Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Slíbili pomoc při vymáhání kompenzace za zpožděný let, marně čekala dva roky

Možná se létání bojíte, a tak jste rádi, když bez nehody dosednete na pevnou zem. Na druhou stranu, zpoždění letu není nic příjemného a v takovém případě máte nárok na kompenzaci. Ne každý se jí ale dočká.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Sylva před třemi lety letěla z Alicante přes Amsterdam do Prahy. Byla sobota odpoledne, odlet ze Španělska byl ale opožděn a návazný spoj z Amsterdamu v devět večer nestihla. „Po půlnoci mě odvezli do hotelu, ve čtyři jsem vstávala na první odlet do Prahy, domů jsem tedy dorazila až v neděli v devět hodin ráno,“ popisuje své trampoty cestující.

Nároky cestujících u zrušených či zpožděných letů upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. „Toto nařízení zakládá cestujícím v souvislosti s potížemi a nepohodlím způsobenými zpožděním či zrušením jejich letu zejména právo na pomoc v podobě stravy a občerstvení, ubytování v hotelu, telefonní hovory, dále na přesměrování letu a v neposlední řadě také na náhradu škody – tedy jinými slovy na kompenzaci,“ uvádí ředitelka správní a bezpečností sekce Úřadu pro civilní letectví Kateřina Havlíková.

Částka kompenzace je pevná, jednorázová a její výše je odstupňována podle celkové vzdálenosti cesty, od místa odletu do místa koncového příletu. Potenciální nárok je pak roztříděn do kategorií podle délky letu: u letů do 1 500 km je to 250 eur, u letů 1 500 – 3 500 km 400 eur, u letů nad 3 500 km 600 eur.

Paní Sylva si spočítala, že by měla nárok na kompenzaci ve výši 400 eur, a tak když po pár měsících objevila nabídku Claim Cloud (SkyCloud s.r.o.), která nabízí pomoc při získání náhrady za zpožděné lety, svěřila jí svůj případ. A pak jí každý měsíc chodily zprávy v tomto znění: „Od poslední informace se stav Vaší žádosti nezměnil.“ Stav se změnil až po dvou letech, podle sdělení Claim Cloud byl její případ ukončen bez náhrady. A důvod? Ke zpoždění došlo z důvodu omezení letového provozu.

Kdy letecký dopravce platit nemusí

Dobrou zprávou je jistě to, že SkyCloud s.r.o. funguje na principu No win – No fee, což znamená, že pokud kompenzaci pro zákazníka nezíská, pracuje zdarma. Zástupci společnosti nám sdělili, že konkrétní případ komentovat nemohou v rámci pravidel GDPR, poskytli ale toto obecné vyjádření: „V případě, že je případ z naší strany uzavřen a kompenzace není pro klienta získána, jsme buď přesvědčení, že nárok na kompenzaci nevznikl, letecký přepravce v rámci jednání toto prokázal, nebo jde o vysoce rizikový případ, kdy je neuvážlivé případ soudit, nebo nejsou splněna podmínečná legislativní ustanovení pro možnost získání kompenzace.“

Skutečně existují situace, kdy se letecký dopravce své povinnosti k poskytnutí kompenzace může zprostit, nebo její rozsah zúžit. „Typicky půjde o případy, kdy letecký dopravce informoval cestující o zrušení letu alespoň 14 dní před datem plánovaného odletu, anebo kdy letecký dopravce prokáže, že bylo zpoždění či zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata,“ vysvětluje Kateřina Havlíková.

Jenže s odůvodněním paní Sylva nesouhlasí: „Na letišti u odbavení mi řekli, že jsou u letadla rozbité dveře a nejdou zavřít, proto se čeká na opravu, potom nás asi po šesti hodinách čekání rozdělili do dvou letadel z Alicante do Amsterdamu, jedno letělo po šesti hodinách, druhé ještě asi o dvě hodiny později.“

Samozřejmě paní Sylva může leteckou společnost žalovat. „Místně příslušným soudem pro podání žaloby je nejčastěji soud podle místa vzniku škody, například u letu s plánovaným přistáním na letišti v Praze Ruzyni to bude Obvodní soud pro Prahu 6,“ říká právnička advokátní kanceláře Noerr Anežka Večeřová.

Jen pozor na lhůty pro nárokování kompenzací, ty jsou různé a to podle legislativ zemí, kde lety probíhají. „Nejčastější je lhůta tří let ode dne proběhnutí letu, která je platná i pro Českou republiku. V ČR ale s tou výjimkou, že se případ považuje za promlčený, pokud letecká společnost nebyla kontaktována ve lhůtě šesti měsíců od data letu,“ upozorňují právníci Claim Cloud. Další možností je obrátit se na Úřad pro civilní letectví.

Pomoci může Evropské spotřebitelské centrum

Podle zkušeností expertů z Claim Cloud se letecké společnosti obecně brání vyplácet kompenzace a vysoký počet všech případů se tak vymáhá soudní cestou. „V posledních dvou letech je situace ještě komplikovanější z důvodu širokého spektra covid restrikcí, protipandemických opatření a uzavření států, omezení fungování soudů či advokátních kanceláří v rámci lockdownů jednotlivých zemí,“ uvádí zástupci společnosti. Tím se zkomplikoval dosah na letecké přepravce a i z těchto důvodů se podle nich lhůty řešení mnohonásobně protahují.

To potvrzuje i Evropské spotřebitelské centrum (ESC) při ČOI. Za posledních 12 měsíců, od 30. června 2020 do 30. června 2021 bezplatně asistovalo 535 cestujícím v přeshraničních sporech, jak Čechů vůči zahraničním společnostem, tak zahraničním cestujícím vůči českým dopravcům a zprostředkovatelům nákupu letenek. Počet případů řešených českým centrem se oproti stejnému období předchozího roku zvýšil o 56 %.

ESC má na kontě i řadu úspěšně vyřešených případů. Například Miroslav Krekáč si 11. března 2020 koupil letenky do Los Angeles, datum odletu 31. březen, datum návratu 11. duben. „Aerolinka let zrušila 12. března, ale nebyl jsem o tom informován, zjistil jsem to na jejím webu,“ popisuje Miroslav Krekáč. Hned následující den požádal o vrácení peněz. „A pak jsem volal a psal e-maily, také jsem podle instrukcí pro všechny zákazníky vyplnil elektronický formulář na webu. Jediné, co jsem od nich za více než tři měsíce dostal, byly automatické odpovědi, že požadavky zpracovávají v pořadí, v jakém přišly, a že nevědí, kdy své peníze dostanu,“ doplňuje.

Pomoc hledal u své banky i přímo u vydavatele platební karty, ti ale odmítli provést chargeback. Částku 12 562 Kč se podařilo získat až koncem června díky pomoci sítě Evropských spotřebitelských center. „Případ pana Krekáče jsme zpracovali na základě podkladů a komunikace cestujícího s dopravcem a předali kolegům v partnerském centru ve Varšavě, kteří se na společnost obrátili s výzvou k mimosoudnímu vyřešení věci,“ uvádí Ondřej Tichota. Do týdne měl pan Krekáč peníze na účtu.

Pokud řešíte problém se zrušeným či zpožděným letem a nevíte přesně, na co máte nárok, využijte Leteckého kalkulátoru vašich práv, obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum nebo kontaktujte společnosti, které se problematikou odškodného zabývají. Stížnost na leteckého dopravce můžete podat i Úřadu pro civilní letectví.

Pokud vás dovolená teprve čeká a nastanou podobné peripetie, uchovávejte letenky, rezervace, písemnou komunikaci s leteckým dopravcem i doklady o veškerých výdajích, které vám v souvislosti s událostí vznikly. Pořiďte fotografie odletových tabulí, chtějte písemné potvrzení o zpoždění letu. A hlavně, na leteckého dopravce se obraťte co nejdříve, jinak vaše nároky nemusí být uspokojeny.

Jak pomůže Úřad pro civilní letectví

  • Úřad bude nápomocen při řešení stížností cestujících tam, kde se v dané věci místo odletu nachází na území České republiky, anebo tam, kde se místo odletu nachází sice na území třetího státu (nečlenský stát EU), ale leteckým dopravcem je letecký dopravce EU a místo příletu se nachází na území České republiky.
  • Dotčenému leteckému dopravci zašle Úřad v prvním kroku výzvu k vyjádření, zda uznává nárok cestujícího, anebo zda tento nárok neuznává, přičemž v takovém případě je od něj požadováno rovněž sdělení relevantních důvodů pro neuznání nároku cestujícího, a pokud se dovolává existence mimořádných okolností vedoucích ke zrušení či zpoždění letu, tak také jejich prokázání ve vztahu k Úřadu.
  • Informace a podklady získané od cestujícího a od leteckého dopravce pak Úřad ve svých souvislostech důkladně posoudí a vyžadují-li to okolnosti věci, vyžádá si jejich další doplnění či vyjádření dalších osob (ať už odborníků v oblasti letectví, nebo například příslušného letiště).
  • Vyhodnotí-li Úřad stížnost jako oprávněnou, vyzve v dalším kroku leteckého dopravce ke splnění jeho povinností a informuje jej také o tom, že v případě nesplnění těchto povinností mu hrozí uložení pokuty v rámci přestupkového řízení. Tady je ovšem třeba cestujícím sdělit, že přestupková řízení jsou vedena pro porušení povinností podle nařízení (ES) č. 261/2004, nikoliv za účelem vymožení nároků cestujících, přestože je toto mnohdy „vedlejším produktem“ přestupkového řízení.
  • Pokud navzdory výzvě Úřadu či přestupkovému řízení nedojde k vyplacení kompenzace či splnění jiných nároků cestujících, odkazuje Úřad cestující s jejich nároky na příslušný civilní soud. Cestující v takovém případě mohou nicméně alespoň využít podkladů od Úřadu k vyhodnocení úspěšnosti případného soudního sporu, což zajisté usnadní jejich procesní pozici.
  • Uplatnit nárok u příslušného soudu mohou však cestující i v takovém případě, kdy stížnost nepodali nejprve u Úřadu, nebo pokud jejich stížnost Úřadem nebyla ještě vyhodnocena. Oba tyto postupy se navzájem nevylučují.
  • K podání stížnosti slouží online formulář dostupný na internetových stránkách Úřadu https://kompenzace.caa.cz/. Zde jsou cestující v každém kroku navigováni a jsou rovněž upozorněni v těch případech, kdy jejich stížnost ze strany Úřadu nebude bohužel moci být vyřízena (např. k vyřízení stížnosti není Úřad místně příslušný, zpoždění letu trvalo kratší dobu než 3 hodiny atd.)

Zdroj: Úřad pro civilní letectví

16. června 2019

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...