Klient Hypoteční banky Michal Novák žádal vrácení částky 4 200 Kč, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 Kč. Banka mu nyní podle serveru Aktuálně.cz, musí tuto částku vrátit, upustit od dalšího účtování poplatku a zaplatit soudní výlohy ve výši osmi tisíc korun.
Poplatek za vedení účtu chce nyní vrátit více než sto tisíc lidí. Část z nich se na soud obrací individuálně, většina však jde přes hromadné iniciativy zaštiťované servery Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com. Pro tyto lidi je dnešní rozhodnutí soudu povzbudivé. "Jsem rád, že to takto dopadlo. Také žádám o vrácení poplatku za hypotéku a celé dění podrobně sleduji. Toto rozhodnutí možná donutí banky, aby poplatky vrátily samy. K soudu zatím jít nechci," řekl iDNES.cz třicetiletý Michal z Prahy.
Tuzemský právní systém sice nefunguje na principu precedentu, první verdikt jim však dává naději, že další soudy mohou k tomuto verdiktu přihlížet. "Dnešní rozhodnutí vnímám jako převratný krok. Doufám, že se tím píše nová historie vztahu klienta s bankou v ČR," řekl majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Hypoteční banka bude za zanechání poplatků bojovat dál
Banky se však k takovému kroku zatím nehrnou. "V současné době nebudeme rušit poplatky u starších smluv. Náš postoj k poplatkové strategii je neměnný a klient byl a je s podmínkami úvěru vždy seznámen," řekl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
Podobný pohled na věc má i GE Money Bank či Raiffeisenbank, která argumentuje tím, že poplatek hradí velkou část nákladů za služby, který speciální účet lidem nabízí (například doklad o uhrazených úrocích, který se používá při odpočtu daní). Komerční banka se nechtěla k případu až do zanalyzování rozsudku vyjadřovat. "Proti podaným žalobám se budeme bránit všemi právně relevantními prostředky," dodal Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny.
Svůj postoj nechce změnit ani Hypoteční banka, která čtvrteční individuální soud prohrála. Dnešní rozhodnutí se podle ní vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní.
"Jsme překvapeni, že soud se přiklonil k tomuto rozhodnutí, a to zejména z toho důvodu, že v bankovním sektoru panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si bankovní ústav volí dobrovolně a do smluvního vztahu vstupují na základě jasně prezentovaných smluvních podmínek," řekla ČTK mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová. Banka podle ní využije všech právních prostředků k tomu, aby toto rozhodnutí zvrátila, protože účtování poplatků považuje za oprávněné.
Aktuální pře je však u konce a banka ji nemůže zvrátit, protože se podle občanského soudního řádu jedná o takzvaný bagatelní spor do 10 tisíc Kč, proti kterému není odvolání.
Tažení proti poplatkům vzniklo v Německu
Boj o vracení poplatků odstartoval v září 2011 verdikt německého nejvyššího soudu, podle nějž je účtování poplatku, který je pro klienty zbytečný, proti pravidlům Evropské unie.
Do Česka spor přenesl právní koncipient a zároveň klient Komerční banky Petr Němec, který právě na základě německého verdiktu požádal banku o vrácení poplatku. Banka spor nenechala dojít k soudu a peníze mu vrátila.
Následně začaly vznikat iniciativy, které lidem radí, jak získat peníze od bank zpět a vyzývají klienty bank, ať se připojí k hromadné žalobě. Kdo se však nechá zastupovat, musí počítat s tím, že za tuto službu zaplatí.
Některé banky však reagovaly na sílící tlak ohledně poplatků tak, že začaly rušit poplatky na nově zřízené spotřebitelské úvěry či hypotéky. Fio banka a mBank je neúčtovaly ani v minulosti. U spotřebitelských úvěrů je neúčtují ani banka Zuno, Air Bank či Equa.