Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nechodíme do zaměstnání, chodíme se bavit, říká šéf Harley-Davidson

Je to značka, kterou zná snad každý. Patří mezi Top 80 nejvýznamnějších značek světa. Harley-Davidson vyvolává mezi lidmi emoce - obdiv, lásku, euforii, rozpaky i strach. Jaké emoce vyvolává americká firma u svých zaměstnanců? A jak náročné je Harleye prodávat? Na to odpovídá šéf zastoupení pro střední a východní Evropu Martin Heřmanský.
Martin Heřmanský vede zastoupení Harley-Davidson v Praze od roku 2009.

Martin Heřmanský vede zastoupení Harley-Davidson v Praze od roku 2009. | foto: Archiv: Harley Davidson

V České republice se první slavné americké motorky objevily v roce 1924. Tehdy je v Praze a v Hradci Králové začal prodávat obchodník Rudolf Tesárek. Patřil mezi první v Evropě. Navíc u nás působí vůbec nejstarší klub Harley-Davidson na světě. Jeho fungování nepřerušila ani válka ani komunismus. Letos oslaví už 88 let.

Zastoupení firmy je ale mladé. Vzniklo v Praze v roce 2009 a od začátku ho vede Martin Heřmanský. Na starosti má směřování a rozvoj značky i marketingové strategie. A to nejenom u nás, ale ještě v dalších sedmi zemích. A stará se také to, aby se jeho kolegům v práci líbilo.

Může se hodit

Najděte si také práci, která Vás bude bavit. Vybírejte z aktuálních volných pracovních míst na jobDNES.cz.

Nestujte v koutě. Jděte práci naproti. Vytvořte si profesionální životopis.

Jak jste takovou atraktivní práci získal?
Působil jsem v automobilovém průmyslu od roku 1992. Začínal jsem jako prodejce vozů Mitsubishi, pak jsem odešel k Fiatu, o pár let později k Fordu. Na sedm dalších let jsem si dal od oboru pauzu, dělal jsem jednatele firmy, která zastupuje světové dodavatele v oblasti obranných komunikačních technologií pro státní správu. A zrovna v době, kdy jsem uvažoval, že se vrátím k autům, mě kontaktoval headhunter, že jedna nejmenovaná americká firma hledá zástupce a zda bych se nechtěl zúčastnit konkurzu.

Jak náročné bylo výběrové řízení?
Když jsem zjistil, že jde o Harley-Davidson, neváhal jsem do toho jít naplno. Je to jedna z nejvíc sexy značek na světě, snad každý kluk jí má v sobě zakódovanou. Čekal mě třístupňový konkurz, který obsahoval vypracování případových studií. Už na to první setkání se zástupcem firmy jsem vypracoval analýzu o možných marketingových aktivitách, včetně přehledu sítě, podílu na trhu. Chtěl jsem ukázal, že vím, o čem mluvím.

Na základě toho jsem se dostal dál. Tam mi dali konkrétní zadání, to jsem vypracoval a nakonec jsem odletěl do Oxfordu, kde jsem před skupinou asi deseti lidí ze všech možných oddělení firmy svou práci obhajoval. Pak mě posadili do letadla a za dva dny mi volali, že mě vzali. Měl jsem velkou radost.

Harley-Davidson

  • Společnost založili v roce 1903 William S. Harley a Artur Davidson ve městě Milwaukee ve státě Wisconsin.
  • Mimo Spojené státy se začaly motorky prodávat v roce 1912, v Československu byly k dostání od roku 1924.
  • Dnes prodává firma zhruba 300 tisíc motorek ročně, má několik tisíc zaměstnanců po celém světě a patří mezi TOP 80 nejvýznamnějších značek světa.

Co bylo pak?
Nastoupil jsem sám do nové kanceláře. A postupně, jak začaly chodit fondy na rozšiřování týmu, jsem vybíral své kolegy. Většinou jsem oslovil lidi, které jsem znal už z minulosti. Vedení mi schválilo naštěstí každého, koho jsem navrhl. Čas od času se nám hlásí zájemci o práci, ale v okamžiku, kdy začneme oficiálně někoho hledat, nejdeme otevřeně přes inzeráty, ale přes headhuntery.

Jaký kandidát vás zaujme?
Nezajímají mě pouze znalosti a zkušenosti kandidáta a jeho vztah k práci, ale velmi rád pracuji s lidmi, kteří jsou sportovci. Ti vědí, že nic není zadarmo, že aby měli výsledek, tak pro to musí něco udělat. Osvědčilo se mi to. Náš tým je hodnocený jako jeden z nejlepších v Evropě z hlediska pracovního nasazení, schopností, ale i vztahů. Máme mezi s sebou speciální chemii a dovolím si tvrdit, že všichni chodíme do práce rádi.

V počtu osmi lidí se od začátku staráte o rozvoj dealerské sítě po zemích visegrádské čtyřky, dále na Ukrajině a v Baltských zemí.
Začali jsme, a děláme to dodnes, hledat regiony, ve kterých budou mít nová dealerství šanci. V roce 2009 byla ještě znát ekonomická krize, lidé nechtěli moc investovat, ale od následujícího roku se to začalo zlepšovat. Dostávali jsme jednu dvě žádosti týdně. Tedy kromě Maďarska, to je jediný trh, kde musíme aktivně hledat sami. Mají tam 27 procent DPH a podmínky k podnikání nejsou nejlepší.

Podle čeho dealery vybíráte?
Každý měsíc detailně analyzujeme situaci na trhu v jednotlivých zemích regionu. Nechceme dopadnou jako automobilové značky, které mají dealerství skoro v každém městě, a pak to končí tak, že všichni prodávají za nákup a vydělávají pouze na servisu, případně půlku svých prodejů rovnou vyexportují do Německa. Snažíme se chránit investice našich dealerů v nejvyšší možné míře. Jejich region působnosti by měl mít dostatečný potenciál pro rozumnou návratnost investice, ale zároveň by ho měli být schopni co nejlépe vytěžit. Pokud potenciál časem výrazně vzroste, zvažujeme otevření dalšího dealerství.

A jak vás zájemce přesvědčí, že jen ten pravý prodejce?
Zájemce musí být tam, kde potřebujeme, musí mít odpovídající finanční zázemí a vztah ke značce. Bez toho to nejde. Harley je tak specifická značka, že to nemůže dělat jen člověk pro byznys, lidé za ním nepůjdou. A musí nám sedět lidsky.

Jaké musí být to finanční zázemí?
Jde o prémiovou značku, takže nároky na standardy jsou vysoké. U nás má dealer například přesně dané podmínky, jak velké má mít prostory, jaké vybavení potřebuje, vzhled navrhne jeden z našich pěti firemních designérů. Prvotní náklady, které se pohybují v řádech statisíců korun, jdou výhradně za tím kandidátem. Navíc si platí různá školení v našem školícím středisku v Nizozemí.

Kolik v současnosti u nás funguje prodejen?
V regionu, o který se staráme, je v současnosti 22 dealerství, v Čechách je jich pět. Ročně prodáme zhruba 1 600 motorek, u nás je to asi 450 kusů ročně. Je to sice slušné číslo, ale lhal bych, kdybych řekl, že jsem spokojený. Nemůžu být nikdy spokojený.

A co děláte proto, abyste přilákali více zákazníků? Jaká je vaše marketingová strategie?
Globálně o značce panuje řada mýtů, které na někoho působí jako bariéra, pro jiného je to motivátor. Snažíme se tyto mýty, jako je cena nebo to, že jde o těžké motorky a že si je kupují jen lidé starší a potetovaní, neustále vyvracet. Používáme všechny možné marketingové kanály. Hlavním cílem je, aby to pro každého, kdo se se značkou setká, byl zážitek. Hodně fungují eventy, vlastní nebo ty, na kterých nějak participujeme s jinými firmami. Každoročně do regionů přivážíme také takzvaný Demo truck plný nejnovějších modelů, který každý týden zastaví na vybraném místě a lidé si tam mohou motorky bezplatně vyzkoušet, prohlédnout a celkově se značkou lépe seznámit.

Jste pro svou práci nadšený. Proč?
Je vzrušující podílet se na chodu takové společnosti. Obdivuji vášeň pro tuto značku. Mají ji jak zákazníci, tak zaměstnanci. A to celé z nás dělá jednu velkou rodinu. Ta značka spojuje. Nedávno jsem šel na večeři někde v zahraničí, měl jsem bundu od Harleye a pán, co seděl na baru, měl zase tričko. A přišel za mnou a jen tak jsme si začali o Harleyi povídat. Stírá rozdíly mezi lidmi, neřeší sociální status, to je úžasné.

A jaké je to být zaměstnanec?
Vyhovuje mi, že máme horizontální hierarchii ve firmě, nemáme tedy nad sebou šéfy, a ti další šéfy. Mohu vzít kdykoliv telefon a zavolat nejvyššímu řediteli, aniž by to mému přímému nadřízenému vadilo. Říkám, že lidé chodí do zaměstnání, my chodíme pracovat a zároveň se bavit. Jinak je to firma jako každá jiná, která je kótovaná na burze, má akcionáře, těm se musí zodpovídat, splnit jejich očekávání.

Co benefity, jaké vám nabízí?
Máme sice některé benefity, které jsou v Česku běžné, jako třeba stravenky, dovolená navíc, ale benefitem zároveň je, že tohle fakt vůbec neřešíme. Takže i kdybychom těch pár stravenek nebo dny navíc, které si stejně nestihneme vybrat, neměli, na našem nadšení pracovat pro tuto firmu by to nic nezměnilo.

A finanční zvýhodnění na produkty máte? Všichni na motorkách jezdíte.
Finanční zvýhodnění na koupi Harleye nemáme. Vedení nám řekne, že nás tak dobře platí, že si ho máme koupit sami.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Pojišťovnu vybírejte chytře. Poradce jako přítel i pomocník

7. května 2024

Advertorial Potřebujete pomoct s pojištěním, investicemi, penzijním spořením nebo hypotékou? Vybírejte chytře...

Nejpřívětivější pojišťovna v Česku? Víme víc

7. května 2024

Potřebujete pomoct s pojištěním, investicemi, penzijním spořením nebo hypotékou? Vybírejte chytře...

Ani moc levná, ani příliš drahá. Jak nastavit prodejní cenu nemovitosti

7. května 2024

Premium Běžný člověk prodává nemovitost možná jednou, maximálně párkrát za život. A často je to ten...

Uvěřila nabídce na zhodnocení peněz. Nakonec kvůli dluhům skončila v exekuci

7. května 2024

Bez peněz, často navíc s dluhy, bez naděje. Tak dnes a denně končí lidé, kteří podlehli nabídkám...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...