Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pracují v call centrech, dobře vydělávají, ale dlouho nevydrží

aktualizováno  8:10
Je to práce v teple, v kanceláři, nároky na vzdělání či talent nejsou nijak závratné, peníze stojí za to. Přesto se v call centrech končí už po pár měsících.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je to nejnabízenější kancelářská profese. Důvodem není ani tak množství vytvořených míst jako jejich neustálé uvolňování. Lidé totiž na židli profesionálního telefonisty vydrží sotva pár měsíců. „Největší fluktuace je bezkonkurenčně u obchodu přes telefon, odhadem až 70 procent,“ říká Petr Jarolím z personální společnosti Axial.

Přestože si ti šikovní slušně vydělají, práce je pro mnohé natolik náročná, že vydrží jen málokdo.

„Na operátory jsou kladeny zvýšené nároky, jako mít pevné nervy, empatii a schopnost rychle reagovat. Zároveň musí umět poradit klientovi a také být schopní řešit krizové situace,“ popisuje Kateřina Šimková, zakladatelka strážnické firmy Zdravé stravování. Jejich šest telefonistek zajišťuje, aby se krabičky s dietním jídlem dostaly ke čtyřem tisícům strávníků po celé zemi včas.

Práci přes telefon se říká všelijak. Pokud hledáte takovou práci v bance nebo energetické společnosti, zadejte si do vyhledávače pozici Zákaznická podpora. Práci v telemarketingu zase hledají ti s obchodním duchem, neboť se jedná o nabízení zboží. Ale výčet všech pojmenování je mnohem delší. Specialista prodeje, telefonní konzultant, operátor klientské linky, operátor zákaznické podpory, specialista vymáhání pohledávek, referent zákaznického servisu, asistent péče o klienty... Ti všichni se živí tím, že volají.

V klientském centru Zdravého stravování zvoní zákazníci denně od 8 do 19 hodin, k tomu telefonistky odpovídají na e-mailové dotazy. „Denně v průměru vyřídíme okolo 500 telefonátů a stovky e-mailů, průběžně se řeší požadavky na změnu jídelních programů, termínů dodávek, zadávání výjimek a podobně,“ představuje práci týmu telefonistek Šimková, jejíž firma denně vaří a rozváží až dvacet tisíc porcí jídla.

Právě stres, nekončící příval práce a na druhém konci stále nějaké požadavky dělají z této kancelářské práce psychicky náročné povolání. Kateřina Šimková má výhodu, její firma sídlí v malém městě, fluktuace mezi telefonistkami není tak velká.

Horší situace je u velkých společností, kde mnohý nezná ani svého souseda. Podle údajů portálu Platy. cz je velká fluktuace nejen mezi samotnými telefonisty, ale i mezi nadřízenými. „Na pozici supervizora call centra je to 48 procent, manažera 46 procent,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.

Když přijde nováček

Prostředí, kde se lidé rychle mění a přicházejí noví, kteří se pravidla teprve učí, pak nahrává i šikaně a dalším negativním jevům. „Jeden hovor za druhým a lidi naježení jako dikobraz, do toho nahrávání hovorů a řešení s vedoucí kvůli tomu, že jsem něco zapomněla nabídnout,“ poznamenává účastnice jedné z internetových diskusí o práci v call centrech. „Buzerace od vedení, že neprodáváš tolik, kolik bys měla, v jednom centru jsem zažila i stopování času, na jak dlouho jde člověk na WC,“ píše další.

„Nováčkové to mívají v některých firmách těžké, zvláště když se nějak odlišují. Mohou se stát terčem šikany, nebo dokonce psychoteroru. Jedná se o psychické, dlouhodobé a o to hůře prokazatelné ústrky, ponižování, stresování zaměstnance,“ poznamenává Jiří Halbrštát, manažer náboru ManpowerGroup.

Firmy však telefonisty potřebují a podle portálu Platy.cz za poslední rok vzrostla jejich průměrná mzda o více než tři tisíce korun. „Peníze jsou celkem slušné, zaměstnanecké výhody pěkné – permice na sport, smluvní lékaři, soutěže o zájezdy, služební telefon,“ pochvaluje si Věra Komínková, která pracuje v telekomunikacích.

Jak roste mzda na pozici Zákaznická podpora
 Rok Průměrná hrubá mzda
201525 346 Kč
201626 922 Kč
201728 115 Kč
201829 658 Kč
2019 32 988 Kč

Zdroj: Platy.cz

Dobrý den, u telefonu Kateřina. Máte chvíli čas?

Půl roku pracovala v call centru české nebankovní společnosti, která půjčuje peníze, čtyřiadvacetiletá Kateřina.

Co bylo vaším úkolem?
Volat lidem, kteří si půjčili peníze, ale prodlévali se splácením. Vymáhali jsme dlužné částky. 

Jak vypadal váš pracovní den?
Pracovala jsem sedm, maximálně osm hodin denně. Za tu dobu jsme měli uskutečnit minimálně sto hovorů, to byla norma. Samozřejmě čím víc se jich zadařilo, tím líp. Ale často jsem byla ráda, že vůbec tu stovku mám. Někdy se to vůbec nepodařilo. 

Kolik jste měli přestávek?
Půl hodiny na oběd a jednu dvacetiminutovou přestávku. Jinak jsme pořád mluvili a mluvili.

Bylo těžké si zvyknout?
Po prvních dnech jsem s tím chtěla praštit. Večer jsem byla naprosto vyšťavená a ochraptělá. Za týden jsem ztratila hlas a musela k lékaři. Ale poddalo se to a po dvou měsících už mi to tolik nevadilo.

Co je na této práci nejtěžší?
Zvyknout si na to šílené tempo. Čísla totiž nevytáčíte vy, ale počítač, takže máte pár sekund na oddech. A zase nanovo... představit se, zkontrolovat jméno, rodné číslo...

Klienti, kteří nesplácejí své pohledávky, asi nebyli z vašeho telefonátu nadšení. Jaké byly jejich reakce?
Nebyly to jednoduché rozhovory. Nadávali nám, křičeli na nás, vyhrožovali právníky. Zpočátku se mi o nich i zdálo a někdy jsem to i obrečela. 

Brečelo vás někdy i víc?
Občas někdo odběhl nebo mu ruply nervy. I když jsme měli někdy strašnou chuť někomu od plic vynadat, nemohli jsme. Stejně na to nebyl čas. Ale měli jsme skvělé vedoucí, kteří nás podporovali a psychicky nám pomáhali. 

Podařilo se vám nějaké faux pas?
Někdy jsem povrtala jména. Třeba když to bylo v čínštině nebo maďarštině. 

Co se děje, když se vám nedaří?
Vedoucí si vás volají na kobereček, propadáte se v žebříčku výkonnosti, ztrácíte bonusy. Není to nic příjemného. 

Proč jste práci opustila?
Přišla nová vedoucí a nesedly jsme si. Ale nedávno mi volali, že pro mě mají místo v jiné sekci. Možná to zkusím. Peníze nebyly špatné.

Co je pro práci v call centru důležité?
Nebrat si nic z toho, co vám řeknou klienti do telefonu, osobně. A pečovat o hlas.

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...