Řízení porady by mělo být v rukou jednoho člověka, nejlépe šéfa. Jenže tomu tak vždycky není. Příliš hodný nadřízený často dopustí, aby lidé překřikovali nejen sebe navzájem, ale i jeho. Na takové poradě se sotva něco vyřeší. Stejně jako na té, kde šéf využije setkání se zaměstnanci k tomu, aby je setřel a dokazoval si svou moc.
Čas sekání hlav
Pavel Žák nastoupil do akciové společnosti Tona v roce 1986 hned po dokončení studií na ČVUT.
. Káva se pije už stovky let, její příprava, podávání i chutě se však stále vyvíjejí. Branou kávy do Evropy byla Itálie, kde také po staletí zlepšovali její přípravu.
Podle psycholožky práce Hany Kyrianové může špatné vedení porad lidi demotivovat. Zvlášť pokud se sice dojde k nějakým závěrům, ale není rozhodnuto, jak budou uvedeny do praxe. Takže se donekonečna a zbytečně řeší stále tytéž problémy.
Na porady nemá příjemné vzpomínky Alena Janoušková z Prahy. "Každou neděli odpoledne se mi začínalo dělat mdlo," vypráví. "V pondělí ráno jsem měla sevřený žaludek a chvíli před poradou mi bývalo opravdu špatně." Důvod? Její nadřízená si tam pravidelně brávala na paškál jednotlivé zaměstnance, které kvůli sebemenším neúspěchům ponižovala. Na druhou stranu nedokázala nikomu vysvětlit, jak řešit různé problémy. A tomu, kdo se ptal, se pak také náležitě mstila. Několik lidí kvůli ní raději odešlo.
Když šéf neví kudy kam
Vedoucí marketingového oddělení Jan Zahrádka je chlap jako hora. Málokdo by proto uvěřil, že ještě před několika lety dovolil na poradách svým zaměstnancům, aby mu skákali do řeči, pletli do pracovních témat své starosti a nebrali ho vůbec v potaz. "Když už mě napadla slovně i kolegyně, rozhodl jsem se, že tomu udělám přítrž," vzpomíná. Bouchl do stolu a stanovil jasná pravidla hry. Den před poradou dal sekretářce rozpis jednotlivých témat a jména pracovníků, kteří se k nim budou vyjadřovat. Nechyběl ani časový rozvrh porady.
Hned na začátku pak přítomné informoval o změnách. K obecným firemním záležitostem se i nadále scházeli všichni. Věci odbornějšího rázu či řešení osobních záležitostí přesunul na schůzky s konkrétními lidmi. Tím se zkrátila délka běžných porad a pan Zahrádka "odstranil škůdce", kteří k tématu neměli co říct, nudili se a často spíš vyrušovali.
Aby lidé neusínali
Důležité pro vedoucího porady je mluvit nahlas, zřetelně, držet se tématu, občas chtít po publiku odpověď na otázku. "Na závěr by měl jednoznačně stanovit úkoly a určit, kdo za jejich plnění bude odpovídat," radí Pozdníček. Není také od věci udělat o výstupech z porady zápis a pak důsledně zkontrolovat, zda a jak se podařilo návrhy zrealizovat.
5 kroků k efektivní poradě
1. Šéf předem oznámí program setkání.
2. Každý hovoří jen v určeném čase.
3. Jednejte věcně, stručně.
4. Shodněte se na podstatě problému, pak ho řešte.
5. Šéf dohlédne, aby se závěry odrazily v praxi.
Co vám vadí na poradách?
-
Nic se na nich nevyřeší 69 %
-
Mluví jen šéf 17 %
-
Každý se předvádí 4 %
-
Zdržují od práce 10 %
Zdroj: jobdnes.cz