Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Telebanking je považován za nemoderní, přesto má co nabídnout

Telefonické bankovnictví je druhým nejoblíbenějším způsobem obsluhy účtu u nás. Byť je spíše na okraji zorného pole bank, má stále co nabídnout. Funkčnostmi si s internetovým bankovnictvím příliš nezadá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Telefonické bankovnictví nabízejí všechny větší tuzemské banky. Obvykle stojí jako služba zcela samostatně, ale některé peněžní domy spojily telefonické a internetové bankovnictví v jediný produkt.

To je historicky případ ČSOB a v současnosti České spořitelny. Prakticky pouze tyto dvě banky také uvádějí vyrovnaná čísla jak u počtu uživatelů telebankingu, tak uživatelů internetbankingu. U ostatních dnes, kromě Citibank, s velkou převahou vede internetbanking.

Také proto je právě internetové bankovnictví bankami nejvíce podporované. Jeho funkčnosti neustále rozšiřují, zatímco telebanking je pro ně spíše službou doplňkovou. Přesto přítomnost živého poradce, byť někde na druhém konci telefonní linky, je stále klienty žádaná.

A to i když jsou jeho rady a služby jím poskytované zpoplatněné vyššími sazbami než při využití automatu, tedy automatické hlasové služby. Například transakce zadaná přes telefonické bankovnictví mBank pomocí bankéře vyjde na 12 korun, s využitím automatické hlasové služby je zdarma.

Někdy se však bez jeho pomoci neobejdete. Kupříkladu když si kvůli neznalosti hesla do internetového bankovnictví zablokujete přístup.

Rozložení služeb přímého bankovnictví mezi internetbanking a telebanking
 Banka Internetové bankovnictví
(uživatelů)

Telefonické bankovnictví
(uživatelů)

Citibank 40 % 60 %
Česká spořitelna 960 000 870 000
ČSOB  500 000 510 000
GE Money Bank 63 % 13 %
Komerční banka 610 000 637 000
mBank 85 % 15 %
Poštovní spořitelna 85 % 15 %
UniCredit Bank 70 % 15 %
Volksbank 82,4 % 6,4 %
Zdroj: banky

Nejčastěji však klienti od telefonních bankéřů, případně automatu, žádají to, co je obdobou uživatelských zvyklostí u internetového bankovnictví. Nejčastěji se zajímají o zůstatek účtu, provádějí jednorázové platební příkazy, ověřují si historii účtu, případně zjišťují podrobnosti o různých bankovních produktech.

Hovorné za vás zaplatí jen čtyři banky

Ceny za využívání služby telefonického bankovnictví zpravidla banky rozpouštějí v poplatcích za tzv. produktové balíčky. To, co klient platí za jednotlivé transakce, však už většinou neobsahují. Stejně tak nezahrnují hovorné.

Náklady na hovorné jsou další položkou, kterou musíte připočítat k výdajům na jednotlivé prováděné transakce. Těch vás zbaví pouze čtyři bankovní domy: Komerční banka, Raiffeisenbank, UniCredit Bank a Volksbank. Jejich telefonní linky totiž fungují pro klienta bezplatně.

Ostatní banky provozují tzv. modrou linku. Náklady hovorného se tedy dělí mezi volajícího a volaného. Volající platí hovorné v ceně místního hovoru do pevné sítě.

Rozložení služeb přímého bankovnictví mezi internetbanking a telebanking
 Banka Telefonní číslo (domácí)

Telefonní číslo (ze zahraničí)

Citibank 233 062 222
605 692 222
726 132 222
776 962 222
+420 233 062 222
Česká spořitelna

844 111 144
726 111 144
605 661 144
776 991 144

+420 582 405 405
ČSOB  844 113 114
603 646 676
729 933 933
776 992 992
+420 495 800 101
GE Money Bank 844 843 843 +420 844 843 843
Komerční banka 800 111 124  +420 844 111 124
mBank 844 777 000 +420 246 017 777
Poštovní spořitelna 844 152 051 +420 844 152 051
Raiffeisenbank 800 900 900 +420 800 900 900
UniCredit Bank 800 122 221 +420 800 122 221
Volksbank 800 133 444 +420 800 133 444
Zdroj: banky

Funkčnostmi si telebanking s internetbankingem nezadá

Rozsah funkčností telefonického bankovnictví se v jednotlivých bankách pochopitelně liší. Je však třeba rozlišovat to, co jste schopni řešit pouze s bankéřem, a to, co zařídíte bez jeho pomoci. Automatická hlasová služba má zpravidla svá omezení.

Přesto díky telefonickému bankovnictví není problém zaplatit složenku, zjistit zůstatek účtu, nahlédnout do historie účtu či úvěrů, získat přehled debetních a kreditních karet, dobít předplacené SIM karty, provést převodní příkaz do zahraničí, zřídit si vkladový účet, zrušit či zřídit trvalý příkaz apod. Tedy téměř totéž co u internetového bankovnictví. 

Bezpečnost zajistí kódy PIN a hesla

Vždy, když zavoláte na číslo linky telefonického bankovnictví banky, bude po vás buď bankéř, nebo automatická hlasová služba žádat sdělení přístupového kódu a jen několika náhodných znaků z dalšího údaje, např. hesla či PIN.

Díky tomu je zneužití služby velmi problematické a vynaložené úsilí pachatele zpravidla neodpovídá potenciálnímu efektu. Vyšší bezpečnost a horší dohledatelnost je také důvodem, proč řada klientů dává přednost telefonu před internetem.

Volitelné pak bývá ještě další vyšší zabezpečení, a to například SMS klíčem (SMS kódy zasílané na mobil uživatele), TAN kódy (poštou zaslaná sada kódů) či bezpečnostním klíčem (tzv. tokenem, kterým uživatel generuje zvláštní číselné kódy).

  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Co přineslo 20 let v EU českým domácnostem? Není vše zalité sluncem

3. května 2024

Životní úroveň Čechů během 20 let vzrostla. A to díky členství v Evropské unii. Průměrná spotřeba...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....