Nedávno se mě zeptala jedna účastnice kurzu, zda má přijmout práci v multilevelové síti. Říkala, že už je dlouho bez práce, rozesílání životopisů a obcházení přijímacích řízení je bez výsledků, a že jí známý láká do síťového prodeje. Vydělá si prý 50 tisíc korun měsíčně. Vysvětlila jsem jí následující:
Mutli level marketing neboli síťový prodej je geniální prodejní nástroj. Jedná se o systém velmi propracovaného tréninku, motivace a odměňování, kde se pracuje se třemi základními úrovněmi lidského bytí, tedy s lidskými životními potřebami. A to potřebou přežití, potřebou být milován a někam patřit a potřebou sebehodnoty - úspěchu ve společnosti.
Marcela Hrubošová
|
Multi-level marketing nabízí svým prodejcům pokrytí všech těchto potřeb a svému majiteli je tak skutečným pokladem, který funguje jako perpetum mobile na peníze. Tedy generuje sám neuvěřitelné finanční prostředky.
Důležité pro úspěch v Multi level marketingu jsou dvě věci:
- Stále „nová krev“ prodejců v multilevelové síti
- Produkt neboli výrobek, který se přes MLM prodává, musí být rychloobrátkový, tedy musí se jednat o něco, co klienti rychle spotřebovávají, například kosmetiku nebo čisticí prostředky
Pokud se pro tento prodej zvolí produkt nebo služba s dlouhodobou spotřebou, jako jsou například produkty finančního trhu, životní pojištění nebo investice, pak se po čase stává síťový prodej sám sobě i společnosti zbraní hromadného ničení.
MLM má obrovskou sílu v mase (množství), takže dokáže ve velmi krátkém čase pokrýt svým produktem trh. Jakmile je však trh nasycen z důvodu dlouhé životnosti produktu, není na čem vydělávat, ovšem MLM si žádá svou dávku odměny. A pokud neexpanduje na další území, začne kanibalizovat vlastní už pokryté řady. Ničí tak sám sebe zevnitř, poškozuje klienta a s ním ničí důvěru v daný produkt a tím i samotný trh.
Pokud vám známý nabízí práci v takové obchodní síti, pak než se rozhodnete, velmi dobře zvažte zda:
- produkt/služba, kterému se daný multilevel věnuje, si mohou lidé kupovat opakovaně nebo se jedná o jednorázový nákup
- se vstupem do sítě nejste nucena sama vložit nějaký finanční obnos nebo nakoupit určité množství produktu/služby. Tady varuji před takzvaným „letadlem“, kdy se sami pro obchodní strukturu stáváte zbožím a profitují z vás ti v obchodní hierarchii nad vámi.
- zda máte dostatek lidí kolem sebe nebo jste dostatečně sociální (komunikativní/výřeční), abyste svou činností oslovili co nejvíce lidí a provize (odměna) z prodeje vám opravdu přinesla očekávaný příjem.
A rada na závěr: pokud se rozhodnete pro prodej, vždy prodávejte jen ty výrobky nebo služby, kterým sami skutečně věříte. V opačném případě vás čeká dlouhá doba trápení a jistá cesta k neúspěchu.