Pojišťovny odškodňují nejrůznější škody a karamboly. Pojistné plnění vyplatily například i v těchto kuriózních situacích:
- Klientka současně s vařením čistila kuchyňskou linku benzinem. Během několika sekund tak založila požár celé kuchyně.
- Pojišťovna se setkala s případem, kdy zloději zvolili poněkud odvážné řešení a do domu se dostali suchým záchodem.
- Klientku zabouchla v koupelně poskakující pračka, jež při ždímání doskákala až ke dveřím. Byl nutný zásah zámečníka.
- V rozvodové skříni se zahnízdili ptáci a způsobili zkrat. Pojišťovna hradila práci elektrikáře.
- Ve dvě hodiny ráno většina lidí spí. Klientka pojišťovny však tou dobou vařila špagety. Možná při tom také usnula, protože její kulinářská produkce skončila požárem.
- V podkrovním bytě bylo střešní okno poškozeno nožem ze zahradního traktoru. Traktorista sekal louku pod domem a ze sekačky mu vylétl nůž, který se zasekl do rámu střešního okna.
Zdroj: Komerční pojišťovna, ČPP, Generali, Česká pojišťovna, Direct, Ergo
Pozor na podpojištění
V některých případech se však může stát, že s nahlášenou škodou budete mít problém. „I pojišťovna má nárok odmítnout plnění,“ říká pojistný analytik Jiří Váchal ze společnosti Broker Consulting:
Co by mohlo vést pojišťovnu k tomu, aby mi za škodu nezaplatila?
Krácení pojistného plnění nastane třeba v momentě, kdy poškození majetku způsobíte vlastní hrubou nedbalostí nebo se hrubé nedbalosti dopustí lidé, s nimiž žijete ve společné domácnosti. Neznamená to, že pojišťovna odmítne plnění pokaždé, když zaviníte pojistnou událost, to by pak pojištění nebylo k ničemu.
Hrubou nedbalostí se rozumí porušení základních bezpečnostních pravidel. Jde například o situaci, kdy jste neměli revizi komínu a kvůli jeho neprůchodnosti vznikl požár. Či třeba škoda vznikla opilostí anebo úmyslně, ale to už je úplně jiná kapitola. Výluk je mnohem více, doporučuji se s nimi podrobně seznámit ještě před podpisem smlouvy. A také pozor na podpojištění.
Co znamená, že je někdo podpojištěný?
Když se pojistíte na nižší částku, než je hodnota vašeho majetku. Pojistka je levnější, ale když se pak něco stane a přijde se na to, pojišťovna vás „potrestá“ snížením pojistného plnění. Dám příklad: U nemovitosti při pojištění vycházíme z aktuální odhadní ceny, jež je například tři miliony korun. Je velmi důležité pojistit dům právě na částku, za kterou je možné postavit nový podobný dům v dané lokalitě, pokud dojde k nejhoršímu, tedy totální škodě.
Pokud si ale pojistíte nemovitost na nižší částku, třeba jen na 1,5 milionu korun, je takzvaně podpojištěná. Když nastane škoda například kvůli požáru a pojišťovna danou skutečnost zjistí, nevyplatí skutečnou náhradu škody, ale krátí v poměru, v jakém bylo sníženo pojištění, v tomto případě tedy na polovinu. Stanovení nižší částky na smlouvě nemusí být vždy záměrem ze strany klienta. Někdy majitelé při sjednávání pojištění neuvedou správné údaje o rozměrech nemovitosti. Stanoví se pak nižší částka podle pojistné kalkulačky a opět mluvíme o podpojištění.
Poradíte, jak hlásit pojišťovně škodu? Na co si dát pozor, aby se člověk třeba neošidil či neudělal nějakou chybu, kvůli které by pojišťovna odmítla platit?
Jestli jde o vloupání, je důležité, abyste pojišťovně prokázali, že byl majetek řádně zabezpečen a pachatelé museli překonat adekvátní překážku. Proto pokud zjistíte, že byl váš dům či byt vyloupen, zavolejte policii a do jejího příjezdu ničím nemanipulujte. Policejní protokol uschovejte, budete ho potřebovat pro jednání s pojišťovnou.
A jak prokážu, co všechno se mi ztratilo?
Pokuste se dohledat u odcizených věcí jejich identifikační údaje a výrobní čísla, záruční list, paragon o koupi a podobně. U specifických předmětů (šperků, obrazů, starožitností) je dobré přidat fotografie či náčrtky, které mohou policistům pomoci při pátrání.
U dražších věcí se vůbec osvědčuje mít kopie dokladů o nabytí – smlouvy, paragony a fotografie v elektronické podobě a umístěné třeba na cloudu, abyste o ně nepřišli v případě zničení či odcizení počítače. Některé banky umožňují taková data uložit v internetovém bankovnictví.