Lidé jsou v době pandemie doslova bombardováni negativními zprávami a začali se obávat o svou budoucnost. A to je přivádí k myšlence sjednat si pojištění.
„Zájem roste hlavně o připojištění hospitalizace, pracovní neschopnosti či závažných onemocnění,“ potvrzuje Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny.
Ještě donedávna pojišťovny tvrdily, že životní pojištění je natolik složitým produktem, že bez porady s pojišťovákem ho prostě nelze uzavřít.
Ve skutečnosti šlo spíš o to, že osobně by si toho klient nesjednal tolik a pojišťovny by přišly o peníze. Jenže doba pokročila, lidé si zvykli spravovat své věci přes internet, a tak vznikla poptávka i po životním pojištění online.
Sjednat ho na dálku zvládají vesměs všechny pojišťovny, většinou to ale znamená, že se telefonicky či ve videohovoru domluvíte s pojišťovacím poradcem a on vám buď doručí papíry k podpisu, nebo jen smlouvu připraví a vy ji akceptujete tím, že zaplatíte. A celé to nemusí trvat dlouho.
Veronika Šmítková z Youplus popisuje: „Většinu smluv jsme dnes díky automatizaci schopni schválit v řádu minut. Menší část automaticky vyhodnotíme, ale s klientem ještě bývá potřeba se dohodnout na nějaké úpravě.“
Existuje jisté omezení u takzvaných rodinných smluv. „Na dálku lze uzavřít smlouvu pro jednoho dospělého plus dítě, ale nikoli pro víc dospělých. Současná legislativa umožňuje touto cestou potvrzení ztotožnění jen jednoho člověka,“ zdůvodňuje Eva Svobodová z Uniqy.
Opravdový eshop na pojistky
Naklikat si životní nebo úrazové pojištění a rovnou ho i skutečně sjednat, to zatím umí jen Pillow, Pojišťovna VZP, Komerční pojišťovna, Kooperativa a společnost Mutumutu (zajišťuje Komerční pojišťovna). Samozřejmě si můžete vyžádat radu pracovníka finančního ústavu, ale není to podmínkou.
Čeho se lidé nejvíce obávají
Zdroj: BNP Paribas Cardif Pojišťovna |
Nabídka v této oblasti však zatím není kompletní a mnohdy má nějaká omezení. Například Kooperativa tak uzavírá jen pojištění rizikové: produkt má pro přímé sjednání bez zásahu klientského servisu omezenou nabídku rizik a nižší limity pojistných částek.
„Vyšší rozsah pojistného krytí nabízíme s využitím vzdálené asistence, nejčastěji po telefonu,“ říká Milan Káňa z této pojišťovny.
Pozor na to, koho obmyslíte
Pojistnou událost standardně hlásí poškozený u všech typů úrazového a nemocenského pojištění, u dětí jejich rodiče. Ale co když se životní pojištění naplní a pojistnou událostí je smrt klienta?
Pojišťovna vyplatí peníze takzvaným obmyšleným osobám. Ty předem člověk určil ve smlouvě. Buď uvedl konkrétní lidi jménem a rodným číslem, případně datem narození a adresou, nebo popsal svůj vztah k nim, například „manželka“, pak se to bude týkat vždy té aktuální. V případě rozvodu a nové svatby lze obmyšlenou osobu snadno změnit. „Možností je také vůbec žádnou neuvádět. Pak probíhá plnění dle občanského zákoníku v rámci dědictví,“ doplňuje Kateřina Ikráthová z Allianz.
Pro pojištěného může být důležité i to, že jako obmyšlenou osobu může stanovit kohokoli – třeba tajnou lásku či nepřiznaného potomka. Obmyšlený však musí o pojistce vědět. Pojišťovny totiž nepátrají po pozůstalých, jak to možná znáte z filmů, ale čekají, až obmyšlené osoby či dědici vznesou svůj nárok.
Pojištění nemusí být šíleně drahé
Obvyklých 12 000 korun ročně za životní pojištění není žádná povinná platba – klienti ji volí běžně kvůli tomu, že pak mohou využít daňových výhod.
Pokud jde o rizikové pojištění bez spořicí částky, dá se sjednat za zlomek ceny a se slušným pojistným krytím. Například 30letý muž sežene životní pojistku s částkou tři miliony za 3–4 tisíce korun ročně, bude v něm mít navíc zahrnuto i riziko invalidity 3. stupně.
Slovníček životního pojištěníČekací lhůta Karenční doba Čekací lhůta bývá také uplatňována jako jakási spoluúčast. Pak se jí říká karenční doba. Sjednáte si například pojištění pracovní neschopnosti od 30. dne. Pak onemocníte. Když vaše nemoc netrvá 30 dní, nedostanete nic. Je-li delší, začne vám pojišťovna platit. Když máte dobrou smlouvu, uhradí vám dokonce vše zpětně od prvního dne. Karenční lhůta bývá 8, 15, 30, ale i 60 nebo 90 dní. U delších lhůt je pojištění levnější. Pojištění pro případ pracovní neschopnosti Člověk se může pojistit jen na částku, která je adekvátní tomu, kolik vydělává. To proto, aby se nemohlo stát, že si někdo sjedná pojištění na 5 000 korun denně, třikrát zaplatí pojistné (byť docela vysoké) a pak začne marodit. Pojišťovny obvykle plní maximálně po dobu jednoho roku (pak nemocný žádá o invalidní důchod). Pojištění se týká i podnikatelů, kteří si neplatí nemocenskou, a tudíž nejsou v pracovní neschopnosti. Lékař potvrdí dobu léčení na formuláři pojišťovny. Progresivní plnění Týká se úrazového pojištění. Funguje tak, že u úrazů s malými následky pojišťovna plní procentem ze sjednané pojistné částky. Když je však poškození závažné, pojistná částka se násobí – podle podmínek smlouvy až čtyř, ale i desetinásobně. Výhodou je, že člověk je solidně pojištěn pro případ opravdu vážných následků a pojistka není tak drahá, jako kdyby se pojistil klasicky (v pojišťováckém žargonu lineárně) na vysokou částku. Závažná onemocnění Zdravotní dotazník |