Mnoho lidí hromadí doma účtenky od každého nákupu, a když potřebují zboží reklamovat a účtenku nedohledají, mají za to, že bez dokladu to nejde. Je možné uplatnit reklamaci i bez účtenky?
Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací. Pokud zákazník platí nákup bankovní kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví. Skvělým pomocníkem jsou i mobilní aplikace, které účtenky spravují za vás. Hned po nákupu si ji vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit.“
Pokud ale žádný důkaz o koupi nedohledám, mám nějakou šanci uspět s reklamací?
Když žádný hmatatelný důkaz nemáte, přesto je možné za určitých podmínek reklamovat. Například tehdy, že jde o zřejmý nákup, protože jste stálý zákazník u konkrétního prodejce na malém městě. Nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává. V takových případech se nenechte odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob.
Někteří lidé reklamaci vzdají kvůli tomu, že se jim nechce jet do vzdáleného města, kde zboží koupili. Co radíte v tomto případě?
Nejprve je dobré se zorientovat v tom, u jakého prodejce bylo zboží zakoupeno. Když například koupíte kabát na pracovní cestě v Praze u známého obchodního řetězce, který má prodejnu v Ostravě, kde žijete, reklamaci můžete uplatnit v kterékoliv jeho pobočce.
Někdy však může být složitější zorientovat se v tom, kdo mi zboží prodal.
V takovém případě myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem. Zboží k reklamaci můžete v takovém případě předat v jakékoliv její provozovně. Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.
Pokud se rozhodnu reklamovat poštou, jak je to s poštovným?
Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což spotřebitelé využívají hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Jestliže bude reklamace uznána, pak můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů, tedy i úhradu poštovného.
Řada lidí nakupuje zboží z druhé ruky. Spolu se zbožím pak od původního vlastníka dostanou třeba i paragon, který dokládá, že je na zboží ještě rok záruka. Mám v takovém případ skutečně garanci, že obchodník reklamaci uzná?
V praxi reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází. Avšak pozor, obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Jinými slovy – práva z vadného plnění neputují od původního vlastníka spolu se zbožím i za dalšími vlastníky.
Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli či v rodině. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám.