Zároveň by se mělo snížit nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům z jednoho na 0,5 procenta měsíčně, aby se srovnaly podmínky s vozy se spalovacími motory a firmy tak byly motivovány k pořízení ekologických vozidel. Podpora má být dva roky.
Návrh, který svaz poslal předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO), ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, ale i představitelům hlavních politických stran, nelimituje podporu cenou vozu.
To je podle zástupců automobilek spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých peněz a přispět tak ke snížení emisí v dopravě.
„Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel,“ uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
Odbyt zejména ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhl loni v EU 11,4 procenta, Česká republika zaznamenala jen 2,6 procenta a obsadila tak poslední příčky.
Podle mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Štěpánky Filipové ministerstvo podporuje čistou mobilitu a zároveň je otevřeno diskusím. Do roku 2020 například stát podle ní financoval z operačního programu podnikání nákup elektromobilů a dobíjecích stanic za 600 milionů korun nebo z integrovaného regionálního operačního programu podpořil nákup vozidel hromadné dopravy na alternativní paliva za 8,5 miliardy Kč. Do roku 2027 chce stát dát na ekologickou veřejnou dopravu dalších až deset miliard, podpořit výstavbu dobíjecích stanic šesti miliardami nebo podpořit z Fondu obnovy nákup vozidel na alternativní paliva za 4,9 miliardy Kč, dodala.
V souvislosti s propadem prodeje i výroby během pandemie nemoci
covid-19 přistoupila řada vlád k podpoře automobilového odvětví a nákupu nových vozů. Využila této příležitosti i ke zlepšení podmínek pro zavedení ekologických vozidel, omlazení vozového parku a snížení emisí z dopravy, upozornil svaz.
„Evropská unie si zvolila elektromobilitu jako hlavní trend v pohonu osobních vozidel pro nejbližší období a Česká republika jako člen EU a třetí nejvýznamnější producent automobilů nesmí zůstat pozadu. Nechceme dát v risk jedno ze stěžejních průmyslových odvětví ČR a tím i ohrozit významné příjmy do státního rozpočtu, včetně dopadu do zaměstnanosti“ říká Jan Hurt, generální ředitel českého zastoupení značek Audi, SEAT a Volkswagen.
Důvodem pro podporu elektrického pohonu je podle Pokorného jasně stanovený kurz Evropské komise, pokud se jedná o další vývoj emisních limitů pro osobní a lehká užitková vozidla. To se týká i obnovy státních flotil. Podle legislativy platné pro ČR musí do čtyř let státní nákupy vozidel tvořit z jedné třetiny právě vozy na elektřinu nebo vodík.
„Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy,“ podotkl Pokorný.
„Česká republika se za uplynulých třicet let vypracovala mezi nejvýznamnější výrobce automobilů a jejich komponent. Pokud se včas nepřipojíme k rozvoji elektromobility, bude to negativní signál novým investorům, pro které zůstaneme na okraji zájmu,“ říká Alexej Kiriakovský, generální ředitel českého zastoupení značky Mazda.
Nákup a provoz vozidel, ale také jejich výroba a obsáhlý dodavatelský řetězec spolu s řadou navazujících služeb představují významného přispěvatele do státního rozpočtu. Automobilové odvětví tvoří 10 % HDP, podílí se z 21 % na exportu a zaměstnává více než 133 000 osob přímo a další stovky tisíc nepřímo. V ČR se již elektromobily a jejich součásti také vyrábějí.
Česká republika patří mezi přední výrobce a dodavatele automobilového průmyslu, v počtu vyrobených automobilů je v rámci EU na 3. místě za Německem a Španělskem; množstvím vyrobených vozů na počet obyvatel je ČR druhá za Slovenskem v celosvětovém měřítku.
Řada států Evropy se také rozhodla ukončit prodej vozů na fosilní paliva. Od roku 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v roce 2030 se přidají Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další. Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.
„Na rozvoj ekologické dopravy vyčlenila Evropská unie významné finanční prostředky, které jednotlivým státům usnadňují zavádění moderních a nákladnějších technologií. Pokud tyto fondy nevyužijeme pro omlazení vozového parku, připravujeme se o šanci na efektivní a rychlé snížení emisí z dopravy zvláště ve velkých městech, zvýšení bezpečnosti provozu, ale také můžeme o tyto prostředky přijít,“ říká Martin Peleška, generální ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Podle legislativy platné pro ČR musí do čtyř let státní nákupy vozidel tvořit z jedné třetiny právě vozy na elektřinu nebo vodík.