena je velmi důležitá. U emotivního nákupu cena prakticky není důležitá a ten, kdo určitou věc chce, protože se mu líbí, bude ochoten za ni dát pravděpodobně více než investor.
Rozdíl je také v tom, že u investora by měla sehrávat důležitou roli diverzifikace (jak s jinými investičními nástroji, tak i v rámci uměleckých předmětů) a investice do umění budou představovat pouze doplněk portfolia. U sběratele, u kterého rozhodují emoce, není nějaká diverzifikace vůbec důležitá.
Riziko je nemalé
I když je umění často prezentované jako vcelku konzervativní způsob uložení peněz, nemusí to být pravda. Kvůli jeho subjektivnosti, která je patrná při hodnocení uměleckého díla, je jakýkoli odhad vývoje ceny nemožný.
Riziko, že hodnota uměleckého díla nebude časem stoupat, případně ještě klesne, je velmi velké, zejména u mladých autorů, kteří jsou v poslední době středem zájmu sběratelů i investorů.
Ceny starých autorů jsou zpravidla vyšší a vysoké zhodnocení očekávat nelze, je u nich ale velká pravděpodobnost, že nebudou klesat.
Na druhou stranu jsou mladí autoři z hlediska výnosů velmi perspektivní a při dobrém výběru může taková investice přinést i stovky procent. Celkové zhodnocení uměleckých předmětů sledované indexem Art Price Global dosahuje od roku 1980 asi 13 procent ročně.
Aukce: osobně i on-line
Nejjednodušším způsobem nákupu uměleckých děl je aukce, které se můžeme účastnit osobně, jedním ze způsobů je také on-line aukce.
Jejich nevýhodou je ale nemožnost si daný předmět pořádně prohlédnout a "osahat", což je u mnoha uměleckých předmětů velmi důležité.
Nejdražší obrazy českých malířů prodané na aukcích v České republice | ||
---|---|---|
Pořadí | Autor Dílo | Prodejní cena* |
1. | František Kupka Élévation | 22,1 mil. korun |
2. | Josef Šíma Léda s labutí | 14,6 mil. korun |
3. | František Kupka Abstraktní kompozice | 13,4 mil. korun |
4. | Josef Čapek Děvče v růžových šatech | 12 mil. korun |
5. | Emil Filla Dívka s mandolínou | 11 mil. korun |
6. | Jindřich Štyrský Krajina v oblacích | 10,3 mil. korun |
7. | Antonín Procházka Kopretiny | 10,1 mil. korun |
8. | Josef Čapek Koupel nohou | 9,3 mil. korun |
9. | Antonín Procházka Poprsí muže | 9 mil. korun |
10. | Emil Filla Žena v křesle s knihou | 8,9 mil. korun |
Pozn.: * K prodejní ceně musí kupec ještě zaplatit aukční přirážku, která se pohybuje nejčastěji od 15 do 20 procent. |
Dalším hojně využívaným způsobem je nákup v prodejních galeriích, které se často specializují na jeden druh umění nebo na určité období, a tak je dobré jich navštívit několik a navštěvovat je pravidelně.
Vodítkem pro orientaci v cenách uměleckých předmětů jsou aukční katalogy a cenné informace poskytnou také samotní galeristé. Jednoduchým způsobem je také sledování vývoje a trendů v umění v odborné literatuře, časopisech a nevyčerpatelným zdrojem informací je samozřejmě internet.
Nejdražší obrazy na světě | ||
---|---|---|
Pořadí | Autor Dílo | Prodejní cena* |
1. | Jackson Pollock No 5, 1948 | 140 mil. dolarů |
2. | Gustav Klimt Portrét Adély Bloch-Bauerové | 135 mil. dolarů |
3. | Pablo Picasso Chlapec s dýmkou | 104 mil. dolarů |
4. | Pablo Picasso Dora Maarová s kočkou | 95 mil. dolarů |
5. | Mark Roth Bílý střed | 72,8 mil. dolarů |
6. | Andy Warhol Zelená hořící auta | 71,7 mil. dolarů |
Pozn.: * K prodejní ceně musí kupec ještě zaplatit aukční přirážku, která se pohybuje nejčastěji od 15 do 20 procent. |
Investice do umění může být zajímavým zpestřením investičního portfolia, díky své specifičnosti je ale nutné být při nákupu uměleckých předmětů velmi obezřetný. Jako prostředek diverzifikace může v portfoliu splnit svůj účel, určitě by ale nemělo představovat větší část investovaných prostředků.
Více si přečtěte na Investujeme.cz.