Při platbě pojistného se většinou variabilní symbol nemění. Pojišťovna udává, že je takřka vždy shodný s číslem pojistné smlouvy. Největší výskyt chyb nastává při vyplňování poštovních poukázek.
Problém se nafukuje v případě, že dotyčný nereaguje na upomínku zaslanou pojišťovnou. Pak následuje nepříjemný proces vymáhání. Přitom stačí pojišťovnu o chybě informovat.
"Platby se špatným variabilním symbolem samozřejmě nemůžeme nijak využít. Jakmile nás klient o problému informuje, neprodleně mu peníze vrátíme. Nejdříve však pochopitelně musí zaplatit platbu se správným variabilním symbolem," říká Petr Baný, generální ředitel a předseda představenstva Triglav pojišťovny.
Pojišťovna Triglav momentálně eviduje nesouhlasící platby za více než 20 milionů korun. Nárůst nesplacených pohledávek za poslední rok narostl o 12,5 procent.
Neplatičem samozřejmě není jen ten, kdo nesprávně zadal variabilní symbol. Dlužníků přibývá i kvůli rostoucí zadluženosti českých rodin. - čtěte Neplatičů dluhů nejvíce přibylo v Praze a v Plzeňském kraji
"Uvědomujeme si, že je těžká doba. Firmám proto nabízíme splátkový kalendář, který jim umožní uhradit pohledávky. U domácností volíme klasický postup rozesílání upomínek," sdělil Věroslav Gurka, vedoucí správy pohledávek Triglav pojišťovny.