Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Malý pokoj, hluk, plíseň v koupelně. Co se dá reklamovat na dovolené

  14:00
Pokoj v hotelu byl tak malý, že jste se tam sotva otočili? Na oběd jste čekali běžně hodinu a půl? Můžete zájezd reklamovat. Loni to udělal každý stý klient cestovních kanceláří.

Na podání písemné reklamace máte 30 dní, ty se počítají ode dne ukončení zájezdu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1 Ujasněte si, zda má reklamace smysl

Zaplatili jste zájezd, byli jste zklamaní a rozhodli jste se, že vady budete reklamovat. Při tom musíte dodržet určitá pravidla. Jen tak máte šanci na vyřízení reklamace ke své spokojenosti.

Nejčastěji reklamované  problémy

  • 24 % Jiný než slíbený hotel
  • 20 % Nedostatečný úklid, špína
  • 15 % Jednotvárná nebo zkažená strava 
  • 11 % Nevyhovující pokoj
  • 10 % Plíseň či hmyz na pokoji
  • 4 % Nefunkční klimatizace
  • 3 % Hluk během dne i noci
  • 3 % Špinavá pláž
  • 3 % Špinavý, nefunkční bazén
  • 3 % Chybějící služby hotelu
    Zdroj: vasenaroky.cz

Je jasné, že plíseň v ložnici nebo čekání na jídlo, které běžně trvalo hodinu a půl, jsou nedostatky, za které byste měli dostat náhradu. Mnohdy však turisté zkoušejí reklamovat i věci, které nebyly tak úplně špatně, ale byly jinak, než si je představovali. Třeba že k moři bylo daleko nebo že v hotelu bylo moc cizinců. V tom případě je nutné nahlédnout do katalogu, prospektů či smlouvy, kterou jste s cestovní kanceláří podepsali. Co je v nich psáno, to platí. Pokud vám prodejce slibuje něco, co v katalogu výslovně uvedeno není, trvejte na tom, aby to připsal ke smlouvě.

Jsou věci, o kterých si turisté myslí, že přece na dovolené musí být automaticky, ale ono to tak být nemusí. Opět záleží na tom, co je ve smlouvě. Je to například výhled na moře, balkon, vana v koupelně, vlastní sprcha, klimatizace, televize či lednička na pokoji, bazén v hotelu, sauna, sportoviště, lehátka a slunečníky na pláž, organizovaná zábava pro děti.

Nejčastěji reklamované  destinace

24 % Řecko 
20 % Turecko
15 % Tunisko
11 % Egypt
10 % Bulharsko
4 %  Itálie

Nový občanský zákoník dokonce přinesl termín „náhrada za ztrátu radosti z dovolené“. Mnozí s turistů si tak myslí, že když ve vedlejším pokoji bydleli ne úplně tiší rodiče s dětmi a když k večeři nebyl ani jednou humr, kterého očekávali, je jejich dovolená zcela zkažená a cestovka by měla peníze vrátit.

„Počet reklamací na zkaženou dovolenou narůstá, klienti však nemají svá tvrzení podložena a bývají i dost agresivní,“ uvádí Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zkaženou dovolenou lze uplatnit v opravdu vyhrocených případech. Typicky může jít třeba o svatební cestu, která má pro klienty hlubší význam než klasická dovolená.

2 Nemyslete, že se něco spraví „samo“

Podmínkou úspěšné reklamace je, že už na místě vyjádříte svou nespokojenost, ne však tak, že si postěžujete u večeře spolurekreantům nebo zpucujete pokojskou.

Připomínky musíte sdělit delegátovi cestovní kanceláře. Udělejte to prokazatelně, tedy písemně formou oběma stranami podepsaného protokolu. Je-li to možné, vyfoťte to, nač si stěžujete. Delegáta přivolejte nejlépe telefonicky. Kontakty vám jistě předal hned na počátku zájezdu, případně bývají vyvěšeny v recepci hotelu.

3 Počkejte si na reakci delegáta

Cestovní kancelář by měla zjednat nápravu co nejdříve. Termín stanovujete vy sami, měl by však být reálný, požadovat větší pokoj do deseti minut je nesmysl. Na druhou stranu, jestliže vznesete připomínku v pondělí, bylo by vám k ničemu, kdyby vás přestěhovali v pátek.

Pamatujte, že při přestěhování do hotelu horší kategorie máte stále nárok na vrácení části peněz, pokud vás však cestovní kancelář přesune do lepšího hotelu, než jste měli sjednáno, nemusíte doplácet nic.

4 Když se nic neděje, jednejte

Může se hodit

Zkušenosti jiných, hodnocení a recenze hotelů a ubytovacích zařízení, dojmy a zážitky z cest a zájezdů najdete zde

www.recenze.cz

Můžete tiše trpět nespokojeností, nebo část dovolené strávíte přeorganizováváním koupeného zájezdu a seženete si sami nové ubytování, zajistíte jinou stravu. Můžete to udělat, ale nemyslete si, že když jste si zaplatili tříhvězdičkový hotel a objevili v něm švába, obratem přesídlíte do pětihvězdičkového zařízení. V takovém případě by cestovka nebyla povinna platit rozdíl v ceně, nárok totiž máte pouze na úhradu nákladů oprávněně a účelně vynaložených.

5 Po návratu neotálejte

Na podání písemné reklamace máte 30 dní, ty se počítají ode dne ukončení zájezdu. Reklamaci můžete poslat jak pořádající cestovní kanceláři, tak cestovní agentuře, která vám ji prodala, ani jedna se nemůže odpovědnosti zřeknout. Pošlete dopis doporučeně, jestli půjdete předat reklamaci osobně, nechte si potvrdit kopii. A nezapomeňte své tvrzení doložit fotografiemi nedostatků, svědectvím ostatních rekreantů a kontaktem na ně.

Kde vám poradí

Když s reklamací v cestovní kanceláři neuspějete, obraťte se na odborníky:

Při nákupu služby v přeshraničním styku:

Na vyřízení vaší stížnosti má kancelář také 30 dní. Může vám vrátit část ceny zájezdu. Licitovat můžete v rámci takzvaných frankfurtských tabulek, které však nejsou právně závazné.

Pokud vám cestovka nabídne vyrovnání, se kterým nejste spokojeni, například slevu z ceny dalšího zájezdu, můžete se obrátit na právníka nebo na některou ze společností, které se zabývají vymáháním mimosoudních i soudních náhrad. Předem se těmto společnostem obvykle nic neplatí, svou provizi si berou jako procenta z dosaženého odškodného. Bývá to 20 až 25 procent.

Příklady reklamací:

  • Zájezd do Chorvatska pro dva za 14 tisíc, pokoj byl tak malý, že nešlo ani pořádně otevřít dveře (fotografováno z rohu do rohu), v pokoji nebyly úložné prostory a chyběla sjednaná minilednička. Terasa, která měla být u pokoje, byla společná s dalšími pokoji. Klientka získala odškodnění 6 000 korun.
    • 12denní pobyt u moře v Burgasu pro matku se dvěma dětmi, zájezd za 30 600 korun. Hotel nebyl tříhvězdičkový, jak bylo sjednáno, to by však klientce nevadilo tolik jako děsivá špína a zápach. Na fotografii plesnivý závěs ve sprchovém koutě. Cestovní kancelář uznala reklamaci a nabídla klientce odškodnění 1 320 korun. Díky společnosti pomáhající s řešením odškodného dostala nakonec 6 600 Kč.
  • Turecko, nebezpečná zásuvka v koupelně. Kromě toho byl pokoj pro čtyři velký jako pokoj pro dva, špinavé, staré vybavení, sprcha, koupelna a umyvadlo řešeny způsobem tři v jednom na ploše 1 m². Klientka získala odškodnění 10 procent z ceny zájezdu.

Sleva při nepovedené dovolené

Takzvaná frankfurtská tabulka uvádí procenta z ceny zájezdu, která lze požadovat jako slevu. Tabulka není závazná, ale obvykle se podle ní postupuje. 

Slevu ve výši pět až deset procent můžete uplatňovat, pokud například na dovolené máte jednotvárnou stravu, nedostatek teplých jídel, špinavé stoly nebo příliš malou plochu pokoje. Také pokud máte pokoj bez balkonu nebo bez výhledu na moře, to ale pouze za předpokladu, že vám to cestovka předem slíbila. Za jiný než smluvený hotel vám podle tabulky náleží sleva až do výše 25 %, za hluk v noci až 40 %. A pokud jste si objednali zájezd se stravováním a žádné jídlo jste nedostali, můžete podle tabulky žádat až 50% slevu.

  • Nejčtenější

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Co přineslo 20 let v EU českým domácnostem? Není vše zalité sluncem

3. května 2024

Životní úroveň Čechů během 20 let vzrostla. A to díky členství v Evropské unii. Průměrná spotřeba...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...