Mít v mobilu čísla na několik notorických dlužníků u úvěrových společností tak už může být potíž. Aplikaci, která si při online žádosti o půjčku prohlédne se svolením klienta obsah jeho telefonu, například kontakty, plánuje spustit společnost Click Credit ze skupiny Home Credit.
„To, zda půjčku dostanete, může ovlivnit i fakt, čí číslo máte v telefonních kontaktech. Samozřejmě k tomu ale potřebujeme už i současná data, jimiž Home Credit disponuje (údaje, které již společnost za 20 let fungování v ČR o klientech získala – pozn. red.),“ řekl LN Jan Machaň, který v Home Credit řídí sekci speciálních projektů.
Klasické kontroly v podobě prověření žadatele v registrech dlužníků či doložení žadatelových příjmů ale z Česka nezmizí. Řešení Click Creditu s názvem Kamali vychází ze zkušeností z Číny, kde úvěrová společnost dlouhodobě působí. V zemi neexistují takzvané úvěrové registry s údaji o bonitě klienta. Data z telefonu a internetu jsou tak pro hodnocení schopnosti splácet zásadní, píše list.
Čínský model u nás může narazit
Rozsah takto poskytovaných dat by ale v Česku mohl narazit u Úřadu pro ochranu osobních údajů. „Takový model bych viděl jako problematický, pokud by byly poskytovány údaje třetích osob. Otázkou je, v jakém rozsahu se s nimi bude zacházet a s jakými jinými údaji budou párovány. Souhlas klienta přitom nemusí stačit, pokud jsou z telefonu využívána data o třetích osobách,“ říká Josef Prokeš, ředitel správní sekce Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Žadatel o úvěr si ovšem díky tomu, že společnosti umožní přístup ke svým datům, může například půjčit větší částku, protože si tak vylepšuje svůj kreditní profil.
Vlastní úvěrovou aplikaci chystá i největší konkurent ClickCreditu společnost Zaplo. „Máme vývojové centrum v Německu, kde se vyvíjí a testuje hned několik technologických vychytávek, které usnadní a urychlí poskytování půjček, ale nepracují s osobními údaji a zatím nejsou k dispozici v Česku,“ říká Hana Pekárková ze skupiny 4finance, která za Zaplem stojí.
Dnes se při udělování scoringu využívají data, jako je jméno, příjmení, ale i lokalita, kde klient bydlí. Společnosti také sledují, jestli e-mailová adresa koresponduje se jménem a příjmením klienta. Svou roli může sehrát i to, zda má v telefonu nainstalovanou nějakou komunikační aplikaci jako třeba WhatsApp, popřípadě to, jestli využívá profesní sociální síť LinkedIn.