Chyb je v úvěrových registrech málo, ale objevují se. Pokud se tento omyl, či dokonce možný podvod dotkne přímo vás, situaci řešte co nejdříve. Nejprve si nechte zaslat výpis z úvěrového registru.
Podle zjištěných informací lze následně požádat o nápravu. "Pokud klient na základě výpisu z registru zjistí, že některý z údajů je chybný nebo nepřesný, může se obrátit buď na nás jako provozovatele registru, nebo přímo na banku, která údaje o klientovi poskytla a odpovídá za jeho správnost," řekla iDNES.cz Zuzana Pečená ze společnosti Czech Banking Credit Bureau (tj. provozovatel Bankovního registru klientských informací).
úvěrové registry jsou v české republice čtyřiPouze tři z nich však obsahují informace o fyzických osobách nepodnikatelích. Jde o Bankovní registr klientských informací (BRKI), Nebankovní registr klientských informací (NRKI) a SOLUS. |
O nápravu požádejte klientské centrum úvěrového registru
Požádáte-li o opravu údajů přímo v klientském centru BRKI či NRKI, musíte předložit vyplněný formulář žádosti. V něm uvedete své identifikační údaje a specifikujete, jaký údaj je chybný či nepřesný a jak by měl být v registru uveden správně.
Svou žádost přitom můžete doručit buď osobně (vždy s průkazem totožnosti), nebo poštou (podpis musí být ale ověřený notářem). Klientské centrum BRKI navíc přijme i žádost o opravu údajů podanou elektronicky. Ta však musí být podepsána pomocí kvalifikovaného certifikátu.
"Po dobu mezi nahlášením a opravou chyby je záznam o klientovi zablokován, aby nedošlo k poškození klienta poskytnutím nesprávné informace další bance," říká Pavla Langová z tiskového oddělení České spořitelny.
Dostanete-li se ale do registru negativních informací SOLUS a na výpisu údajů z tohoto registru zjistíte chybu, pak nemáte na vybranou. Musíte se totiž se svou reklamací a žádostí o odstranění chyb obrátit jedině na společnost, jež je jejich zdrojem.
Co najdete na výpisu z úvěrového registru- zda jste či nejste vedeni v registru |
Vaši žádost o odstranění chyby může řešit i věřitel
"Standardní lhůta pro vyřízení žádosti o opravu se řídí zákonem stanovenou reklamační lhůtou. Ta činí 30 kalendářních dnů. V praxi však, je-li žádost o opravu ze strany klienta vyhodnocena jako oprávněná, dochází k odstranění chybného záznamu v rozmezí jednoho až deseti pracovních dnů. Samozřejmě v závislosti na složitosti zásahu," upřesnila Zuzana Pečená ze společnosti Czech Banking Credit Bureau.
Před podáním reklamace je také vhodné zajít na příslušné obchodní místo úvěrové instituce a nechat se informovat o aktuálním stavu závazků. Svou šanci na úspěch v reklamačním řízení navíc zvýšíte, když připojíte veškerou písemnou dokumentaci zdůvodňující vaše požadavky.
"Reklamační proces probíhá podle lhůt definovaných zákonem a po ukončení klienta informujeme o výsledku," popisuje Denisa Salátková, tisková mluvčí Poštovní spořitelny. "V případě potřeby je klient vyzván k další spolupráci. Například se může stát, že byl spáchán na banku podvod a úvěr poskytnut na zcizené doklady. Pak je spolupráce s klientem velmi důležitá," doplnila Salátková.
Jak požádat o opravu chybných údajů v úvěrovém registruBankovní registr klientských informací Nebankovní registr klientských informací SOLUS |
Reklamaci banka či jiná instituce uzná za oprávněnou vždy, když si ověří, že hlášení do registru bylo podáno nesprávně, přesněji řečeno na základě nesprávných hodnocení. "V těchto případech banka bez prodlení požádá elektronicky zabezpečeným spojením příslušný registr o výmaz všech takzvaných negativních informací, které se k danému hlášení vážou. Máme zkušenost, že příslušný registr opraví data klienta po obdržení naší žádosti během jednoho až tří pracovních dnů," vysvětluje Jakub Puchalský z Raiffeisenbank.
Úvěrový registr či věřitel vás o výsledku řízení informuje
Banka či jiný váš věřitel, kterého požádáte o odstranění chyb v úvěrovém registru, by vás měl o výsledku reklamačního řízení informovat. Standardní reklamační lhůta je 30 dnů. Když není možné kvůli složitosti řešeného případu lhůtu dodržet, informuje příslušná instituce klienta o jejím prodloužení a průběhu. Banky tak zpravidla činí.
Stejně tak by vás o výsledku šetření, případně o probíhající či ukončené nápravě chyb, měl informovat i úvěrový registr. Například společnost Czech Banking Credit Bureau na svých webových stránkách uvádí, že nebude-li do 30 dnů od převzetí žádosti Bankovním registrem klientských informací odeslána zpráva o výsledku šetření, případně o probíhající či ukončené nápravě chyb, máte považovat svou žádost za kladně vyřízenou.