Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Den D: Milion a půl na veterány nedostal, odešel s radou k nezaplacení

Jiří Franěk požádal investory ze Dne D hned na začátku o 1,6 milionu a nabídl jim za to 30procentní podíl z jejich investice. Peníze chce použít na nákup a dovoz historických vozidel ze Spojených států a jejich následný prodej v Česku.

Zaměřit se chce hlavně na vozy z 60. a 80. let, především z evropského trhu. Franěk je přesvědčen, že bude mít úspěch a podle něho ho nabízí právě Amerika, kde je takových nepojízdných aut za extrémně nízké ceny opravdu dostatek. "Výhodou je, že máme vlastní dílnu, do které teď investujeme a stavíme ji, takže jsme schopni auta bez problému připravit do prodeje," upřesňuje své záměry Franěk.

Na přehled investorů se podívejte zde

Představuje si, že by ze Států vozil kontejnery naložené auty, která by zprovoznil a následně prodal. Jako příklad pro lepší představivost investorů použil Porsche 911 z roku 1981 se závadou motoru za pořizovací cenu šest až osm tisíc korun.

"Celkové náklady  na dovoz do Česka u jednoho vozu jsou 240 tisíc. Dovezu-li celý kontejner, bude doprava daleko lacinější. Co se týká ceny vozidel u nás, takovéto auto se u nás dá prodat za 300 až 400 tisíc, v zahraničí i o 100 tisíc víc. Požadujeme minimální zisk na autě 30 procent, radši bych řekl 40 procent," vysvětluje Franěk. 

Chce zúročit zkušenosti z počátku 90. let

Jiří Franěk není v oboru žádným nováčkem. Již na počátku 90. let založil rodinnou firmu Auto Doctor. Specializoval se na americké veterány. Z té doby má i zhruba dva tisíce kontaktů na případné zájemce, které by mohl s nabídkou oslovit.

Bohužel během povodní v roce 2002 přišel o všechno. Svou firmu musel znovu postavit na nohy prakticky od nuly, naštěstí nepřišel o žádného zákazníka, naopak se mu podařilo další získat. Díky svým zkušenostem se dostal i do Spojených států, kde dostal tip na projekt, se kterým předstupuje před investory.

Po Fraňkově představení projektu si investoři postupně berou slovo a pokládají mu zvídavé otázky. Michaela Rostocka například zajímá, proč by měli lidé kupovat auta právě od něho.

Petra Rychnovská chce vědět, kolik aut už za poslední rok dovezl a uvedl do provozu. A Johna Vanharu zajímá potenciál, kolik aut je Franěk během roku schopen do Česka přivézt a prodat.

Franěk má odpověď na každou otázku. Věří, že lidé budou mít zájem, zvlášť když dostanou auto kompletně i s papíry připravené vyrazit na silnici. Zatím se mu podařilo prodat jen tři auta, ale předpokládá, že bude schopen během roku dovézt a zprovoznit až 20 aut.

Potenciál je jak v Česku, tak v Evropě

Vanhara má ještě jednu otázku: "Je tady vůbec takový trh, najde se 20 zákazníků, kteří budou chtít koupit auto přes vás každý rok?" Franěk se domnívá, že ano, navíc chce prorazit i na evropský trh a oslovit i ruskou klientelu.

Co je Den D

Čtvrtá řada pořadu Den D má opět 13 dílů a uchazeči si v ní mohou říct pěti investorům o částku od 200 tisíc do 3 milionů korun. Investoři pak do jejich nápadů mohou, ale nemusejí investovat.

Částka, o kterou si uchazeč řekne, je neměnná, ale o podílu investorů se dá smlouvat. Investoři totiž vkládají do projektů své vlastní peníze. Pravidla najdete zde.

Z další diskuse mezi investory a Fraňkem však vychází najevo, že v Americe zatím s nikým nespolupracuje a na auta, která už domů přivezl neměl předem domluvené kupce. Zkusil to zkrátka "na blind". Naštěstí se mu je díky rozsáhlé databázi kontaktů podařilo prodat.

Ani v Rusku nemá žádné kontakty, pouze na ruské občany, kteří v Česku žijí. Ovšem on nechce auta prodávat do Ruska, jeho zájem je o rusky mluvící občany žijící v Evropě.

Pro investory je nákup "na blind" velkým rizikem

Konečně dochází i na otázky kolem investice. "Já bych se ještě chtěla zeptat, co plánujete udělat s 1 600 000 korunami?" zajímá Petru Rychnovskou. Franěk má jasno, nakoupí auta, aby mohl naplnit dva kontejnery, což je celkem osm aut. Až je doveze do Česka, auta zprovozní a pokusí se je prodat.

Ovšem Fraňkův záměr - nejdřív auta nakoupit, investovat do nich a pak je prodat - nejde pod nos prakticky žádnému z investorů. Jako první odmítá do projektu investovat Michael Rostock. Podle něho je rozhodně lepší dovézt auta na objednávku. Souhlasí s ním i John Vanhara, který též investovat odmítá: "Bohužel, já v tomhle vidím hrozný risk, že se to prostě koupí dopředu, za miliony auta a pak se nemusí prodat, budou v tom naše peníze. A ty peníze neuvidíme zpátky." Postupně odmítne i zbytek investorů.

Cenná rada: nejdřív konkrétní objednávka, pak auto

Ovšem Petra Rychnovská se s Fraňkem rozloučí cennou radou: "Já si myslím, že by bylo dobré zvážit variantu, proč když máte k dispozici registr aut nabízených v Americe, proč nějaké informace z tohoto registru nedat na vaše webové stránky. Popřípadě oslovit vaše zákazníky, kteří mají o tyto auta zájem. Zjistit, jaké auto by chtěli přivézt a pak, jak říkají kolegové, udělat konkrétní objednávku na to jedno auto a víceméně připravit ho k prodeji pro toho individuálního zákazníka."

  • Jakub Dohnal – Proatopic,  1,5 milionu korun za 10 procent
  • Jiří Franěk – Auto Doctor, 1,6 milionu korun za 30 procent
  • Zuzana Štutchanová, Eva Bučková – Skleněný pilník, milion korun za 20 procent
  • Karel Březina - Happy metro, 1,955 milionu za 70 procent
  • Marián Hrádel, Branislav Biskupič – Offeris, 1,65 milionu za 15 procent
  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....