Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kvalita prodeje životního pojištění je nízká, provize poradců vysoké

Mezi hlavní problémy českého trhu životního pojištění patří krátká životnost nových smluv a s ní související přepojišťování k jiné pojišťovně kvůli provizi, kterou pak znovu získávají finanční poradci.

Průzkum ukázal, že téměř třem čtvrtinám lidí bylo nabídnuto životní pojištění, které neodpovídalo jejich potřebám. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dalším alarmujícím problémem jsou příliš složité produkty s nečitelnými poplatky a nesoulad nabízené životní pojistky s potřebami klienta. Podle průzkumu, který provedla společnost Deloitte ve spolupráci s agenturou Stem/Mark, vyplývá, že provize poradců při sjednávání životního pojištění jsou dokonce až 20krát vyšší, než kolik by byli klienti za poradenství ochotni zaplatit sami na základě hodnoty, kterou v poskytovaném poradenství vidí.

V Česku je životní pojištění podceňované

Životní pojištění je důležitým nástrojem finančního zabezpečení rodiny, v České republice je však stále podceňované. Podle statistik asociací pojišťoven si za životní pojištění Češi platí v průměru asi třikrát méně než například Němci nebo Rakušané. Pokud by zmizely problémy s kvalitou prodeje a posílila se důvěra v ty, jež pojištění nabízejí, mohlo by mít životní pojištění u nás velký růstový potenciál. 

„Průzkum odhalil velký rozpor mezi částkou, kterou by byl ochoten zaplatit finančnímu poradci klient a která je běžná na trhu jako provize. Za průměrné investiční životní pojištění s ročním pojistným 9 000 korun je běžná provize na českém trhu řádově 14 až 16 tisíc korun (160 - 180 % ročního pojistného), tedy 20krát víc, než by byl v průměru ochoten zaplatit zákazník,“ uvádí Peter Wright, partner v daňovém a právním oddělení Deloitte a doplňuje, že mladá generace klientů si bude chtít více vybírat pojištění sama, nebo mít skutečně nezávislého finančního poradce. Zkušeností ze zahraničí, například Velké Británie, Nizozemska nebo Německa, naznačují, že stávající model prodeje životního pojištění v ČR bude muset projít změnami.

„Je pozitivní, že některé pojišťovny a poradenské sítě chápou nutnost úroveň kvality na trhu zvýšit. Tyto pojišťovny například ustupují od počátečních jednotek u investičního životního pojištění nebo přestávají spolupracovat s pochybnými sítěmi. Někteří zprostředkovatelé zase například přijímají rozložení výplaty provize v čase, aby snížili jednostrannou motivaci na krátkodobý objem nového obchodu, nebo mají dohodnutou stejnou úroveň provizí od různých pojišťoven, aby se více posunuli ke skutečné nezávislosti,“ dodává ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte Karel Veselý.

Závěry Co ukázal průzkum

  • Většina respondentů (85 %) označila vysvětlení podmínek životního pojištění za rozhodně nebo spíše srozumitelné. Velmi polarizované názory byly na nezávislé finanční poradce, na jednu stranu měli nejvíce rozhodně spokojených respondentů (65 %) mezi těmi, kteří si životní pojištění uzavřeli, na druhou stranu nejvíce spíše nebo rozhodně nespokojených respondentů, kteří nakonec životní pojištění neuzavřeli (41 %);
  • Klienti, kteří mají životní pojištění uzavřené, jsou ochotni za poradenství při uzavírání životního pojištění zaplatit v průměru 657 korun. Pouze osm procent z nich by zaplatilo přes 1 000 korun. Klienti, kterým bylo životní pojištění nabídnuto neúspěšně, by zaplatili v průměru jen 319 korun;
  • Pokud posuzujme nestrannost nabízeného řešení, dosáhli lepších výsledků nezávislí finanční poradci (67 % respondentů bylo spokojeno) a zástupci pojišťoven (72 % bylo spokojeno). Hůře dopadli v hodnocení bankovní poradci (44 % respondentů nebylo spokojeno);
  • Alarmující je, že téměř třem čtvrtinám z těch, kterým bylo v minulosti neúspěšně nabídnuto životní pojištění, nabídka spíše nebo vůbec neodpovídala jejich potřebám;
  • Nejčastěji nabídl životní pojištění zástupce pojišťovny (48 %), v ostatních případech obvykle zaměstnanec banky (26 %), nebo nezávislý finanční poradce (24 %). Úspěšnost uzavírání pojištění je vyšší u zástupců pojišťoven a nezávislých finančních poradců a nižší u bankovních poradců;
  • S nabízením životního pojištění má zkušenost 72 % lidí, nicméně pouze 39 % má životní pojištění skutečně uzavřené, častěji jde o respondenty s maturitou a absolventy vysokých škol, životní pojištění nejčastěji uzavírají lidé ve věku 45-59 let;
  • Moravané mají uzavřené životní pojištění ve větší míře než obyvatelé Čech, podíl Pražanů s životním pojištěním je podle průzkumu nejnižší, necelá třetina. Životní pojištění má uzavřeno 41 % mužů a 37 % žen.
Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Najezdíte autem málo? Příležitostní řidiči mohou ušetřit na povinném ručení

30. dubna 2024

Premium Pokud patříte mezi řidiče, kteří ročně moc kilometrů nenajedou, případně máte třeba aut víc...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...